Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wittemus

#90
Hoi Rob,

Ze is niet tam hoor. Ze weet alleen wat ze aan me heeft.
(Dat ik haar met rust laat als ze prooi heeft.)

Maar als je nu weet wat de route is van jou sperwermannetje, dan kun je hem toch gaan filmen ?
O0
Zou helemaal mooi zijn !
Wel een heel indrukwekkend gezicht he ? De vlucht van een sperwer.

VRAAGJE:
Wie vindt die foto van 21 april eigenlijk een beetje TE shocking ?
Ik zou me dat wel kunnen voorstellen namelijk, maar ben wel benieuwd of dat ook zo is voor veel mensen. Dan kan ik daar iets aan doen, als er weer eens zo'n scene is.

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Jarinka

Niet té shocking, maar het laat wel zien dat de natuur niet zo lief en tam is als we soms denken.
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Citaat van: wittemus op april 23, 2010, 19:23:39 PM


Maar als je nu weet wat de route is van jou sperwermannetje, dan kun je hem toch gaan filmen ?
O0 

VRAAGJE:
Wie vindt die foto van 21 april eigenlijk een beetje TE shocking ?
Ik zou me dat wel kunnen voorstellen namelijk, maar ben wel benieuwd of dat ook zo is voor veel mensen. Dan kan ik daar iets aan doen, als er weer eens zo'n scene is.

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus

Moet ik eerst een camera kopen die kan filmen ;D  (€4900 had ik al gezien.....) of een filmcamera van een paar honderd euro. Ehh: Nee toch maar niet.

En shocking? Wel een beetje. Ik heb best wel te doen met het slachtoffer, maar dit is echt de natuur hè?
Wie piept er nu als de volgevreten huispoes van de buren een musje pakt? Geeft ook slachtoffers in overvloed, alleen zijn er weinig mensen die daar wakker van liggen ('t is de natuur van het beestje hè).
Dat vind ik minder prettig dan de sperwerfoto's......

Rob
(o, ja: wij hebben een InHuisPoes).

wittemus

Thanx voor de reacties op "VRAAGJE", allebei alvast. Ik zal toch iets voorzichtiger er mee worden. bv even een kleine waarschuwing erbij zetten. "Prooi ook duidelijk in beeld" of zo.

En camera kopen; kunt een webCammetje lenen toch zeker ?
Als je bij xs4all zit kun je ook nog gratis life streamen er mee. :-)

(Alleen bij ons weer niet zomaar, omdat wij een intranet achter ons IP adres + firewall hebben hangen. Maar ook daar zijn we hard mee bezig.)

Ach, kan altijd later nog een keertje, dat filmen van je tuinSperwer.

Vriendelijke groet,


Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Was 'ie weer....
Blijft een verbazingwekkende luchtacrobaat!
Deze loop draaide hij 3! bloedsnelle rondjes rond de pergola. (een beetje zoals een tollende vlieger kan doen).
Een angstig vogeltje in het midden van de cirkel.....
Toen een duikvlucht en landde hij met een plof op/in de kamperfoelie.
Vogeltje weg, de sperwer beteuterd achterlatend.
Sperwer af over rechts.
Mensen op de straat zagen een "grote roekoe" totdat ik ze de foto liet zien......
Indrukwekkend hoor!

Rob

Jarinka

Een 'grote roekoe' xD?
Dan is zelfs mijn buurvrouw handiger in vogels :P. Toen er een Sperwer bij hun tegen de ruit vloog, dacht ze dat het een Buizerd was. De Sperwer was inmiddels weggevlogen en zat een stukje verderop bij te komen.
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Deze ziet er inderdaad uit als een vogel met kopzorgen.

Rob

wittemus

@Jarinka; die is behoorlijk duizelig  :rolleye: zo te zien.
@rrrrr; Je beschrijft het zo fantastisch goed. Je zou d'r een boek over kunnen maken. "Dagboek van een sperwer" en dan bij VroegeVogels iedere week een stukje vertellen  O0 net zoals over de merels.
Of insturen naar een internetkrant.
Of een sperwerkalender voor de liefhebbers, met het verhaal erbij.

Of zo laten; dan zijn het ook pareltjes :-)   :duim:


met vriendelijke groet,

Liset Karman
voorzitter Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

#98
Dank je wel voor de lof Liset. Ik vermaak mij met deze sperwer prima en blijkbaar straalt er iets van dat enthousiasme af in de tekst.
En dat allemaal door het maken van foto's van een sperwer.......

