Grote Trappen in winter 2010/2011

Gestart door Cygnus, januari 09, 2010, 21:37:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Hier een kaartje met de meldingsgebieden
Herman van der Meer

frankw

Citaat van: JRoosma op december 28, 2010, 19:56:53 PM
Trinus schrijft dat:

'De jongen die in het wild vliegvlug worden zitten trouwens allemaal in   (een drietal) uitgerasterde gebieden van circa 15 hectare elk, dus   "wild" is ook maar betrekkelijk.'

en 

'er uitsluitend jongen worden grootgebracht in (3) omheinde en dus vosvrije gebieden'


Wat voor invloed heeft dit op acceptatie door het CDNA? (Er dan van uitgaande dat de vogel uit Duitsland komt, wat het meest aannemelijk lijkt.)

Aangezien niet aangetoond kan worden waar de vogel vandaan komt lijkt me dat geen punt van discussie, toch?

Cygnus

Citaat van: JRoosma op december 28, 2010, 19:56:53 PM
Trinus schrijft dat:

'De jongen die in het wild vliegvlug worden zitten trouwens allemaal in   (een drietal) uitgerasterde gebieden van circa 15 hectare elk, dus   "wild" is ook maar betrekkelijk.'

en 

'er uitsluitend jongen worden grootgebracht in (3) omheinde en dus vosvrije gebieden'


Wat voor invloed heeft dit op acceptatie door het CDNA? (Er dan van uitgaande dat de vogel uit Duitsland komt, wat het meest aannemelijk lijkt.)

Hopelijk komt de Trap richting de Top of Holland, hier ligt niet zoveel sneeuw!

De 3 gebieden waar de Grote Trappen succesvol broeden zijn alleen met een hek omgeven, het zijn geen kooien. De vogels kunnen dus gewoon in en uit vliegen. Meestal zitten ze buiten die 3 gebieden. Door schade en schande wijsgeworden weten ze wel dat ze om te broeden de vosvrije gebieden op moeten zoeken.

Citaat van: frankw op december 28, 2010, 20:23:46 PM
Aangezien niet aangetoond kan worden waar de vogel vandaan komt lijkt me dat geen punt van discussie, toch?

Hierop kan maar 1 antwoord worden gegeven: Keep on dreaming.


Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankw

#333
Uiteraard is de herkomst wel reden voor discussie, maar als de vogels uit Duitsland niet geaccepteerd kunnen worden wegens eventuele niet wilde herkomst zou toch moeten worden aangetoond dat deze daar vandaan komt? Dat lijkt me nogal lastig worden aangezien ie aantoonbaar niet geringd is. Dan is andere herkomst ook nog altijd mogelijk, hoe klein de kans misschien ook is.

Cygnus

Citaat van: frankw op december 28, 2010, 20:49:25 PM
Uiteraard is de herkomst wel reden voor discussie, maar als de vogels uit Duitsland niet geaccepteerd kunnen worden wegens niet wilde herkomst moet toch eerst aangetoond worden dat deze daar vandaan komt? Dat lijkt me nogal lastig worden aangezien ie aantoonbaar niet geringd is. Dan is andere herkomst ook nog altijd mogelijk, hoe klein de kans misschien ook is.

Als Raven in Nederland geaccepteerd worden als wilde vogels, dan lijken mij de Grote Trappen uit Duitsland helemaal geen problemen op te leveren.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankw

Dat bedoel ik ook. :duim: Geen al te groot punt voor discussie in dit geval.


Klaas van Dijk

Het zou toch veel handiger zijn als deze Grote Trap wel een afleesbare ring droeg? Want dan weet je gewoon waar je het over hebt en waar deze vogel vandaan komt.

Een andere 'dikke vogel' iets verder uit het oosten zat vandaag in Deventer, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133196.0.html Die had gewoon een ring om (twee zelfs, wat een luxe!) en dan weet je meteen waar hij vandaan komt. Lijkt er dus op dat er wel meer grote & lompe vogels vanuit het barre oosten naar Nederland zijn gevlucht.

Groetjes, Klaas

UtrechtsVogelNet

Duitse herkomst of niet, ik tel hem gewoon: het is geen kooibeest en geen ship-assisted dier.
Net als Carmen, ook van Frankrijk hierheen gevlogen. Het transport Spanje - Frankrijk zal me werkelijk worst wezen.

Phil

garryb

De Pimpelmezen in mijn achtertuin broeden in een nestkast, mag ik die dan ook niet tellen vanwege de betrekkelijke 'wildheid'?!

HPM

Citaat van: garryb op december 29, 2010, 10:37:15 AM
De Pimpelmezen in mijn achtertuin broeden in een nestkast, mag ik die dan ook niet tellen vanwege de betrekkelijke 'wildheid'?!

