Voederplek winter 2009/2010

Gestart door Folkert Jan, september 13, 2009, 14:02:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ik wil deze winter graag een grote voederplek aan gaan leggen op een dan verlaten natuurcamping.
De plekken zijn allemaal gescheiden door 2 meter hoge bosjes waar ik al heel veel soorten aan mijn levenslijst heb mogen toevoegen. (nog niets zeldzaams overigens)
Maar het lijkt me mooi zoveel mogelijk vogels naar die plek te lokken en er dan af en toe heen te gaan tellen/genieten.
zo had ik vorig jaar na het strooien van een kilo zonnebloempitten zon 20 vinken, 10 groenlingen en 4 kepen in de tuin te scharrelen. pracht gezicht :)

Onder het motto hoop op niks, maar verwacht alles ben ik benieuwd wat ik zoals voor voer etc nodig heb om de volgende soorten in grote getalen te lokken.

Vink
groenling
keep
putter
sijs
barmsijs
appelvink
goudvink
kruisbekken?
haakbek?

huismus
ringmus
roodborst
heggenmus
goudhanen?

koolmees
pimpelmees
staartmees
zwarte mees?

merel
koperwiek
kramsvogel
grote lijster
andere zeldzame lijsters

pestvogel



Zelf zat ik te denken aan iig het volgende:
veel vetbollen ophangen
veel zonnebloempitten strooien
appels neerleggen

kersen/bessen neerleggen?


Ik denk niet dat ik een drinkplek aanleg ivm die rare vogelziekte etc.
iemand nog meer tips?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Predator

roep me maar als die haakbek in je tuin is gearriveerd!
Groet, Maarten

Folkert Jan

Citaat van: Predator op september 13, 2009, 14:29:39 PM
roep me maar als die haakbek in je tuin is gearriveerd!

Mocht het zover komen ben je de eerste ;)
Heb je nog tips hoe je die beestjes (mochten ze toevallig in ons luchtruim aanwezig zijn) aan de grond kunt krijgen?  :angel:

MAW kun je kruibekken, haakbekken etc lokken met een voederplek? (hoe zat dat in beijum een paar jaar geleden?)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Kippengraan, gekookte witte rijst, en oud brood strooien en Pindakaaspotjes ophangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 13, 2009, 18:36:57 PM
Kippengraan, gekookte witte rijst, en oud brood strooien en Pindakaaspotjes ophangen.


Lok je daar nog specifieke soorten mee dan of gewoon alles eigenlijk?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Veel gewoon algemeen, maar met pindakaas veel mezen maar ook spechten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 13, 2009, 20:13:12 PM
Veel gewoon algemeen, maar met pindakaas veel mezen maar ook spechten.

Ja ik heb  wel gehoord over pindakaas langs bomen smeren, maar hoe hang je zon potje op dan?
of doe je et in plastic bakjes ofzow waar je gaatjes in maakt en dan met een youwtje ophangt ofzow?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Ik klem ze trouwens tussen takken, ook een soort van ophangen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

slechtvalk07

Ook lekker voor bijv. merels en spreeuwen (als het niet vriest): gewelde couscous of bulghur, met daarin meegeweld rozijnen of krenten (moet je eigenlijk ongezwavelde bio-rozijnen/krenten nemen). Doormidden gesneden appels doen het ook altijd goed, worden zo mooi uitgehold tot alleen het schilletje over is en de harde vliesjes van het klokhuis.

Anne Sytske Keijser

Maico Weites

Welke soorten je zult krijgen ligt denk ik vooral aan de plek.
Goudhanen en kruisbekken zul je sneller krijgen als die camping in een naaldbos staat, dan midden in de polder.

Pestvogels komen trouwens vaak op bessen af, met name op Gelderse roos.
Misschien kun je een tak met daarvan in de grond steken.