Overigens kreeg ik van de ringer het volgende per e-mail toegestuurd:
"Hallo Rob, Man wat kunnen jullie goed aflezen. Die sperwer met ringnummer: 1*16183 hebben wij ook van ring voorzien en wel op 21-06-07 geringd als pul. Sekse man (vandaar de 5.5 mm ring). Plaats: (door mij gewist, maar ik weet wel waar dat is. Rob).

HIJ IS BEKEND  ;D  eindelijk!

en in een volgende mail n.a.v. vragen van mij: "Hoi Rob, Pul staat voor Pullus = nestjong, niet vliegvlug5.5 ringen hebben 7 cijfers. De ster * staat voor de wildcard die ik gebruikte om in mijn administratie te zoeken. Jouw resultaat in niet alleen prima maar ook zeer nuttig, bedankt!Zo zie je maar dat deze in de buurt geboren vogel een paar jaar later nog steeds aanwezig is. Er zitten bij jou in de buurt nog een paar stelletjes als broedvogel. De sperwers zijn door de havik steeds meer richting de bebouwde kom gedreven. Dat zie je ook bij de ransuil en is een overlevingsstrategie.De Adulte vrouw van bijgaande foto's is in (lokatie-edit door Rob) op, helaas regenachtige zondag 4 april gevangen en van ring voorzien (partner van jouw man?).Je ziet helemaal geen bruine randen (jeugdkleed) meer aan de veerranden. Als je wilt mag je de foto's wel op het forum plaatsen zodat anderen er ook wat aan hebben t.b.v. sekse en of leeftijdsherkenning maar uiteraard niet de vanglocatie vermelden."

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor hun inzet! Geweldig leuke ervaring.De bijlage foto's zijn van de ringer, waarvoor ook hartelijke dank. Rob

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Een aantal weken (bijna) niets meer van "onze" sperwerman vernomen.
Tot vandaag.......
Mijn vrouw en ik waren in de tuin bezig. Op de achtergrond, 4 meter achter ons, een rijtje huis- en ringmus jongen naast de watervoorziening en wat strooivoer aan het banket.
Dus ook het banket voor de sperwer blijkbaar........
Zwiep, plof, piep en 1 musje minder.
Tussen het pakken en het (rakelings langs ons heen) vertrek zat misschien 2 seconden.
Absoluut niet benauwd dit mannetje. (en misschien kroost te voeren?).

Rob

keesschreven

Voor sperwerjongen is het nu nog (te) vroeg, maar het paartje moet ook wat eten.
Jullie hebben blijkbaar mooi als dekking gediend voor zijn jachtvlucht.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

wittemus

CiteerZwiep, plof, piep en 1 musje minder.

;D Geweldig treffend en erg grappig omschreven  ;D


Vriendelijke groet
Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

#104
Nieuwe tactiek ontdekt......
In de avondschemering laag over de struiken vanuit het westen komen aanzweven, tussen de vleermuizen door (die ik op de foto probeer te krijgen).
Boven de straat, vlak bij onze prunus (een  riante, ca. 8 meter hoge slaap/rustplaats voor veel musjes) even omhoog waardoor de hele mussenclan op de vleugels gaat en in oostelijke richting vertrekt met de jager in de achtervolging.
Succes is niet te zien tussen de huizen, wel te horen.....de musjes reageren niet allemaal even snel bij vertrek.
Hij hoeft alleen maar de vlucht te volgen. De musjes gaan allemaal achter elkaar aan.....

Ik heb het nu al 3 keer meegemaakt tussen 21.30 en 22.30uur dat deze man dit doet. 1x succes, 2x niets gehoord.

Hij trekt zich helemaal niets van mij aan lijkt het, want ik zie hem dus ga ik ervan uit dat hij mij ook ziet. En hij zet toch door. Hij vliegt meestal op minder dan 4 meter hoogte over mij heen. Het lijkt wel een uil (en die herken ik ook wel  :angel: ).
Hij is heel stil. Pas als er snel en scherp van richting wordt veranderd hoor je even de wind in de veren (lang leve de avondrust in een dorp......).
Overigens had ik nooit gedacht dat er zo laat nog gejaagd zou worden, maar deze doet dat dus wel.
Als de musjes zouden blijven zitten zou hij de boom in moeten en hebben ze (naar mijn idee) meer kans op overleving. De angst is blijkbaar groter.
Ik kan het niet helpen, maar ik heb grote bewondering voor dit magnifieke dier (ondanks dat hij toch de nodige slachtoffers maakt in onze tuin. Dat hoort erbij). Wat een lepe donder!

