Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

#120
En voor wat het waard is:
Hij leeft nog steeds en heeft gistermorgen nog een flitsbezoek gedaan in onze tuin.
Nog steeds hetzelfde aanvalspatroon en voorkeur voor dezelfde takken (andere dan de voorgaande jaren omdat de oktoberstorm vorig jaar 2 bomen heeft doen sneuvelen.

's Middags werd hij gevolgd door een geringde juv., zie
http://waarneming.nl/waarneming/view/96902527

Nu proberen daar het ringnummer  van te pakken te krijgen......Hopen dat hij/zij nog weer terugkomt.
Deze foto is genomen door dubbel glas en bij donker weer en niet goed genoeg om de ring af te lezen.
Zo blijf je bezig.......

Rob

Dit is de laatste keer dat ik hem op de gevoelige sensor wist te krijgen:
http://waarneming.nl/user/photos/15434

BramtK

Gaaf Rob! Best oud voor een Sperwer, denk ik. Ik denk ook dat je een leuk overzicht hebt van de ontwikkeling van het kleed van deze vogel. In zijn derde jaar waren de ogen toch al oranje?
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Bij deze overzichtje 1.
De foto's zijn genummerd op jaartal, beginnend bij 2008 en eindigend bij 2013.
Ik heb zoveel mogelijk de voorjaarsfoto's bij elkaar gezocht.
Gaaf of niet dan!!

Rob

rrrrr

overzicht 2

BramtK

#124
Heel gaaf, zeker als onomstotelijk vast staat dat het steeds dezelfde vogel is. Ik ga er vanuit dat dat met (delen van) het ringnummer is vast te stellen. Leuk om te zien dat in het derde kalenderjaar de iris al oranje begint te kleuren en het wit in de wenkbrauw al bijna verdwenen is. In de literatuur die ik hier voorhanden heb, is beschreven dat dat samengaat met het ouder worden van de vogel, maar mij was nog niet duidelijk op welke leeftijd dat dan gebeurt. Dat is in ieder geval sneller dan ik dacht.

Is de eerste foto trouwens echt in de maand april gemaakt? Edit: dan zou deze vogel nu 9kj zijn!
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

#125
Inderdaad, april 2008.
Deze vogel heeft zijn ringetje in 2007 omgekregen. (Is het geen 8kj? 2015-2007)
Mijn eerste foto van deze vogel is waarschijnlijk van februari 2008, maar de ring is niet goed af te lezen........

Ik geef de meldingen alleen door als ik het ringnummer kan aflezen op de foto (als ultiem bewijs).
Dat valt nog niet mee....... :rolleye:
Bij minder dan 5% van de waarnemingen in onze tuin geeft hij een nummer prijs (of een deel daarvan en de ringers vinden een deelnummer terecht niet goed genoeg).
Blijft over: Per jaar 1 of 2 meldingen schat ik
De aanhouder wint, en anders heb ik "alleen" maar genoten van deze acrobaat!
WAT EEN PRACHTBEEST!!!

Als hij lang genoeg stil zit (en even verplaatst om de ring van een andere kant te laten bekijken), dan probeer ik gericht op de ring scherp te stellen.
Best wel een klusje, maar als het dan lukt en er (weer) een goede foto bij zit.........blijft spannend en leuk!

Edit: die laatste foto hangt bij ons aan de muur: 90x60cm
Rob

BramtK

Knap hoor, uitzonderlijk werk! Hier vliegen de Sperwers hoog over.  >:( ;)

Van het tellen van die kalenderjaren raak ik enorm in de war, dus ik heb het uitgeschreven.

2007 1kj
2008 2kj
2009 3kj
2010 4kj
2011 5kj
2012 6kj
2013 7kj
2014 8kj
2015 9kj


Die laatste foto is ook bijzonder fraai.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Duidelijk.
1e kj, 1e winter........
Niet iets waar ik echt in thuis ben. (was moet ik nu zeggen :duim:).

Rob


rrrrr

Bij deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/89611682
zit de ring (met zichtbaar 625) ondersteboven.
Bij deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96902527
lijkt het alsof de grootste getallen aan de bovenzijde zitten (en dus de ring ook ondersteboven).
Dat zou wel eens kunnen betekenen dat deze juv. in de buurt blijft.
Ben benieuwd.

