Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 23, 2015, 09:05:05 AM
Citaat van: fkdeboer op juni 22, 2015, 12:29:47 PM
verder ook opvallend hoeveel media het bericht gewoon klakkeloos overnemen
Hier op de site wordt toch ook klakkeloos aangenomen dat gebruik van geluiden in het broedseizoen verstoring in de hand werkt? Als ringer doe ik het al jaren niet meer, maar toen ik het nog wel mocht en ook deed heb ik ondervonden dat het merendeel van de vogels even kijkt wat er aan de hand is en zich verder niets van het geluid aantrekt.

Dat je het niet meer mag ligt toch niet aan Waarneming?
Herman van der Meer

Albert de Jong

Waarschijnlijk doelt Maarten op het niet gebruiken van geluid bij het ringen op een CES (Constant Effort Site). Zie ook http://www.euring.org/research/ces_in_europe/euro_ces_guidelines210904.pdf
(tape luring)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Oenanthe

Nee hoor. Al mocht ik in het broedseizoen geluid gebruiken op onze CES locatie, dan deed ik het nog niet. Het heeft gewoon veel te weinig effect. Dezelfde ervaring heb ik met het vangen van territoriale nachtegalen (we gingen daarvoor het hele duin door) en boomklevers, waarvoor we de Wassenaarse buitenplaatsen afstruinden. Veruit de meeste vogels komen even kijken, zitten kort tegen de tape in te zingen en gaan daarna weer hun gang. Een kleine minderheid kwam zo dichtbij dat ze zich lieten vangen en ringen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

het nodig vinden om geluid af te spelen, met wat voor reden dan ook, is een teken van gemakszucht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2015, 16:40:01 PM
het nodig vinden om geluid af te spelen, met wat voor reden dan ook, is een teken van gemakszucht.

(Met uitzondering van het lokken van Gierzwaluwen om tot broeden te komen. Toch?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

dat is toch ook gemakszucht Bart.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2015, 16:53:14 PM
dat is toch ook gemakszucht Bart.

(Dat klopt. Maar ik krijg niets in mijn kasten en kreeg vanuit de Gierzwaluwenwerkgroep het advies om ze te gaan tapen. Schijnt te werken).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

caliprobola

Er zijn toepassingen waarbij het (beperkte) gebruik van geluid inderdaad wel aan te raden valt. Ik denk bv aan gierzwaluwnestkasten of bij inventarisatie van bv steenuil. Er zijn ook voorbeelden genoeg uit de tropen van soorten waarbij het tot dan toe onbekende geluid net door opnieuw afspelen van opgenomen geluiden bekend geworden is.
Geluid afspelen om een vogel dichterbij de telelens te lokken is echter niet één van die toepassingen, daar zijn we het intussen allemaal wel over eens.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: caliprobola op juni 23, 2015, 17:13:54 PM
Geluid afspelen om een vogel dichterbij de telelens te lokken is echter niet één van die toepassingen, daar zijn we het intussen allemaal wel over eens.[/size]

Lijkt me een keiharde gedragsregel die we moeten afspreken!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2015, 16:40:01 PM
het nodig vinden om geluid af te spelen, met wat voor reden dan ook, is een teken van gemakszucht.
Een aantal ringers heeft ontheffing van het wettelijk verbod om geluid als lokmiddel te gebruiken. Dat krijgen ze heus niet vanwege hun gemakzucht. Probeer een discussie alsjeblieft niet dood te slaan met gemakkelijke one liners die niet getuigen van kennis van zaken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Oenanthe op juni 23, 2015, 18:23:39 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2015, 16:40:01 PM
het nodig vinden om geluid af te spelen, met wat voor reden dan ook, is een teken van gemakszucht.
Een aantal ringers heeft ontheffing van het wettelijk verbod om geluid als lokmiddel te gebruiken. Dat krijgen ze heus niet vanwege hun gemakzucht. Probeer een discussie alsjeblieft niet dood te slaan met gemakkelijke one liners die niet getuigen van kennis van zaken.

Dit is over de top Maarten, voor iedereen hier is het inmiddels duidelijk en afgebakend. En alle opmerkingen zijn alleen maar overdrachtelijk. :blink: .
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bram Rijksen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 17:31:42 PM
Citaat van: caliprobola op juni 23, 2015, 17:13:54 PM
Geluid afspelen om een vogel dichterbij de telelens te lokken is echter niet één van die toepassingen, daar zijn we het intussen allemaal wel over eens.[/size]

Lijkt me een keiharde gedragsregel die we moeten afspreken!

Trek maar wat breder: geluid afspelen om een vogel -om welke reden dan ook- beter te kunnen zien of te kunnen horen is tijdens de broedtijd absoluut verwerpelijk. Ook als je geen telelens bij je draagt...