O, ja: ik ben steeds te laat met het fototoestel (op ISO 2000-3200 voor de liefhebbers). Ik ben helemaal gericht op het vliegpatroon van de vleermuizen en hij verrast mij steeds weer met zijn kortstondige aanwezigheid. Misschien moet ik op de sperwer wachten en bij toeval een foto van de vleermuizen scoren...
(Bewijsplaatje bijgevoegd van een vleermuis. Dat moet beter kunnen.)
Rob

wittemus

Hoi Rob,

Schitterend beschreven.
Nu moet je eens opletten hoe dit zich tussen huismussen en sperwer gaat ontwikkelen.

De huismussen gaan hier een antwoord op vinden. Wat dat wordt weet je nooit van te voren. (Behalve betere bescherming.)
En daar gaat de Sperwer weer zijn antwoord op geven. (Prooi alsnog vangen)

En zo wordt het een heel verhaal.
Daarbij zullen de huismussen het veld uiteindelijk ruimen tenzij iemand hen een 100% veilige plek geeft voor de nacht.

(Bv een grote bamboe, bij elkaar gebonden als een soort korenschoof, waar de mussen in weg kunnen duiken (tussen de "spijlen") maar de sperwer niet kan volgen.)

Vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

#106
Voorlopig (en net voor 12.00uur) kwam hij weer buurten en met een doelgerichte duik in de kamperfoelie (hij was helemaal uit beeld) mogen wij, gezien de welgevulde klauwen, tot de konklusie komen dat er weer een musje minder is.....en mijn vrouw met opperste stomheid geslagen. "daar was't ie weer..en volgens mij heeft 'ie weer een musje....."
Ik weet niet of de musjes de tijd krijgen om zich aan te passen.
De voorraad slinkt behoorlijk op deze manier.

Overigens hebben wij redelijk veel dichte struiken om het huis staan. Maar als hij met barstens geweld de aanval inzet blijft er niet één potentiëel slachtoffer zitten.
Ik heb dat al meerdere malen gezien. Ze MOETEN weg van deze GROTE INTIMIDATOR. En meestal is dat pech hebben.....

Het kan ook anders:
Sperwer OP de pergola, mus "blaffend" (anders kan ik het niet omschrijven, nog nooit een mus zo'n geluid horen maken) IN de kamperfoelie. Zolang de mus de pergola tussen hem en de sperwer hield ging het goed.  Bij vertrek werd de achtervolging (vergeefs in dit geval) ingezet.

Rob

Edit: 12.30uur is't 'ie weer.......
Schitterend vrij op het voerhokje (prachtig om een foto te maken als je een toestel paraat hebt...)
Daarna vloog hij de prunus in en daar heb ik deze foto gemaakt door dubbel glas vanuit de keuken.

wittemus

#107
CiteerIk weet niet of de musjes de tijd krijgen om zich aan te passen.
En dat de tijd dringt merken ze zelf ook.
Voordat iedereen opgegeten is zorgen de huismussen voor een veiliger heenkomen.

Dat kan betekenen dat ze naar een erf vertrekken dat door deze sperwer niet bejaagd wordt.

Wat je kunt doen, doe ik hier in ieder geval wel, is het de sperwer wat minder makkelijk maken door wat obstakels in de weg te plaatsen.

Bijvoorbeeld, als ze in de Kamperfoelie schuilen voor de sperwer, dan kun je daar een bundeltje staken bij zetten. Lange wilgen-takken, bamboe-stokken, trellis of wat dan ook van een meter of 3 hoog (een stuk de grond in voor houvast), dat gewoonlijk gebruikt wordt om planten in te laten klimmen.
Dat maakt de schuilplaats voor de mussen wat ruimer, en maakt het voor de sperwer wat moeilijker er door heen te vliegen en meteen een huismus te pakken.

KUN je doen als je de huismussen graag in je buurt wilt houden en de sperwer ook.
Als de mussen hun heil elders zoeken zal de sperwer ook weer iets anders moeten zoeken, dus ben je hem misschien ook kwijt.

