WIe kan helpen met deze vogel?

Gestart door Hannie Luijten, januari 26, 2010, 13:49:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Achter mijn tuin ligt een grasstrook, vervolgens een brede sloot en daarachter weer grasstrook, voetpad, fietspad, weg. Ik liep dus vanochtend over dat voetpad en keek over het ijs richting huis en toen zag ik een grote vogel die bij mijn heg zat. Zo groot als een eend, bruin van kleur, op afstand gezien donker. Het leek me in eerste instantie een eend, lag ook het meest voor de hand, maar leeft ze nog?? ik zag namelijk geen hoofd.
Totdat ineens het hoofd wordt opgetild  :o  aiai da's geen eend. Deze vogel ken ik niet. Nooit eerder gezien. Lijkt wel een snip. Maar ik ben helemaal niet thuis in vogels buiten de tuinvogels. Eenmaal thuis voorzichtig over de heg gehangen voor foto's, maar ik durfde niet dichterbij, deze is nog zeker van 10 meter afstand, misschien iets meer. Daarna ben ik omgelopen, in een poging hem van de voorkant te kunnen zien, maar toen was de vogel helaas al weg. Ik heb hem niet weg zien vliegen. Ik heb nog in de omgeving rondgelopen maar hem niet meer gezien.
Maar hij was dus zo groot als een gewone eend, de snavel is duidelijk op de foto, hij had nauwelijks staart, dat heb ik vanaf de weg nog kunnen zien. De poten heb ik niet gezien die zaten in de sneeuw. Het was een grote, bruine hoop.
Hij zat met zijn lange snavel in (onder) de sneeuw te vroeten.
Is deze foto voor een kenner misschien toch duidelijk genoeg om de vogel te plaatsen?? Ik kom er niet uit maar vindt hem na raadpleging van de vogelgids nog steeds het meest op een snip lijken  :-\  maar welke?



Groet, Hannie

Diana Lakerveld

Lijkt mij een houtsnip, als hij zo groot is.
Groetjes Diana

belle

Dat is zeker een snip, een houtsnip. Die zal het niet zo gemakkelijk hebben met al die sneeuw.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Hannie Luijten

Dus toch, dank je wel!

Deze zullen het zeker moeilijk hebben. Ik heb ze hier in de stad nog nooit gezien dus ze zijn wel wanhopig op zoek naar eten lijkt me. 
Groet, Hannie