Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, augustus 27, 2021, 14:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: hiskodevries op november 08, 2023, 07:26:00 AMDe niet zo donkergroene waarnemers gaan dan een vrouwtje goudvink invoeren met kleed 'vrouwkleed' en gaan hier de wens posten 'mogen we ook een mankleed hebben'


Als we als serieuze site zoveel rekening gaan houden met niet zo donkergroene waarnemers (zoals obsidentifymisbruikers, ik noem maar wat), dan kunnen we ook wel stoppen toch? Ik vind het nuttige toevoegingen die geopperd worden.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

hiskodevries

"Mogen wij een knop in het validatie scherm waarmee we vrouwkleed kunnen omzetten naar onbekend. "
Dat vrouwkleed komt slechts bij een paar soorten voor. Het systeem wordt niet beter als dat vastgelegd wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joey Bom

Beste mensen,

Tijdens het invoeren van waarnemingen op de nieuwe site heb ik erg veel moeite met het vinden van de juiste locaties op de kaart. Het gaat dan vooral om buitenlandse waarnemingen van plaatsen die ik niet, zoals de kaart van Nederland, tot in detail in mijn hoofd heb zitten.

Ik gebruik bij het invoeren altijd de laag 'Hybrid', zodat ik me kan oriënteren aan de hand van plaatsnamen, wegen en andere topografische kenmerken. Op de oude site krijg je dan gewoon de kaart van Google Maps te zien, met zelfs alle cafés, hotels, parkeerplaatsen, enzovoort. Daarmee heb ik binnen enkele tellen de juiste locatie gevonden. Dankzij de satellietfoto weet ik daarna de precieze locatie tot op enkele meters nauwkeurig te bepalen.

Op de nieuwe site krijg je echter een satellietfoto te zien, met enkel de belangrijkste plaatsnamen en wegen. Hoe ver je ook inzoomt, cafés, hotels, parkeerplaatsen e.d. krijg je nooit te zien. Het verschil tussen de lagen 'Hybrid' en 'Satellite' is bijna nihil. Doordat de kleuren van de satellietfoto's op deze kaart en de kaart van Google Maps ook nog verschillen, is het zelfs met Google Maps ernaast nog bijzonder moeilijk om bijvoorbeeld een berg ergens in Utah terug te vinden.

Is het mogelijk om op de nieuwe site dezelfde 'Hybrid' kaart te gebruiken als op de oude site/Google Maps?

Met vriendelijke groet,
Joey Bom


Gijs21

Zou het gebiedje Morspark in Leiden een apart gebied kunnen worden? Vergelijkbare kleine parken hebben ook hun eigen gebied.

bramquist

Citaat van: Gijs21 op november 19, 2023, 20:49:51 PMZou het gebiedje Morspark in Leiden een apart gebied kunnen worden? Vergelijkbare kleine parken hebben ook hun eigen gebied.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,64215.1860.html

Dat kan via dit topic aangevraagd. Lees ook de openingspost, zodat je de aanvraag op de juiste manier doet
Groeten,

Bram Quist

hiskodevries

Citaat van: Joey Bom op november 19, 2023, 11:39:00 AMs het zelfs met Google Maps
Op de oude site wordt google maps illegaal gebruikt. Feitelijk moeten we daar voor betalen, dat is geen optie . Buiten het feit dat we druk bezig zijn om van Google af te komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joey Bom

Ok, duidelijk. Dan moet ik maar gewoon andere strategieën gaan gebruiken, of wat langer zoeken.

pascal78

Drie vragen:
1. Zou het mogelijk zijn een optie toe te voegen in het fotooverzicht "toon alleen primaire foto". Dan kan je als je ergens inventariseert direct vanuit waarneming.nl een fotooverzicht maken met één foto per waarneming.
2. Het zou handig zijn als zowel bij waarnemingen als foto's dezelfde filters zoveel mogelijk op dezelfde plekken zouden staan.
3. Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om te communiceren bij waarnemingen tussen gebruikers. Soms zie ik waarnemingen waarvan ik weet welke soort het is, maar als de gebruiker e-mails uit heeft staan is er geen manier om dat duidelijk te maken; evenmin als de validatie verkeerd is gegaan (geen mogelijkheid de validator te berichten). 

gbeersma

Citaat van: pascal78 op november 25, 2023, 00:30:46 AMIk vind het jammer dat het niet mogelijk is om te communiceren bij waarnemingen tussen gebruikers. Soms zie ik waarnemingen waarvan ik weet welke soort het is, maar als de gebruiker e-mails uit heeft staan is er geen manier om dat duidelijk te maken; evenmin als de validatie verkeerd is gegaan (geen mogelijkheid de validator te berichten). 
Ja, jammer, maar de keuze van de ontvanger natuurlijk.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hiskodevries