Zulks kan met 1 of 2 weken geregeld zijn door de mussen. Dat is de ervaring hier.

Als het goed is krijg je echter een nieuwe kans als je de eerste mist, want ze (de mussen) proberen nog een tijdje of ze niet toch weer terug kunnen komen.
Want het was tenslotte een goed heenkomen bij jullie, totdat de sperwer verscheen.

Als ik zo lees dat ze de Prunus als schuilplaats hadden uitgekozen dan denk ik dat dit het eerst jaar is dat de sperwer dagelijks bij jullie jaagt.
De mussen hebben zich er duidelijk helemaal niet op voorbereid.
De kamperfoelie houdt het alleen gedurende het voorjaar en de zomer.
Daarna wordt de plant kaal en brokkelt alles helemaal af.
Heb je niks meer aan als huismus.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Denk wel dat deze situatie een van de redenen is dat huismussen de nabijheid van mensen opzoeken.

Vriendelijke groet,


Liset Karman
Stichting Witte Mus


Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Citeer
Als ik zo lees dat ze de Prunus als schuilplaats hadden uitgekozen dan denk ik dat dit het eerst jaar is dat de sperwer dagelijks bij jullie jaagt.

Jaar nummer 3 inmiddels........
1e jaars mussen.

Rob

wittemus

Dat verbaasd me. Dat de mussen een erf kiezen waar een Sperwer al langer huis houdt.
Tenzij ze om een of andere dringende rede moesten verhuizen van hun oorspronkelijke erf. Die rede zal dan waarschijnlijk dus niet een Sperwer zijn, anders hadden ze bij jullie al wel geweten waar ze in terecht kwamen.

Of hebben deze huismussen ook bij jullie gebroed soms ?


Vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Nee geen broedsels, ondanks de bij ons aangebrachte voorzieningen. Deze mussen zijn allemaal "omgevingswerk".

Rob

wittemus

Zou bijna denken dat deze huismussen elders gebroed hebben, daar om een of andere reden niet meer terecht kunnen, misschien al enige tijd zoeken naar een nieuwe geschikte plek zijn, aldus nu bij jou en de sperwer zijn gekomen en binnenkort weer verder gaan want ze worden te snel uit prunus en kamperfoelie geplukt.

Maar goed. Het gaat jou om de sperwer, dus dit was even een zij spoor.
Hoewel ik erg benieuwd ben naar de geschiedenis van deze huismussen.

Vriendelijke groet,


Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

#112
Update:
"mijn sperwerman" is onlangs gecontroleerd door de vogelwerkgroep en:

Hij is de trotse vader van 4 gezonde jongen!!!!

Geweldig leuk nieuws om te horen.
De schitterende foto's zijn tijdens de controle genomen, waarvoor dank.
Voor alle duidelijkheid: deze foto's zijn dus niet zomaar gemaakt, maar maken deel uit van de controle door de vogelwerkgroep en dus geen botte nestfotografie!

Rob

Tinok

Tof, laten die mussen niet voor niks het leven;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wittemus

#114
O-O-O-O-O-O-O  :rolleye:
Wat een mooie foto's weer.
Ook al heeft Rob ze dan niet zelf gemaakt deze keer.

En wat een prachtig gezicht, die vier jonge sperwers.
Dat maakt jou een beetje opa zeker, Rob ?


vriendelijke groet,

Liset Karman
Stichting Witte Mus
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Ja, wel een beetje.....
Nu maar zorgen voor een grote voorraad zangvogeltjes ;) , want als deze allemaal volwassen worden....

Pa kwam gisteravond nog even buurten toen ik net naar buiten liep. Ik zag nog net alle mussen uit de prunus vallen en wegwezen. Hij moest zijn kostje ergens anders zien te vinden.

Rob

BramtK

Leuk! Die kuikens, zijn dat 2 vrouwtjes en 2 mannetjes? Grappig dat kuiken links, veel meer dons dan de anderen en toch al een stuk groter.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Nee, het zijn er vermoedelijk 3+1.
Moet het thuis even opzoeken. Ik laat het nog even weten.

Rob

rrrrr

Mij werd gemeld: 3 vrouwen, 1 man.

Rob

BramtK

Aha, in de hand m.b.v. tarsus makkelijker te zien dan a.d.h.v. een foto. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs