Hoofdmenu

Recente berichten

#1
Libellen / Sierlijke witsnuit?
Laatste bericht door Tjitske Wiersma - Vandaag om 13:41:13 PM
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/310329014/.
1 Sierlijke witsnuitlibel - Leucorrhinia caudalis
datum: 2024-05-19
locatie: Groote Wielen - N2000 (FR)

foto's:


Kijk vooral het FILMPJE: https://youtu.be/hJzHYUEd8t0?feature=shared

Het filmpje is bepaald niet van topkwaliteit, want geschoten met de aloude methode telefoon-door-kijker. Met alleen kijker herkende ik duidelijk mannetje sierlijke witsnuit. Ook het karakteristieke vliegen en posten op het blad van gele plomp vond ik erg kenmerkend. Hij wordt helaas afgewezen vanwege de slechte kwaliteit (ik heb echter geen telelens of telescoop, dus beter dan dit wordt het ook niet). Wat is jullie mening?
#2
Kevers / Welke rietkever is dit?
Laatste bericht door Michel Langeveld - Vandaag om 13:03:43 PM
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/308127794/.
datum: 2024-05-06
locatie: Noordwijkerhout - Oud Leeuwenhorst (ZH)

foto's:

#3
A. acutiloba lijkt goed overeen te komen, echter heeft het blad op de foto 12 lobben ipv 11. Geen idee of dit bij acutiloba ook het geval kan zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://sweden.observation.org/waarneming/view/310552632
onzeker Spitslobbige vrouwenmantel - Alchemilla acutiloba gezien op 2024-05-19 Västerås
Foto's:










bij voorbaat dank Frank van Spelde
#4
Rupsen / Re: rups op Vlasbekje
Laatste bericht door gbeersma - Vandaag om 12:46:14 PM
Zeer bedankt weer voor je uitgebreide toelichting.  :duim:
#5
Praat maar raak / Re: NIA-suggestie van de dag
Laatste bericht door RutgerB - Vandaag om 12:36:54 PM
Sommige soortgroepen / deelgroepen / families / genera / soorten zijn zo goed als ongeschikt om met AI te benoemen en dat moet duidelijk gemaakt worden. Het gaat hier wel steeds om percentages. Als 90% van Klauwtjesmos goed benoemd is, dan gaat men er mogelijk niets aan willen veranderen. Dat 10% van 1000 waarnemingen van Klauwtjesmos zeer veel corrigeerwerk is, heel irritant kan zijn en feitelijk een heel aantal verbazing- en lachwekkende vergissingen toont (en een weinig betrokken of oplettende waarnemer) is duidelijk. Ook hier zijn oplossingen voor denkbaar, maar dat is vooral een kwestie van prioriteiten en daadkracht.

Ik reageer niet zonder nog een voorbeeld, want daar zijn er nog genoeg van:

Een Vleeskleurige duinorchis ergens in Wallonië (momenteel denkt NIA aan 31% Rode kornoelje)


#6
Kevers / Re: Hulp gevraagd bij kortschi...
Laatste bericht door DuDe - Vandaag om 12:06:13 PM
Hallo Sander. Bedankt! Ik ga er alvast een Stenus spec. van maken.
#7
Nachtvlinders / Re: Bladroller?
Laatste bericht door Rayan Majoor - Vandaag om 11:48:39 AM
Jep, dat is het werk van een bladroller. Hoewel een Archips goed zou kunnen, zijn er ook andere soorten binnen dit genus die op berk leven, en zijn enkele andere genera ook niet uit te sluiten zonder een zicht op de rups zelf.
#8
Rupsen / Re: rups op Vlasbekje
Laatste bericht door Rayan Majoor - Vandaag om 11:46:45 AM
Het brandnetelkapje heeft een erg dikke witte tekening, waarbij de tekening op de rug niet minder duidelijk is dan de witte zijstreep op de flanken. De koperuil heeft een veel fijnere witte tekening, waarbij de witte zijstreep in vergelijking erg opvalt.

Verder heeft het brandnetelkapje duidelijke donkergroene "diagonale strepen" (eigenlijk de plekken waar zich geen witte tekening bevindt) op de rug, die op segmenten 4, 5 en 11 extra breed zijn. De groene "diagonale strepen" bij de koperuil zijn en stuk smaller en iets lichter groen, waardoor ze meer wegvallen in het geheel van de tekening. Bovendien is de tekening grotendeels hetzelfde over de gehele lengte van de rups.

Tenslotte hebben de groene strepen een iets andere vorm: bij het brandnetelkapje lijken ze een bocht te maken (met de boog naar buiten), terwijl ze bij de koperuil meer een s-vorm maken (eerst de boog naar buiten, en richting het einde van elk segment een boog naar binnen, waardoor ze met de rug tegen elkaar aan komen).

Zelf vind ik het tweede kenmerk wel het meest duidelijk, vooral omdat het donker brandnetelkapje ook verdikte "strepen" op deze segmenten heeft. De gamma-uil achtige Plusiinae hebben allemaal een redelijk constante tekening over de lengte van het lichaam.
#9
Bijen / Re: Andrena... Meidoorn (ook? ...
Laatste bericht door JohanvantBosch - Vandaag om 11:46:20 AM
Hallo Albin,
Dank voor je uitgebreide beschrijving!  :duim:
Beginnend bij het begin... waarom denk je dat het een vrouwtje is? Ter check kun je de antenneleedjes tellen. Ik zou dat óf op het dier doen (met loepje), óf op de eerste foto met houten achtergrond. Op de andere foto's zijn de antennes te onscherp.
#10
Waarneming.nl / Re: Gebieden toevoegen/wijzige...
Laatste bericht door Dorine Post - Vandaag om 11:41:47 AM
En dit gebied graag veranderen naar Vriescheloo

https://waarneming.nl/locations/users/113545/

Voor beide gebieden geldt het eigenlijk voor alle gebruikers die in die gebieden fotograferen :right: