Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op december 18, 2016, 12:24:34 PM
Dierenambulance: "Laat uiltje Euterpeplein met rust!"

http://rtvu.nl/n/1556834
Uit het artikel
Citeer
De Dierenambulance roept Amersfoorters op om het ransuiltje op het Euterpeplein met rust te laten. Volgens de organisatie is het beestje er namelijk erg slecht aan toe. Dat komt onder meer doordat het dier wordt lastiggevallen door vogelliefhebbers die de uil op de foto willen zitten.

En "Zaterdag probeerde de Dierenambulance het beestje daarom te vangen. De organisatie meldt op Facebook dat er geen andere keus was. "Ons is ter ore gekomen dat mensen de hele week het dier lastigvallen met fotocamera's en zelfs met trappetjes tegen de boom opklimmen om dat ene mooie shot te kunnen maken. Hierbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met de gezondheid van het dier."
Herman van der Meer

Johan Helmus

Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Groeten, Johan Helmus

Vincent Hart

Hoe verhoudt zich dat tot de schade door de landbouw aan de natuur?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Citaat van: Vincent Hart op januari 02, 2017, 23:09:58 PM
Hoe verhoudt zich dat tot de schade door de landbouw aan de natuur?
Dat lijkt mij een prima insteek.

Naar mijn weten was de verspreiding van de ganzen in het verleden groter. Toen zaten er nog meer exemplaren in België en Frankrijk. Dat lijkt minder te worden. Of dat te maken heeft met klimaatverandering of met het feit dat alle ganzen in Nederland een tafeltje dekje treffen. Nederland is voor deze soorten een grote vreetschuur. Reken daarbij dat natuurlijk predatoren worden bejaagd en de ideale mono-cultuur van ons grasland en je trekt als snel een groot deel van de wereldpopulatie van sommige soorten aan.

peter van santbrink

Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:

ben geen expert maar wat is nu precies de schade ? quote uit artikel: "kaalgevreten weilanden en platgetrapte en omgewoelde akkers"

begrijp ik het goed dat als een gans gras eet het gras met wortel en al wordt opgegeten en dus het gras niet meer aanwezig is ? en zijn de akkers nu platgetrapt of omgewoeld, beide lijkt mij niet te kunnen, toch ?

Oenanthe

Wat jij citeert komt waarschijnlijk van degenen die schadeclaims hebben ingediend. Ganzen trekken echt geen gras uit. Hoe een weiland of akker eruit ziet na een bezoek van ganzen weet ik ook niet want ik heb daar geen toegang en dat respecteer ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op januari 03, 2017, 12:42:49 PMWat jij citeert komt waarschijnlijk van degenen die schadeclaims hebben ingediend. Ganzen trekken echt geen gras uit. Hoe een weiland of akker eruit ziet na een bezoek van ganzen weet ik ook niet want ik heb daar geen toegang en dat respecteer ik.

Een grote groep ganzen kan een weiland echt behoorlijk kaalvreten. Daarbij worden er ook nog eens de nodige uitwerpselen achtergelaten. Het is echt niet overdreven als boeren aangeven dat ze hierdoor schade hebben. Het duurt een tijdje voordat het gras zich hersteld heeft en er weer vee op kan grazen.
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

De essentie van een weiland is dat je er gras op kweekt, en als ganzen dat dan opeten dan heb je daar dus schade aan :).
Edwin Schuller

Oenanthe

Citaat van: Edwin Schuller op januari 03, 2017, 13:13:14 PM
De essentie van een weiland is dat je er gras op kweekt, en als ganzen dat dan opeten dan heb je daar dus schade aan :).
Er is geen boer die 's winters zijn grasland exploiteert. Dat ligt er dan verlaten bij en van wat er in die tijd wordt opgegeten lijdt geen boer serieus schade. De grasgroei ligt in de wintermaanden namelijk vrijwel stil.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

En als datzelfde gras dan in het voorjaar niet gaat groeien? Dan is er toch wel schade?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: Edwin Schuller op januari 03, 2017, 13:13:14 PMDe essentie van een weiland is dat je er gras op kweekt, en als ganzen dat dan opeten dan heb je daar dus schade aan :).

Citaat van: Oenanthe op januari 03, 2017, 13:16:55 PMEr is geen boer die 's winters zijn grasland exploiteert. Dat ligt er dan verlaten bij en van wat er in die tijd wordt opgegeten lijdt geen boer serieus schade. De grasgroei ligt in de wintermaanden namelijk vrijwel stil.