Als je wil weten hoeveel het er zijn zal je ze toch echt moeten tellen.
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op december 29, 2010, 10:53:33 AM
Citaat van: garryb op december 29, 2010, 10:37:15 AM
De Pimpelmezen in mijn achtertuin broeden in een nestkast, mag ik die dan ook niet tellen vanwege de betrekkelijke 'wildheid'?!

Als je wil weten hoeveel het er zijn zal je ze toch echt moeten tellen.


:)


Ondertussen een mooi verslag op: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=492
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

UtrechtsVogelNet

Mooi verhaal Jaap (en anderen) !! Ja, 't was een mooie Kerst dit jaar :-)

Phil

dupont

Ik heb nog nooit zo'n fijne kerstdagen gehad. Heerlijk uitgeslapen, gegeten met gezin en als klap op de vuurpijl de Grote Trap, vervolgens heerlijk diner en weer lekker naar bed. Wat is het leven toch gaaf als je besluit alle op je pad komende kansen te benutten!!!  :)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rob Halff

Citaat van: dupont op december 29, 2010, 13:42:15 PM
Ik heb nog nooit zo'n fijne kerstdagen gehad. Heerlijk uitgeslapen, gegeten met gezin en als klap op de vuurpijl de Grote Trap, vervolgens heerlijk diner en weer lekker naar bed. Wat is het leven toch gaaf als je besluit alle op je pad komende kansen te benutten!!!  :)


Gefeliciteerd het is je uiteraard gegund  :blink: en weer een  :right: erbij!!

Fijne jaarwisseling

Gr. Rob

j.steenbergen

Zucht, ik zou ze het liefst allemaal een grote trap nageven (maar ja, dan loop je er weer één achter..., jaloers, jaloers....) ;)
Jeroen Steenbergen

Jaap Denee

Citaat van: UtrechtsVogelNet op december 29, 2010, 12:52:22 PM
Mooi verhaal Jaap (en anderen) !! Ja, 't was een mooie Kerst dit jaar :-)

Phil

Het stuk is gemaakt door Wietze, denk ik. Maar het is een mooi verhaal en dat is het.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citaat van: Jaap Denee op december 29, 2010, 15:25:11 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op december 29, 2010, 12:52:22 PM
Mooi verhaal Jaap (en anderen) !! Ja, 't was een mooie Kerst dit jaar :-)

Phil

Het stuk is gemaakt door Wietze, denk ik. Maar het is een mooi verhaal en dat is het.

Nee, Enno en Garry moeten de eer krijgen, ik heb alleen wat aanvullingen gedaan.
Wietze Janse

Gerben Mensink

Willen jullie ophouden dit soort mooie stukken te schrijven. Ik wordt hier heel verdrietig van......
groet,
Gerben Mensink

theomuusse

#348
Ik meen mij te herinneren dat ik op Schouwen Duiveland een vogel heb gedipt in 1985 of 1986...
Ergens bij Ellemeet.. We waren toen op de fiets met de NJN en konden hem niet vinden.
Ofwel, is het wel de eerste voor Zeeland?

THeo

Edit; er is er 1 gezien en geschoten in 1912.
De vogel van 1985 zat op Goeree... Geheugendefect of later ook gezien op Schouwen?


Max Berlijn

Iemand nog ergens iets gelezen of gehoord betreffende zoekacties vandaag in Belgie dan wel NL? Ik begreep dat slechts 8 Belgen de soort hebben in hun land.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Citaat van: Max Berlijn op december 29, 2010, 16:51:14 PM
Iemand nog ergens iets gelezen of gehoord betreffende zoekacties vandaag in Belgie dan wel NL? Ik begreep dat slechts 8 Belgen de soort hebben in hun land.

Groet Max

Er zijn in elk geval vandaag mensen wezen zoeken aan beide zijden van de grens, globaal ten zuiden van Eindhoven zeg maar. Zelf ben ik vanmiddag in de Diepenhoek en omgeving Soerendonk geweest: tot dusverre geen resultaat....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lennartv

Ik heb vandaag een mogelijke grote trap gezien in de Wilhelminapolder. Helaas te kort om voor 100% te gaan. Klik hier voor de waarneming en beschrijving. Echt super jammer dat ik niet meer heb kunnen zien!!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Rob Halff

Citaat van: lennartv op december 29, 2010, 17:08:06 PM
Ik heb vandaag een mogelijke grote trap gezien in de Wilhelminapolder. Helaas te kort om voor 100% te gaan. Klik hier voor de waarneming en beschrijving. Echt super jammer dat ik niet meer heb kunnen zien!!

Zag dat je de vogel om 15u al had. Jammer dat je hem dan nu pas meld, er waren ongetwijfeld genoeg mensen in de buurt die je hadden kunnen helpen met zoeken en misschien was de betreffende vogel dan nog voor donker teruggevonden.

Max Berlijn

#353
Wordt wel een beetje ingewikkeld met al die (Belgische) waarnemingen/claims.