Overigens: Vanmorgen dook een sperwer bij de buren aan de overkant van de straat achter huis de coniferen in.
Eerst alle 8 houtduiven vanaf onze garage omhoog ná een blik op het oosten en even later een heel pandemonium onder de turkse tortels bij de buren.
Kon wel eens een druk jaar worden op deze manier..... :rolleye:

Rob

Jeroen Nagtegaal

Rob, rechts en links hoeft niet direct het geslacht te betekenen. Man en vrouw krijgen bij sperwer verschillende maten. De ring begint bij mannen altijd met een 1 in NL. Met die laatste 3 cijfers kan je de ringer van de vogel uit 2007 eens vragen wat de mogelijkheden zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

OlivierO

Is er met een combinatie van wat je altijd gedeeltelijk ziet niet iets van de maken als de mogelijkheden bij de ringer zijn opgevraagd?

Laat ons hopen, want het is een mooi verhaal!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rrrrr

#131
Hoi Jeroen,
Links en rechts ringen zegt inderdaad niets met zekerheid over het geslacht.
Ik heb vrij uitgebreid kontakt met de persoon die deze sperwerman van een ring voorzien heeft en de dames krijgen een grotere ring dan de heren (ik meen een halve mm groter vanwege de zwaardere poten).

Ik weet niet of 625 de laatste 3 cijfers zijn helaas.
Die kombinatie zou ook ergens in het midden kunnen staan.
Inmiddels wel nagevraagd, maar nog geen uitsluitsel gekregen.
Maar: zodra ik beet heb.........meld ik mij weer.
Zal nog wel wat foto's en tijd kosten denk ik (gezien de eerste vogel.....).
Eerst maar eens afwachten of hij/zij nog vaker langs komt (op het moment dat ik het zie bij voorkeur).

Rob

edit:
Nog even de laatste waarneming enorm uitvergroot en er lijkt een "3" voor een "6" te staan.
Dat zou dan "3625" kunnen worden.......of niet........
Ik ga liever op zeker, dus graag uw geduld  ;D

rrrrr

Zojuist antwoord gekregen: de kombi "3625" is inderdaad uitgegeven.
En wel op een 7mm ring. Dat zou qua grootte bij een vrouwtje moeten horen, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurd is, is even de vraag.
Als het geslacht onduidelijk is (tijdens het ringen) wordt er blijkbaar gekozen voor de veilige optie.
Beter groot dan te klein.

Er moeten in ieder geval nog 3 cijfers bij gespot worden om het nummer kompleet te krijgen.
Nu dus maar hopen dat hij/zij nog een aantal keren terugkomt voor het vervolg.....
Ben benieuwd.

Rob

Oenanthe

Citaat van: rrrrr op januari 04, 2015, 21:47:51 PM
Zojuist antwoord gekregen: de kombi "3625" is inderdaad uitgegeven.
En wel op een 7mm ring. Dat zou qua grootte bij een vrouwtje moeten horen, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurd is, is even de vraag.
Als het geslacht onduidelijk is (tijdens het ringen) wordt er blijkbaar gekozen voor de veilige optie.
Beter groot dan te klein.

Ben benieuwd.

Rob

Hoi Rob,

ik neem aan dat je de informatie over het uitgeven van de ringcombi bij de ringcentrale hebt opgevraagd? Daar zijn ze in elk geval niet zo makkelijk met de ringmaten. Jonge sperwers mogen pas geringd worden als hun geslacht met zekerheid kan worden bepaald. Mannetjes moeten dan 5,5 mm krijgen en vrouwtjes 7.0. Dit in verband met de pootdikte van beide geslachten. Op goed geluk een verkeerde ringmaat geven is niet toegestaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rrrrr

#134
Je hebt ongetwijfeld gelijk, dus:
Ik merk dat het wat nauwkeuriger omschreven dient te worden.

Als de cijferkombi BEGINT met 3625, dan is het een 7mm ring.
Als die kombi ergens in het midden staat vervalt het hele verhaal van die 7mm volledig.
Eerst maar even afwachten of ik het nummer kompleet krijg.
Tot die tijd stel ik voor dat de afmetingendiscussie op een zacht pitje gezet worden.

:wacko:
Ik gooi even de knuppel in het hoederhok, zonder een welles/nietes discussie te willen uitlokken!
Wat nu als er alleen maar mannetjes of alleen maar vrouwtjes in het nest liggen?
Ik zou echt niet weten wat wat is.........en welke ring kies je dan (vraag ik als volslagen leek).

Rob

Oenanthe

Citaat van: rrrrr op januari 05, 2015, 17:19:39 PM
>:D
Ik gooi even de knuppel in het hoederhok, zonder een welles/nietes discussie te willen uitlokken!
Wat nu als er alleen maar mannetjes of alleen maar vrouwtjes in het nest liggen?
Ik zou echt niet weten wat wat is.........en welke ring kies je dan (vraag ik als volslagen leek).