HPM

#1902
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 18:39:07 PM
Citaat van: Oenanthe op juni 23, 2015, 18:23:39 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 23, 2015, 16:40:01 PM
het nodig vinden om geluid af te spelen, met wat voor reden dan ook, is een teken van gemakszucht.
Een aantal ringers heeft ontheffing van het wettelijk verbod om geluid als lokmiddel te gebruiken. Dat krijgen ze heus niet vanwege hun gemakzucht. Probeer een discussie alsjeblieft niet dood te slaan met gemakkelijke one liners die niet getuigen van kennis van zaken.

Dit is over de top Maarten, voor iedereen hier is het inmiddels duidelijk en afgebakend. En alle opmerkingen zijn alleen maar overdrachtelijk. :) .

Maar Hisko heeft iets tegen ringen, dus ik kan de reactie van Maarten wel begrijpen. Vooral ook omdat het bij ringers geen kwestie is van luiheid. Het gebruik van geluid valt namelijk niet te vervangen door grotere ijver of meer geduld. Het gebruik van geluid heeft ook een einde gemaakt aan allerlei misstanden.
Hierbij heb ik het niet over het gebruiken van geluid in de broedtijd, hoewel het in sommige gevallen ook dan moeilijk zonder geluid gaat.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bram Rijksen op juni 23, 2015, 19:14:49 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 17:31:42 PM
Citaat van: caliprobola op juni 23, 2015, 17:13:54 PM
Geluid afspelen om een vogel dichterbij de telelens te lokken is echter niet één van die toepassingen, daar zijn we het intussen allemaal wel over eens.[/size]

Lijkt me een keiharde gedragsregel die we moeten afspreken!

Trek maar wat breder: geluid afspelen om een vogel -om welke reden dan ook- beter te kunnen zien of te kunnen horen is tijdens de broedtijd absoluut verwerpelijk. Ook als je geen telelens bij je draagt...

Ook als het schetenwappelijk onderzoek is?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Yeronimo

Ieder jaar kruis ik Leeuwarden 's nachts een aantal nachten op zoek naar zeldzamere hoenders en rallen (Lees: porseleinhoen, kwartel, kwartelkoning, waterhoenen) ter inventarisatie. Hiervoor gebruik ik tape en dat heeft mij meerdere malen ook de soort waar ik naar zocht opgeleverd terwijl die zich eerst zelf stil hield. Hiermee heb ik onder andere snel een kwartelkoning op kunnen sporen in de maaitijd die nog niet bekend was en hem daarmee mogelijk gered. Ben ik nou goed of fout geweest?  :rolleye:  :rolleyes:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Oenanthe

Citaat van: Yeronimo op juni 23, 2015, 22:40:35 PM
Ieder jaar kruis ik Leeuwarden 's nachts een aantal nachten op zoek naar zeldzamere hoenders en rallen (Lees: porseleinhoen, kwartel, kwartelkoning, waterhoenen) ter inventarisatie. Hiervoor gebruik ik tape en dat heeft mij meerdere malen ook de soort waar ik naar zocht opgeleverd terwijl die zich eerst zelf stil hield. Hiermee heb ik onder andere snel een kwartelkoning op kunnen sporen in de maaitijd die nog niet bekend was en hem daarmee mogelijk gered. Ben ik nou goed of fout geweest?  :rolleye: ::)
We kunnen je er in ieder geval niet van betichten dat je het deed om een mooiere foto te kunnen maken. ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Tapen is not done, akkoord. Maar in verhouding tot wat er op grote schaal gebeurt is het maar marginaal en moeten we ons eigenlijk om andere dingen druk maken... https://youtu.be/I8MrVtUrDpo
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

joostheeremans

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 24, 2015, 09:07:30 AM
Tapen is not done, akkoord. Maar in verhouding tot wat er op grote schaal gebeurt is het maar marginaal en moeten we ons eigenlijk om andere dingen druk maken... https://youtu.be/I8MrVtUrDpo

Ik denk niet dat een gedragsverandering van een individu het aanpakken van grotere problemen ook maar een beetje in de weg zit, sterker nog ik denk dat het een vrij belangrijke stap is als je verandering bij anderen wilt bereiken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

fkdeboer

terug naar de (internationale) media: https://www.facebook.com/PalestineTv/videos/910580902345238/
Dylan en ondergetekende op de Nationale Palestijnse televisie tijdens interview met Imad, Voorzitter Palestinian Wildlife Society. en Alex Kwak heeft via Obsmapp ook nog een rolletje;)

zie 3:12, 3:34,  6:48 en nog wat momenten voor foto's. Verstaan doe ik het niet, maar ze zijn laaiend enthousiast over observation.org!