De schade bestaat er uit dat het na intensieve begrazing door ganzen veel langer duurt dan 'normaal' (lees: zonder begrazing door ganzen) voor een weiland weer geschikt is voor begrazing/hooien. Er is dus minder productie.
Met vriendelijke groet, Rob

peter van santbrink

Citaat van: Rob Koelman op januari 03, 2017, 12:48:52 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 03, 2017, 12:42:49 PMWat jij citeert komt waarschijnlijk van degenen die schadeclaims hebben ingediend. Ganzen trekken echt geen gras uit. Hoe een weiland of akker eruit ziet na een bezoek van ganzen weet ik ook niet want ik heb daar geen toegang en dat respecteer ik.

Een grote groep ganzen kan een weiland echt behoorlijk kaalvreten. Daarbij worden er ook nog eens de nodige uitwerpselen achtergelaten. Het is echt niet overdreven als boeren aangeven dat ze hierdoor schade hebben. Het duurt een tijdje voordat het gras zich hersteld heeft en er weer vee op kan grazen.

zijn deze uitwerpselen echt slecht voor het land of worden deze niet goed "verwerkt" omdat de juiste bodemfauna ontbreekt (vanwege de behandeling van het land door de boer); voordeel voor de boeren is wel dat echte winters niet meer bestaan dus het gras zal, lijkt mij,  sneller herstellen dan voorheen (maar kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen  O0)

Mark Zevenbergen

Citaat van: peter van santbrink op januari 03, 2017, 14:36:58 PM
Citaat van: Rob Koelman op januari 03, 2017, 12:48:52 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 03, 2017, 12:42:49 PMWat jij citeert komt waarschijnlijk van degenen die schadeclaims hebben ingediend. Ganzen trekken echt geen gras uit. Hoe een weiland of akker eruit ziet na een bezoek van ganzen weet ik ook niet want ik heb daar geen toegang en dat respecteer ik.

Een grote groep ganzen kan een weiland echt behoorlijk kaalvreten. Daarbij worden er ook nog eens de nodige uitwerpselen achtergelaten. Het is echt niet overdreven als boeren aangeven dat ze hierdoor schade hebben. Het duurt een tijdje voordat het gras zich hersteld heeft en er weer vee op kan grazen.

zijn deze uitwerpselen echt slecht voor het land of worden deze niet goed "verwerkt" omdat de juiste bodemfauna ontbreekt (vanwege de behandeling van het land door de boer); voordeel voor de boeren is wel dat echte winters niet meer bestaan dus het gras zal, lijkt mij,  sneller herstellen dan voorheen (maar kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen  O0)

Wat is nou schade?? Dat het gewas te goed groeit misschien?

Ik weet een graag door Rotganzen bezochte akker, waar de boer nog wel eens de ganzen opjaagt. ECHTER het stuk wat in de winter het meest werd aangevreten, daar stond afgelopen zomer het gewas bijna 2x zo hoog als op het niet aangevreten gedeelte.

jeroenroelofsen

Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 04, 2017, 01:24:12 AM
Wat is nou schade?? Dat het gewas te goed groeit misschien?

Ik weet een graag door Rotganzen bezochte akker, waar de boer nog wel eens de ganzen opjaagt. ECHTER het stuk wat in de winter het meest werd aangevreten, daar stond afgelopen zomer het gewas bijna 2x zo hoog als op het niet aangevreten gedeelte.

Kan het niet komen omdat dat stuk te kort was om in het voorjaar te maaien? Daardoor in het late voorjaar en kleine voorsprong krijgt en in de zomer dus 2x zo lang wordt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Schade bij boeren is als ze er compensatie voor kunnen krijgen.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 04, 2017, 12:51:54 PM
Schade bij boeren is als ze er compensatie voor kunnen krijgen.

De boer klaagt al als hij een jaar moet wachten op zijn nieuwe Mercedes... Maar vroeger hooiden ze 2, 3, hooguit 4x per jaar en tegenwoordig is dat zelfs al 5 a 6x ("betere" gewassen en ander klimaat). Er is sprake van schade maar vanuit een andere invalshoek dan de onze...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Citaat van: HPM op januari 04, 2017, 12:51:54 PM
Schade bij boeren is als ze er compensatie voor kunnen krijgen.
Geldt niet alleen voor boeren vrees ik
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


Oenanthe

Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Wie heeft jou verteld dat predatoren invloed hebben op de stand van hun prooidieren? Dat beweren alleen jagers en dat zijn zelden goede ecologen. Onze ganzen floreren bij de gratie van onze hoogproductieve graslanden. Niet bij gebrek aan predatoren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Johan Helmus

Citaat van: Oenanthe op januari 04, 2017, 22:06:40 PM
Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Wie heeft jou verteld dat predatoren invloed hebben op de stand van hun prooidieren? Dat beweren alleen jagers en dat zijn zelden goede ecologen. Onze ganzen floreren bij de gratie van onze hoogproductieve graslanden. Niet bij gebrek aan predatoren.
Wie heeft jou verteld dat predatoren geen enkele invloed zouden hebben op de stand van hun prooidieren? Ik denk dat het een optelsom van beide factoren betreft.
Groeten, Johan Helmus

Oenanthe

Citaat van: Johan Helmus op januari 04, 2017, 22:43:07 PM
Citaat van: Oenanthe op januari 04, 2017, 22:06:40 PM
Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Wie heeft jou verteld dat predatoren invloed hebben op de stand van hun prooidieren? Dat beweren alleen jagers en dat zijn zelden goede ecologen. Onze ganzen floreren bij de gratie van onze hoogproductieve graslanden. Niet bij gebrek aan predatoren.
Wie heeft jou verteld dat predatoren geen enkele invloed zouden hebben op de stand van hun prooidieren? Ik denk dat het een optelsom van beide factoren betreft.
Dat heeft mijn docent biologie mij op de middelbare school verteld en mijn docent landschaps- en natuurbeheer tijdens mijn studie. Beide waren afgestudeerde biologen. Als jij er anders over denkt nodig ik je uit je hypothese te toetsen, desnoods aan de literatuur.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Timo Roeke

Citaat van: Oenanthe op januari 04, 2017, 22:06:40 PM
Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Wie heeft jou verteld dat predatoren invloed hebben op de stand van hun prooidieren? Dat beweren alleen jagers en dat zijn zelden goede ecologen. Onze ganzen floreren bij de gratie van onze hoogproductieve graslanden. Niet bij gebrek aan predatoren.
Ik ben alles behalve een ecoloog maar gaat die hypothese ook op plekken waar ratten geïntroduceerd zijn en complete populaties van specifieke soorten zijn weggevaagd. Of moet ik de rat niet als predator beschouwen?

snwja3

#2422
Citaat van: Timo Roeke op januari 05, 2017, 09:12:05 AM
Citaat van: Oenanthe op januari 04, 2017, 22:06:40 PM
Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Wie heeft jou verteld dat predatoren invloed hebben op de stand van hun prooidieren? Dat beweren alleen jagers en dat zijn zelden goede ecologen. Onze ganzen floreren bij de gratie van onze hoogproductieve graslanden. Niet bij gebrek aan predatoren.
Ik ben alles behalve een ecoloog maar gaat die hypothese ook op plekken waar ratten geïntroduceerd zijn en complete populaties van specifieke soorten zijn weggevaagd. Of moet ik de rat niet als predator beschouwen?

De waarheid ligt in het midden. In het algemeen regelen populaties de aantallen zelf (afhankelijk van hoeveelheid voedsel) en wordt juist het aantal predatoren daardoor bepaald (ofwel net andersom als gesteld).
Wel hebben predatoren invloed op de (even algemeen gezegd) gezondheid van een populatie, in die zin reguleren zij wel, maar in positieve zin.
Ook kunnen predatoren bij te kleine populaties die niet kunnen uitwijken (eilanden zijn daar een duidelijk voorbeeld van, maar ook in NL, zie bijvoorbeeld Korhoen) helpen de laatste genadeslag toedienen, maar dat is een gevolg en dan ligt de oorzaak van het verdwijnen buiten hun.
Wietze Janse