CiteerHet zou handig zijn als zowel bij waarnemingen als foto's dezelfde filters zoveel mogelijk op dezelfde plekken zouden staan.
dat is het nadeel van een sesponsive site, die zich moet aanpassen aan elk schermformaat

Van 1. Begrijp ik niet de toegevoegde waarde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pascal78

Citaat van: gbeersma op november 25, 2023, 12:33:00 PM
Citaat van: pascal78 op november 25, 2023, 00:30:46 AMIk vind het jammer dat het niet mogelijk is om te communiceren bij waarnemingen tussen gebruikers. Soms zie ik waarnemingen waarvan ik weet welke soort het is, maar als de gebruiker e-mails uit heeft staan is er geen manier om dat duidelijk te maken; evenmin als de validatie verkeerd is gegaan (geen mogelijkheid de validator te berichten). 
Ja, jammer, maar de keuze van de ontvanger natuurlijk.

Ik bedoel om te communiceren bij de waarneming zelf, niet per e-mail. Dus door comments toe te voegen, zoals nu al kan, maar dan ook door andere gebruikers.

pascal78

#431
Citaat van: hiskodevries op november 25, 2023, 13:06:58 PM
CiteerVan 1. Begrijp ik niet de toegevoegde waarde

Zodat je in het persoonlijk foto-overzicht alleen één foto krijgt per waarneming en niet alle detailfoto's vanuit andere hoeken. Dat overzicht kan je dan exporteren naar PDF en heb je een mooi overzicht van alle soorten die je in een bepaald gebied of bepaalde tijd hebt gezien met de soortnamen erbij. Zo inventarisseer ik wel eens nachtvlinders bij iemand in de tuin, dan kan ik na afloop makkelijk een PDF genereren en die delen met degene bij wie ik te gast was. 



gbeersma

Citaat van: pascal78 op november 27, 2023, 10:46:28 AMIk bedoel om te communiceren bij de waarneming zelf, niet per e-mail. Dus door comments toe te voegen, zoals nu al kan, maar dan ook door andere gebruikers.

Ah, juist, dan kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen. Maar of het veel toegevoegde waarde heeft weet ik niet. Er is ook deze mogelijkheid voor het doorgeven van onjuiste determinaties.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

pascal78

Citaat van: gbeersma op november 27, 2023, 11:08:26 AM
Citaat van: pascal78 op november 27, 2023, 10:46:28 AMIk bedoel om te communiceren bij de waarneming zelf, niet per e-mail. Dus door comments toe te voegen, zoals nu al kan, maar dan ook door andere gebruikers.

Ah, juist, dan kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen. Maar of het veel toegevoegde waarde heeft weet ik niet. Er is ook deze mogelijkheid voor het doorgeven van onjuiste determinaties.

Die mogelijkheid staat niet bij de waarneming zelf. Je moet maar net weten dat dit ergens diep in het forum te vinden is onder "Informatie"; ik heb er wel eens zonder succes naar gezocht. Bij de oude versie van waarneming.nl kon het wel, daar zat een optie in het menu bij de waarneming "rapporteer" oid.

Verder lijkt mij interessant om te kunnen communiceren over waarnemingen (zoals op iNat wel kan). Natuurlijk moet je het beschermen tegen misbruik, maar daar zijn wel mogelijkheden voor.

S. Lamberts

Citaat van: pascal78 op november 27, 2023, 11:01:53 AM
Citaat van: hiskodevries op november 25, 2023, 13:06:58 PM
CiteerVan 1. Begrijp ik niet de toegevoegde waarde

Zodat je in het persoonlijk foto-overzicht alleen één foto krijgt per waarneming en niet alle detailfoto's vanuit andere hoeken. Dat overzicht kan je dan exporteren naar PDF en heb je een mooi overzicht van alle soorten die je in een bepaald gebied of bepaalde tijd hebt gezien met de soortnamen erbij. Zo inventarisseer ik wel eens nachtvlinders bij iemand in de tuin, dan kan ik na afloop makkelijk een PDF genereren en die delen met degene bij wie ik te gast was. 




Ik onderschrijf dit verzoek. Ook al een keer eerder gevraagd.

« Reactie #2034 Gepost op: augustus 28, 2020, 11:46:46 am »
En gerepost op 24 juni 2022 #148

Ook om snel even te kijken in de eigen data of ik een onlangs/ reeds eerder waargenomen soort herken.
En om te voorkomen dat ik 1693 foto's moet bekijken om de 100 waargenomen soorten voorbij te zien komen.

Met vriendelijke groet,
Sandra

S. Lamberts

Langs deze weg het verzoek om vervaagde waarnemingen van iemand waarbij een 'relatie' is ingesteld in de oude wn.nl omgeving ook mogelijk te maken in de huidige omgeving van wn.nl. Dit om te voorkomen dat 80+ waarnemingen zelf ingevoerd moeten worden, die ook gekopieerd hadden kunnen worden.
Denk aan;
-  een nachtvlinder avond in een afgesloten terrein met vergunning van de beheerder. En de waarnemingen vervaagd worden.
Of
- een excursie in een afgesloten terrein met meerdere waarnemers waarbij de beheerde verzocht heeft alles te vervagen.

Met vriendelijke groet,
Sandra

Daandrukker

Citaat van: S. Lamberts op december 16, 2023, 08:30:11 AMLangs deze weg het verzoek om vervaagde waarnemingen van iemand waarbij een 'relatie' is ingesteld in de oude wn.nl omgeving ook mogelijk te maken in de huidige omgeving van wn.nl. Dit om te voorkomen dat 80+ waarnemingen zelf ingevoerd moeten worden, die ook gekopieerd hadden kunnen worden.
Denk aan;
-  een nachtvlinder avond in een afgesloten terrein met vergunning van de beheerder. En de waarnemingen vervaagd worden.
Of
- een excursie in een afgesloten terrein met meerdere waarnemers waarbij de beheerde verzocht heeft alles te vervagen.

Met vriendelijke groet,
Sandra

Helemaal mee eens!
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: Daandrukker op december 24, 2023, 16:25:49 PM
Citaat van: S. Lamberts op december 16, 2023, 08:30:11 AMLangs deze weg het verzoek om vervaagde waarnemingen van iemand waarbij een 'relatie' is ingesteld in de oude wn.nl omgeving ook mogelijk te maken in de huidige omgeving van wn.nl. Dit om te voorkomen dat 80+ waarnemingen zelf ingevoerd moeten worden, die ook gekopieerd hadden kunnen worden.
Denk aan;
-  een nachtvlinder avond in een afgesloten terrein met vergunning van de beheerder. En de waarnemingen vervaagd worden.
Of
- een excursie in een afgesloten terrein met meerdere waarnemers waarbij de beheerde verzocht heeft alles te vervagen.

Met vriendelijke groet,
Sandra

Helemaal mee eens!

Ook eens, graag!
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Jan-Freerk Kloen

Komt de fenologie ook op de nieuwe site? Dat is een functie waar ik toch wel erg fan van ben. Zelf gebruik ik het vooral bij vlinders en libellen maar ik zou het ook zo gek niet vinden om het bij reptielen en amfibieën aan te zetten.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

hiskodevries

Het verbaasd ons ook dat die vraag slechts 1 of 2 keer per jaar wordt gesteld. Je hebt de statistieken per soort natuurlijk. Fenologie is daar een samenvatting van.
Nee dat staat niet op de planning.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martin Borsboom

Eens met Jan Freerk, erg jammer dat de fenologie functie verdwijnt.
Groet, Martin

Datura

Deze nog eens op herhaling: In de nieuwe site staan op de 'kaarten'(bijvoorbeeld https://waarneming.nl/users/8740/map/?start_date=2019-01-02&interval=157680000&end_date=2024-01-01&map_type=grid1k), niet de hokken met alleen embargowaarnemingen. Die zou ik zelf wel graag zien op mijn eigen kaarten (net zoals het nu al op de oude site het geval is: https://old.waarneming.nl/user_gmap_leaflet.php?user=8740&from=1980-01-01&to=2024-01-01&grid=1000&g=0&z=0&soort=&id_soort=0&r=0&p=0&all=0&per=0),
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: hiskodevries op januari 01, 2024, 13:08:39 PMHet verbaasd ons ook dat die vraag slechts 1 of 2 keer per jaar wordt gesteld. Je hebt de statistieken per soort natuurlijk. Fenologie is daar een samenvatting van.
Nee dat staat niet op de planning.

Wat jammer, wat mij betreft moet die wel blijven hoor! Die wordt bij libellen echt wel veel gebruikt en er zijn mooie lijstjes bijgehouden door de jaren. En elk jaar is het weer spannend wie de eerste en laatste van het jaar zien. Ik vind het echt een van de leukere functies van waarneming.nl. Ik gebruik het veel en veel vaker dan 'statistieken'.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator Libellen & Reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

S. Lamberts


hiskodevries

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op januari 03, 2024, 22:37:44 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 01, 2024, 13:08:39 PMHet verbaasd ons ook dat die vraag slechts 1 of 2 keer per jaar wordt gesteld. Je hebt de statistieken per soort natuurlijk. Fenologie is daar een samenvatting van.
Nee dat staat niet op de planning.