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Aad G.

#1910
Citaat van: HPM op juni 23, 2015, 19:15:01 PM
Maar Hisko heeft iets tegen ringen
Hij is niet alleen...

Voor alle hondenhaters(zelf enorme liefhebber, dat moge duidelijk zijn, maar wel alleen met verantwoordelijke baas uiteraard), deze huisdiertjes hebben 'ietsjes' meer impact op oa. de vogelpopulatie :

Think you know your cat? New study suggests not

Cat owners fail to realise the impact of their cat on wildlife according to new research from the University of Exeter and Queen Mary University of London.

http://www.exeter.ac.uk/news/featurednews/title_458152_en.html

Karel Hoogteyling

President Barak Obama interviewt sir David Attenborough, NPO 2, 19:00 en ik geloof later dinsdagmorgen ook herhaald.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Wilfred

#1913
Hoe lang gaat het duren dat zelfs deze levensechte vogelrobots niet meer serieus genomen worden?
Gewoon door blijven eten jongens, hij valt toch nooit aan !

H.J. Tromp

Ik zie op akkers steeds meer op kiekendieven lijkende vliegers als vogelverschrikker, aan een hoge dunne hengel.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

jva

Citaat van: karel hoogteyling op juni 29, 2015, 18:57:46 PM
President Barak Obama interviewt sir David Attenborough, NPO 2, 19:00 en ik geloof later dinsdagmorgen ook herhaald.

Obama gedroeg zich als een kind in een snoepwinkel bij het ontmoeten van zijn jeugdidool Attenborough. Sr. David op zijn beurt kwam op mij over alsof hij door Obama serieus werd genomen en iets in de melk te brokkelen had..Leuk interview dat wel, maar stelde verder weinig voor. Had er meer van verwacht. Leuk verjaardagscadeau voor Sr. David zijn 89e verjaardag, daar draaide eigenlijk heel het interview om.
Jelle

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Rob Koelman

Citaat van: H.J. Tromp op juli 04, 2015, 19:37:18 PMCrow Rides On Eagle Like It's No Big Deal:
http://www.huffingtonpost.com/2015/07/02/crowd-lands-on-eagle_n_7714592.html

Hmm, ben benieuwd of de kraai echt geland is op de rug van deze arend, of dat het een 'touch-and-go' was. Foto's laten dat niet zien. Gaat in dit geval vermoedelijk vooral om de suggestie...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Het valt mij bij dit soort foto's altijd op dat degene die op de rug meelift er met gesloten vleugels bij zit. Aangezien vliegende vogels een behoorlijke snelheid hebben zou de ruitervogel zijn evenwicht alleen kunnen bewaren door zijn vleugels te spreiden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Groninger courant, 24-09-1784
Rotterdam den 21 September. ln een Brief uit Heeswijk, in de Meyerey van 's Hertogenbosch, word het volgende gemeld:
De Zoon van een Landman deezer dagen op den middag van zyn werk naar Huis kerende en agter zig naar boven ziende, wierd hij iets van verre in de lugt gewaar, het welk hem een zeldzame Vogel toescheen, dog die Vogel met den wind naar hem toekomende scheen hem toe te veranderen in een groot dier met vier pooten, dat met een open gesperden muil op hem af kwam. De Jongeling die thans niet ver van zyn Huis afwas, hierdoor met schrik vervuld wordende, stelde het op een lopen onder het gestadig geroep van help! help! dan dit beest, harder vliegende, dan hy loopen konde, valt ylings uit de lugt en dood by hem ter neder; maar geen moeds genoeg hebbende om het bezien, bevorderde hy zyn vlugt en zogt zyn veiligheid onder het vaderlyk dak, waar al de buurt, hem hebbende zien loopen en zoo erbarmelyk hooren roepen, te zamen kwam, dog onder welke hy zig lang sprakeloos en half dood van schrik bevond.
De moedige Vader gaat eindelyk, na een Verward berigt, er gewapend op af, en het beest vindende, beziet hy het van alle Kanten, wanneer hy er een briefje aan bespeurt, het welk er met een rood zyde Lind was aangestrikt, dit met bevende handen los gemaakt hebbende, las hy, dat het een Lugtbel was, die men te Wiegem by Antwerpen had opgelaaten. De Bol was ovaal rond, lang omtrent 6 voeten en byna zoo breed, gemaakt van Zilvervlies, dat beschildert was met takken, slangsgewyze loopende: rondom dezelve hongen 8 witte linten en een vry groote Wimpel, half wit en half bruin, alles van dezelfde stof. De overblijfselen van de lugt stonken nog vervaarlyk.
Herman van der Meer