Oenanthe

Citaat van: Timo Roeke op januari 05, 2017, 09:12:05 AM
Citaat van: Oenanthe op januari 04, 2017, 22:06:40 PM
Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:
Wie heeft jou verteld dat predatoren invloed hebben op de stand van hun prooidieren? Dat beweren alleen jagers en dat zijn zelden goede ecologen. Onze ganzen floreren bij de gratie van onze hoogproductieve graslanden. Niet bij gebrek aan predatoren.
Ik ben alles behalve een ecoloog maar gaat die hypothese ook op plekken waar ratten geïntroduceerd zijn en complete populaties van specifieke soorten zijn weggevaagd. Of moet ik de rat niet als predator beschouwen?
Het uitroeien van complete populaties door geïntroduceerde ratten (en andere predatoren) is vrijwel uitsluitend beperkt tot geïsoleerde eilanden waar de gepredeerde soorten de ruimte en mogelijkheden niet hebben om uit te wijken of zich aan te passen. Dergelijke soorten bezitten vaak een beperkt aanpassingsvermogen. In onze streken komt iets dergelijks niet voor. We zijn onderdeel van Eurazië, een buitengewoon groot eiland met vele uitwijkmogelijkheden, en de hier levende organismen zijn van oudsher gewend aan predatoren en kunnen daar goed mee omgaan. De angst voor exoten, grotendeels gebaseerd op ervaringen in gebieden die niet met ons te vergelijken zijn, is hieraan te wijten en vrijwel altijd ten onrechte.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Oenanthe op januari 05, 2017, 10:05:57 AM
In onze streken komt iets dergelijks niet voor.

Zeker wel. Met de doorgaande bouw, aanleg snelwegen, etc. worden onze natuurgebieden kleine geisoleerde eilandjes in onze huidige maatschappij. Geen/moeilijk uitwisseling van populaties mogelijk en met druk van toerisme, en vele andere factoren kunnen ook populaties bij ons op het vasteland onder druk komen te staan, zie het eerder genoemde Korhoen als een voorbeeld hiervan.
Wietze Janse

Oenanthe

Je hebt gelijk maar je haalt twee begrippen door elkaar. De door jou beschreven situaties leiden tot het plaatselijk verdwijnen van soorten. Timo had het over het volledig van de aardbodem verdwijnen van soorten, zoals dat op veel eilanden met endemische soorten is gebeurd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Oenanthe op januari 05, 2017, 10:28:28 AM
Je hebt gelijk maar je haalt twee begrippen door elkaar. De door jou beschreven situaties leiden tot het plaatselijk verdwijnen van soorten. Timo had het over het volledig van de aardbodem verdwijnen van soorten, zoals dat op veel eilanden met endemische soorten is gebeurd.

Nee hoor  ;), dit kan ook zover gaan dat hele populaties/soorten verloren gaan, daar zijn helaas ook op vasteland genoeg voorbeelden van.
Wietze Janse

Edwin Schuller

Citaat van: Oenanthe op januari 05, 2017, 00:02:44 AM
Dat heeft mijn docent biologie mij op de middelbare school verteld en mijn docent landschaps- en natuurbeheer tijdens mijn studie. Beide waren afgestudeerde biologen. Als jij er anders over denkt nodig ik je uit je hypothese te toetsen, desnoods aan de literatuur.

Ik ook -ad verecundiam- en ik heb nooit horen beweren dat "predatoren geen enkele invloed zouden hebben op de stand van hun prooidieren". Er zijn vast vele voorbeelden te noemen waar dat inderdaad niet zo is, maar "geen enkele" gaat wel erg ver... Dat populatiedynamica lastiger is dan op het eerste gezicht lijkt, en dat lijkt de onderliggende strekking van je eerdere post, ben ik dan wel weer met je eens :).
Edwin Schuller

vincentvanderspek

Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:

Boeren hebben - zoals o.a. Rob Koelman ook aangeeft - er echt schade van. Ze zijn de afgelopen decennia min of meer gedwongen om stevige productie te draaien en hun schaal te vergoten om te overleven (dit naast campings, boerengolf etc). Een volledig natuurvriendelijkere landbouw met biologische producten voor iedereen, dat is simpelweg onmogelijk vanwege ruimtegebrek en vraag. Natuur en het intensieve boerenbedrijf staan mijlenver uit elkaar (ook al wordt wel eens ander beweerd), maar een beetje minder vijandsbeeld mag wel (zeg ik als stadsjongen). Ik heb vanochtend nog een glas melk gedronken en heb net een broodje kaas op.

Dit gezegd hebbende is de voorstelling van zaken uit het artikel natuurlijk de omgekeerde wereld. De ganzen zijn mede explosief toegenomen vanwege de intensieve graslanden die zijn ontstaan. Ook in de natuur kan dat voor problemen zorgen, bijvoorbeeld door ganzen die er ruien en daarbij alle rietkragen wegvreten (weg rietvogels), vennen totaal vermesten met hun poep (weg amfibieën en libellen) etc. Die schade - wat mij betreft dus mede veroorzaakt door het moderne boeren - is nergens te verhalen. Maar die nuance zie ik in het stuk niet terug.   
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Jorick

Citaat van: vincentvanderspek op januari 05, 2017, 13:06:37 PM
Citaat van: Johan Helmus op januari 02, 2017, 22:11:06 PM
Nog nooit zoveel schade door wilde ganzen als in 2016: 18,8 miljoen
Msschien is het een goed idee om de natuurlijke predatoren van de ganzen niet stelselmatig op te ruimen?  :angel:

Boeren hebben - zoals o.a. Rob Koelman ook aangeeft - er echt schade van. Ze zijn de afgelopen decennia min of meer gedwongen om stevige productie te draaien en hun schaal te vergoten om te overleven (dit naast campings, boerengolf etc). Een volledig natuurvriendelijkere landbouw met biologische producten voor iedereen, dat is simpelweg onmogelijk vanwege ruimtegebrek en vraag. Natuur en het intensieve boerenbedrijf staan mijlenver uit elkaar (ook al wordt wel eens ander beweerd), maar een beetje minder vijandsbeeld mag wel (zeg ik als stadsjongen). Ik heb vanochtend nog een glas melk gedronken en heb net een broodje kaas op.

Dit gezegd hebbende is de voorstelling van zaken uit het artikel natuurlijk de omgekeerde wereld. De ganzen zijn mede explosief toegenomen vanwege de intensieve graslanden die zijn ontstaan. Ook in de natuur kan dat voor problemen zorgen, bijvoorbeeld door ganzen die er ruien en daarbij alle rietkragen wegvreten (weg rietvogels), vennen totaal vermesten met hun poep (weg amfibieën en libellen) etc. Die schade - wat mij betreft dus mede veroorzaakt door het moderne boeren - is nergens te verhalen. Maar die nuance zie ik in het stuk niet terug.

Verbazingwekkend vind ik deze discussies altijd. Goed onderbouwd, weloverwogen meningen, etc van mensen met veel, veel meer kennis dan ik. De nuance is er echter niet omdat die niet gezocht wordt. Daar is namelijk weinig tot geen behoefte aan. Net als de vijandigheid jegens boeren moet je dat als consument bij jezelf zoeken. De discussie begint (zoals de milieuslogan) namelijk altijd bij jezelf. Uiteraard kan een boer de keuze maken om biologisch te boeren en ja dat zouden meer boeren moeten doen. En ja de regering zou veel meer milieuvriendelijker maatregelen moeten implementeren.
Het boeren van nu staat zoals Vincent zegt mijlenver van natuur af en zit het zelfs danig in de weg. De oorzaak daarvan is toch echt het glas melk, het broodje kaas en de hamburger. (niet persoonlijk bedoeld Vincent).
Ik ben zelf zeker niet roomser dan de paus, maar ik verbaas me altijd over het consumptiepatroon van veel vogelaars en andere natuurliefhebbers. Hoe kun je de liefde voor vogels, vlinders, libellen etc in je dagelijks leven nou zo onder de mat schuiven?
Alom bekend is dat een hamburger meer dan 1000 liter water en een berg vierkante meters mais aan productie kost. Melk kost hectaren aan verder onbruikbaar en levenloos grasland aan voer. Hoe kun je dan bij een McD eten, of elke dag vlees en melkproducten gebruiken als je zo graag ziet dat het goed moet gaan met je omgeving? Onvoorstelbare hoeveelheden bos worden overal op de wereld weggekapt voor onze vleesconsumptie. Letterlijk en 1 op 1.
Als we niet een gezonder en meer gebalanceerd consumptiepatroon gaan aanhangen, kunnen we het simpelweg vergeten. Alle onderzoeken, maatregelen, inzamelingsacties en goede bedoelingen ten spijt. Het tij gaat dan niet gekeerd worden.
Ik word doodziek van de enorme hoeveelheden geld en energie dat verkwist wordt aan niet rendabele projecten. Dat ligt aan ons, de consument.  Het is ECHT heel simpel, maar zolang wij zelf onze verantwoordelijkheid niet nemen alsmede ons hoofd in het zand steken, is het dweilen met de kraan open en houden we ons gemoed zoet met symboolpolitiek en de boosheid op de boer die "onze" Veldleeuwerik weer uitmaait.
Gezond verstand en een daarbij behorend consumptiepatroon... daar hebben vogels en natuur veel meer aan dan een fundraiser. Er is echt hoop!

Ik verkneukel me verder op mijn aanstaande reis naar een tropisch land... ;) :angel:
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....