Rob

Ik bepaal het geslacht van nestjonge sperwers aan de hand van de grootte en de pootdikte. Als er alleen maar mannetjes of vrouwtjes in het nest liggen neem ik dus of alleen 5,5 of alleen 7,0 mm. Als ik het geslacht echt niet kan bepalen mag ik de jongen niet ringen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op januari 05, 2015, 21:06:18 PM
Citaat van: rrrrr op januari 05, 2015, 17:19:39 PM
>:D
Ik gooi even de knuppel in het hoederhok, zonder een welles/nietes discussie te willen uitlokken!
Wat nu als er alleen maar mannetjes of alleen maar vrouwtjes in het nest liggen?
Ik zou echt niet weten wat wat is.........en welke ring kies je dan (vraag ik als volslagen leek).

Rob

Ik bepaal het geslacht van nestjonge sperwers aan de hand van de grootte en de pootdikte. Als er alleen maar mannetjes of vrouwtjes in het nest liggen neem ik dus of alleen 5,5 of alleen 7,0 mm. Als ik het geslacht echt niet kan bepalen mag ik de jongen niet ringen.

De vraag is: houdt iedereen zich daar zo aan als jij ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rrrrr

Maarten:
Uit pure nieuwsgierigheid en om mijn beeldvorming vollediger te krijgen:

Stel je hebt een nest met alleen "oudere jonge mannetjes" of een nest met alleen "jongere jonge vrouwtjes", kun je dan toch verschil m/v zien/inschatten?
Hoe weet je hoe oud de jongen zijn? B.v. leggen van de eieren of uitkomen van eieren?
Daar zou je toch een ontzettende hoeveelheid tijd en energie in moeten stoppen (nog afgezien van het tijdig vinden van een nest......)
Lijkt mij een hele klus (en ik denk niet dat veel mensen daar een goed beeld van hebben).
Zeker als je dan ook nog zou moeten besluiten de vogels NIET van een ring te voorzien.....(lijkt mij een nachtmerrie eerlijk gezegd).

Rob

keesschreven

#138
Hoi Rob,


als je mannetjes en vrouwtjes in één nest hebt, dan is het makkelijker om ze op geslacht te brengen, maar het kan ook als je naar 1 jong kijkt. Dan kijk je (bijv.) naar de verhouding van vleugellengte en gewicht. Bij een bepaalde vleugellengte zijn vrouwtjes zwaarder. Dit verschil begint klein maar na een bepaalde leeftijd lopen ze duidelijk uit elkaar (zo uit mijn hoofd 2 weken).
De biometrie is een vrijwel objectieve maat, maar het postuur, de dikte van de botten en gewrichten, en de grootte van de kop zijn een paar dingen die een meer geoefende ringer zo op het oog al een indruk kunnen geven van het geslacht.


Edit: specifiek op jouw vraag: een nest met oude mannetjes en jongere vrouwtjes herken je doordat ze weliswaar even groot zijn, maar de vrouwtjes zitten nog meer in het dons en de mannetjes meer in de veren. Ten tweede zijn de vrouwtjes zwaarder (terwijl ze nog jonger en donziger zijn!).

De leeftijd van een jong kun je overigens goed schatten aan de hand van de vleugellengte. Pootlengte kan ook, maar deze is eerder volgroeid, dus minder bruikbaar voor de oudere jongen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

#139
Olivier schreef:
De vraag is: houdt iedereen zich daar zo aan als jij ...


Als men dat niet zou doen, zou het onderzoek waardeloos worden.
Die handelswijze komt mij niet geloofwaardig over......

Kees:
Dat vereist dus veel kennis van zaken en een hoop ervaring.
Daar zit vast veel tijd in!
Chapeau.

Rob

Oenanthe

Citaat van: OlivierO op januari 06, 2015, 20:21:18 PM
De vraag is: houdt iedereen zich daar zo aan als jij ...

Misschien niet maar als ringer weet je dat elke geringde vogel teruggemeld kan worden en dat op die manier jouw vergissingen aan het licht kunnen komen. Een keer vergissen kan iedereen overkomen maar als het herhaaldelijk wordt vastgesteld riskeer je je ringvergunning. Bij torenvalken is er geen sexeverschil bij de geslachten, maar je kunt die vanaf een bepaalde leeftijd wel vaststellen. Dat probeer ik dan ook maar als ik er niet zeker van ben geef ik geen geslacht op. Liever geen gegevens dan verkeerde gegevens in de bestanden van de ringcentrale.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

A Kuipers

Wat is dit een geweldig verhaal om te lezen. Ik ben er door Bram op geattendeerd omdat ik een sperwer vraag op het forum stelde. Heb het hele verhaal gelezen. Geweldig om het zo te kunnen en mogen volgen lijkt me.  Dan is zo'n ring wel heel handig.