Als alles klopt zijn er nu toch twee vogels in het spel (hoewel Groesbeek en Rilland in mijn optiek bewezen dezelfde zijn)..

Groet Max

PS: Tijdens het zoeken op tweede kerstdag had ik nabij die plek (zie ik nu) een kleine hartstilstand van een foeragerende vrouw Pauw...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

dupont

Met alle respect vind ik het verhaal wel dun...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

lennartv

Inderdaad, ik was ook eerst van plan om even te bellen maar omdat de vogel al weg was en ik niet zeker was heb ik dat toch maar laten zitten. (had ik achteraf bekeken toch maar even moeten doen) Nogmaals ik ben dus nog niet zeker van de vogel maar ik vond het toch wel de moeite waard om even te melden, (wie weet...) @ David, sorry ik kan ook niet meer beschrijven dan ik heb gezien. Volgens mij heb ik alles wel genoemd maar als er nog bepaalde zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien dan hoor ik dat graag. Ik zal dat dan zo goed mogelijk proberen te beschrijven. (Wordt wel wat lastiger denk ik omdat het al bijna vijf uur geleden is dat ik hem heb gezien en dat nog maar enkele seconden.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

dupont

Beste Lennart,
Je hoeft je niet te excuseren!! Je meldt wat je ziet. Ik geef aan dat ik je waarneming 'dun' vind omdat ik de vergelijking in grootte tussen Fazant en Grote Trap bijzonder vind. Ik heb de vogel van zaterdag gezien; ik zou hem niet direct met een Fazant vergelijken. Wellicht kun je in je beschrijving wat melden over formaat, lengte van de poten, waargenomen kleedkleuren etc?
Overigens hoef je je niet verplicht te voelen te reageren op opmerkingen van anderen zoals de mijne, ik vind het overigens wel klasse dat je dat wel doet.
Ik hoop voor jou en voor alle mensen die zaterdag niet in staat waren de vogel te zien dat je waarneming klopt en dat hij morgen in de buurt opduikt!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

lennartv

Ha David,

Wat betreft fazant vs grote trap: Ik ben zelf meestal nogal voorzichtig met grootte in te schatten daar komt nog bij dat ik een grote trap nog nooit in 'real life' gezien heb. De vergelijking die ik maakte was alleen maar bedoelt om een voorbeeld te geven van de verschillen die ik met de normale hoenders had. Wat direct opviel was dat het echt een kanjer van een beest was. Hij viel direct op toen we er toch wel met een redelijke snelheid langs karden. Over de kleuren kan ik helaas niks zeggen. Door het slechte licht zag ik niet echt veel kleurverschil vandaar ook dat ik geen kleuren heb opgenomen (dit is ook één van de redenen waarom ik hem nog onzeker heb laten staan) Verder vond ik ook die poten zo opvalllend. De poten van een fazant oid zitten wat dichter bij de grond en zijn ook veel dunner. Dit beest 'stond' echt op z'n poten. Dus je zag echt twee dikke poten eronder staan. Het was meer een ganzenidee qua poten dan een hoender/fazanten idee. Verder kan ik alleen maar zeggen wat ik al gezegd heb. Ook het grotendeels ontbreken van een staart viel gelijk op bij een fazant of pauw zie je wel meteen een staart maar bij deze vogel was het meer een verlengstuk van z'n lichaam dan een aparte staart. Hij leek echt het korte dikke 'trappenstaartje' te hebben. Ik hoop ook dat ie teruggevonden wordt want deze vogel stond wel heel hoog op m'n verlanglijstje! (en ik denk dat dat bij meer vogelaars het geval is)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

garryb

CiteerNee, Enno en Garry moeten de eer krijgen, ik heb alleen wat aanvullingen gedaan.

Enno deed het meeste schrijfwerk en leverde de basistekst, die deels weer was gebaseerd op de elders geplaatste anekdotes/verhalen van Jan, Jaap en Mark, daar heb ik vervolgens nog een beetje in geschrapt en geschoven en er hier en daar nog een paar regels eigen ervaringen aan toegevoegd. Wietze was zo vriendelijk alle links en artikelen op een rij te zetten en de pdf's beschikbaar te maken.

lennartv

Een vriend van mij zei vandaag dat hij gisterochtend een vogel over z'n huis had die erg veel op de grote trap leek. De beschrijving klinkt goed, hij had ook nog een foto kunnen maken. Helaas wel een slechte. Hij zal hem nog doormailen dus het zal straks wel duidelijk worden of het hem echt is. Als dat zo is dan kan ik een grote trap op mijn huislijst schrijven (ik woon in dezelfde straat) terwijl ik hem zelf niet eens gezien heb! :'(  Oja de richting waarin de vogel vloog was exact de richting naar de plaats waar ik een grote trap dacht te zien. Hoeft natuulijk helemaal niks te zeggen maar wie weet!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com