Wat jammer, wat mij betreft moet die wel blijven hoor! Die wordt bij libellen echt wel veel gebruikt en er zijn mooie lijstjes bijgehouden door de jaren. En elk jaar is het weer spannend wie de eerste en laatste van het jaar zien. Ik vind het echt een van de leukere functies van waarneming.nl. Ik gebruik het veel en veel vaker dan 'statistieken'.
ik snap je helemaal, maar die lijstjes werden ook op het forum bijgehouden, blijkbaar is de weergave via de site niet bekend/voldoende. Verder is het op observation.org ook wel ingewikkelder.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op januari 05, 2024, 13:31:40 PMik snap je helemaal, maar die lijstjes werden ook op het forum bijgehouden, blijkbaar is de weergave via de site niet bekend/voldoende. Verder is het op observation.org ook wel ingewikkelder.

In plaats van je daar achter te verbergen, zou je je ook de vraag kunnen stellen wat er dan beter kan aan de weergave op de site ...

Dat het niet op de globale site kan, dat lijkt mij niet onlogisch, maar per land zou toch kunnen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Datura

Nog een wens van een functie die op de oude site beschikbaar is, maar niet op de nieuwe site: Bij op/in relaties wordt op de nieuwe site wel aangegeven welke relaties er zijn en hoeveel die ingevoerd zijn (zie hier bijvoorbeeld: https://waarneming.nl/species/6674/relations/), maar kun je niet doorklikken naar desbetreffende waarneminen. Dit kan op de oude site wel (zie hier: https://old.waarneming.nl/soort/info/6674 waarbij je bij het klikken op de (waarnemingen:x) bij de relaties, bijvoorbeeld hier komt https://old.waarneming.nl/soort/view/6674?from=1900-01-01&waardplant=6674&plum[]=1103&plum[]=35&plum[]=94&plum[]=1095&plum[]=1096&plum[]=1098&plum[]=1100&plum[]=1099&plum[]=1135).

Vind ik wel een meerwaarde hebben voor de relatie-functie.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

SlechtValk

Als liefhebber van lijstjes en statistieken sluit ik me aan bij de mensen door wie het weg blijven van fenologie lijstjes als jammer wordt ervaren.

Ik wil een suggestie doen (noem het een wens):

Volgens mij moet het helemaal niet zo moeilijk zijn om de "eeuwige daglijst" (onder soorten gezien, filter daglijst ipv levenslijst, bij een waarnemer) zodanig om te bouwen/te kopieren zodat deze ipv aantal soorten voor één waarnemer, het aantal waarnemers voor één soort laat zien.

M.a.w. voor een willekeurige soort op een kalender geplot hoeveel waarnemers/waarnemingen/individuen/gemeentes (maak dat een filteroptie) er geweest zijn (filters voor één jaar of voor alle jaren kunnen in dat geval één op een van de eeuwige daglijst overgenomen worden, alleen dan binnen deze nieuwe context)... hieruit zou de fenologie ook duidelijk moeten (kunnen) worden. Past mijns inziens ook prima onder de statistieken bij een soort.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Martin Borsboom

Citaat van: hiskodevries op januari 05, 2024, 13:31:40 PM
Citaat van: Jan-Freerk Kloen op januari 03, 2024, 22:37:44 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 01, 2024, 13:08:39 PMHet verbaasd ons ook dat die vraag slechts 1 of 2 keer per jaar wordt gesteld. Je hebt de statistieken per soort natuurlijk. Fenologie is daar een samenvatting van.
Nee dat staat niet op de planning.

Wat jammer, wat mij betreft moet die wel blijven hoor! Die wordt bij libellen echt wel veel gebruikt en er zijn mooie lijstjes bijgehouden door de jaren. En elk jaar is het weer spannend wie de eerste en laatste van het jaar zien. Ik vind het echt een van de leukere functies van waarneming.nl. Ik gebruik het veel en veel vaker dan 'statistieken'.
ik snap je helemaal, maar die lijstjes werden ook op het forum bijgehouden, blijkbaar is de weergave via de site niet bekend/voldoende. Verder is het op observation.org ook wel ingewikkelder.

Het handmatig bijhouden van de fenologie bij libellen op het forum is een persoonlijke keuze van een of meer admins geweest, ik heb ooit aangegeven dat dit dubbel werk is. Nogmaals erg jammer dat de functie verdwijnt, het geeft in één oogopslag een compleet beeld van de ontwikkeling per soort en ik gebruik het ook vaak.
Groet, Martin

Overalbeestjes

Als ik een waarneming kopieer dan word het veld nauwkeurigheid automatisch leeg gemaakt, kan daar ook de waarde van de originele waarneming over genomen worden?

Als ik een waarneming van mezelf kopieer is dat omdat ik nog iets gezien heb op dezelfde datum, tijd, locatie. Telkens dan de nauwkeurigheid opnieuw moeten invoeren is dan vervelend.
Groeten, Arthur van Ooijen