Eergisteren en vandaag had ik 2 verschillende sperwers in de tuin.
http://waarneming.nl/waarneming/view/97078438
http://waarneming.nl/waarneming/view/97047282
De jonge man was al eerder geweest in november (?) De volwassen man sperwer lijkt hier ook geregeld te komen, al jaren misschien. Maar deze draagt geen ring dus dat kan ik nooit hard maken.

In maart 2013 was er een geringde vrouw aan het jagen, http://waarneming.nl/waarneming/view/74259869
De ring heb ik helaas niet af kunnen lezen. Erg jammer.

Het blijft een spektakel om deze rovers van zo dichtbij mee te maken.

Met hartelijke groet
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

keesschreven

Citaat van: A Kuipers op januari 08, 2015, 13:25:07 PM
In maart 2013 was er een geringde vrouw aan het jagen, http://waarneming.nl/waarneming/view/74259869


het is nog mooi te zien dat je die Turkse Tortel allerlei zaadjes (van de voedertafel??) in de krop had zitten.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

A Kuipers

Ja klopt Kees. De duif kwam rechtstreeks van mijn voedertafels. Het werd daardoor een beetje wrang voor mij.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

rrrrr

#144
En vanmorgen was hij er weer. Zie
http://waarneming.nl/waarneming/view/97100299
Ring niet kunnen aflezen , maar gezien het gedrag.......
Ik hoorde eerst de mussen alarm afgeven.
Kort daarna hing hij met de kop in de wind boven de pergola/kamperfoelie. Alle musjes waren wel wijzer en bleven zitten.
Daarna vloog hij naar de voedersilo, keek om zich heen en dook de laurierhaag in.
Een mooi moment om het keukenraam open te zetten, rijstzak op de vensterbank, teletoeter erop en wachten tot hij er weer uit kwam.
Voor hij naar deze fluweelboom vloog (en mij een serie foto's liet maken  ;D) ging hij nog even op een takkenbult zitten.
Daarna met lege klauwen vertrokken.......tot een volgende keer!

Rob

rrrrr

En nu alweer........
http://waarneming.nl/waarneming/view/97120263
Bij aankomst vloog een spreeuw tegen ons achterste raam en viel daarna groggy in de struiken.
Hij had het echter zien gebeuren en kwam even gluren. Een trucje dat hij al eens eerder gedaan had.
Ik lag inmiddels klaar met de camera. De eerste foto's zijn genomen op 3.5m afstand vanachter een camokleedje terwijl hij onder het raam de struiken inspekteerde.
De spreeuw probeerde nog te vluchten, maar werd toch gepakt.....
Daarna in tijgersluipgang naar een stapel stenen gekropen en een serie foto's geschoten van het banket.
Rob

Lowieke

Prachtige serie fotos  :duim:

Gaf hoor zo'n regelmatige bezoeker. Het is zelden dat ik een sperwer of havik in of nabij de tuin zie, wel af en toe sporen in de vorm van prooiresten zoals afgelopen week een geslagen houtduif. Waarschijnlijk door iets of iemand gestoord want heel veel heeft de vogel er niet van kunnen eten.
Jeroen.

rrrrr

En nu weer........
http://waarneming.nl/waarneming/view/97374782
Zo is 'ie er, zo is 'ie weer weg.......
Je moet hem net even treffen.
Elke keer weer een belevenis.
Rob

rrrrr

#148
Vanmiddag in de tuin gezeten om heggemussen op de foto te krijgen.
DIK ALARM OP DE BUURT!!!!!
En daar was hij ineens....
Eerst op een tak recht tegenover mij, toen naar de voedersilo.
Een merel spat uit de struiken. Hij erachteraan!
Mis. Mazzel voor de merel.
HIJ KOMT ZOWAAR TERUG!!!
Andere tak. Luisteren!
Een nieuwe duikvlucht de struiken in.
Even gebeurt er niets........dan schiet er een spreeuw uit de struiken....en hij was te dichtbij.
Hebbes.
Ze landen op minder dan 5.5meter van mij op de grond.
1.1/2 uur later rest er van de spreeuw niets anders dan een pluk veren en mijn foto's.

WAT EEN MAGISTRAAL MANNETJE IS DIT TOCH!!!!

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/100216392
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2015-03-22 Burgum
Foto's:


Rob

Maarten70

Schitterende foto. Kudo's!
Gr, Maarten