CiteerOnder het motto hoop op niks, maar verwacht alles.
Bedoel je niet het tegengestelde. ;)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

GijsB

ik heb ook wel eens goudhaan in de tuin gehad, maar geen naaldboom in de buurt te bekennen, zat trouwens op vetbolletje
Gijs

BramtK

Is voeren nou wel verstandig met het oog op 'het geel'.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: m.weites op september 14, 2009, 16:43:26 PM
Welke soorten je zult krijgen ligt denk ik vooral aan de plek.
Goudhanen en kruisbekken zul je sneller krijgen als die camping in een naaldbos staat, dan midden in de polder.

Pestvogels komen trouwens vaak op bessen af, met name op Gelderse roos.
Misschien kun je een tak met daarvan in de grond steken.


CiteerOnder het motto hoop op niks, maar verwacht alles.
Bedoel je niet het tegengestelde. ;)

Nee ik bedoel wat ik zeg.
Het zou dom zijn om te hopen op een haakbek
het zou nog dommer zijn om deze NIET te verwachten zodat als ie er wel zit je hem bijvoorbeeld niet kunt determineren.

heb wel een zon verhaaltje over een mogelijke bruine vliegenvanger gelezen. de bewuste waarnemer had deze soort nooit verwacht en zich dus niet in het determinatiemateriaal verdiept waardoor hij hem toen moest laten gaan als onzeker.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op september 15, 2009, 12:07:57 PM
Is voeren nou wel verstandig met het oog op 'het geel'.

Bram

Ik meende dat je alleen geen water moest neerzetten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: BramtK op september 15, 2009, 12:07:57 PM
Is voeren nou wel verstandig met het oog op 'het geel'.

Bram
De verwachting is dat de ziekte uitgeroeid wordt als het kouder wordt, maar totdat we die bevestiging hebben voer ik geen rozijn ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op september 15, 2009, 13:10:22 PM
Citaat van: BramtK op september 15, 2009, 12:07:57 PM
Is voeren nou wel verstandig met het oog op 'het geel'.

Bram

Ik meende dat je alleen geen water moest neerzetten.
Neej, ook geen eten!! Het gaat om het vermijden van snavelcontact.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat er nooit een tegenbericht gaat komen, als het erger was geworden was er wel weer iest over naar buiten gebracht. Ik voer overigens ook gewoon weer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Distels zijn heel aantrekkelijk voor putters. Die heet niet voor niks ook distelvink. Zoals helaas ook veel vogelvangers weten...............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Michael Schaper

Je kunt natuurlijk ook een webcam (of meerdere ophangen). Dan kunnen wij ook meegenieten  O0
Hieronder kun je lezen wat de vogelbescherming mij wel eens heeft toegemaild:

Vogelbescherming Nederland heeft voor de plaatsing van de webcams contact opgenomen met cineast Luc Enting (http://www.entingfilms.nl/). Hij heeft een bedrijf (http://www.vjd.nl/) de apparatuur laten leveren.



De gegevens van de camera en de benodigde apparatuur zijn:

- Camera:  Sanyo TC516CEXH infrarood, 12 volt DC met IR leds ingebouwd.

- Lens 3,6 mm Sanyo MOD instelbaar tot 20 cm.

- PC met video inp. Compac desktop Windows Medio encoder/netwerk

- goede ADSL-verbinding.

De kosten liggen tussen de € 300,00 en € 400,00.



Dit is echter een camera en apparatuur voor een webcam in een nestkast. Luc Enting kan u echter ongetwijfeld ook informeren over het plaatsen van een webcam bij een voedertafel.



Verder benadrukken wij dat het verboden is broedende vogels te verstoren. U bent niet van plan de webcam in een nestkast te plaatsen, maar mocht u dit in de toekomst willen is het raadzaam om de webcam ruim voor het broedseizoen, dus voor februari, te plaatsen. Op het moment dat vogels de nestplaatsen gaan opzoeken is de camera al geplaatst en zal er geen verstoring optreden.



Het gebruik van webcams biedt een unieke gelegenheid om in het familieleven van vogels te kijken. Ook tragedies worden zo zichtbaar. Het komt regelmatig voor dat een jong verstoten wordt, uit het nest gegooid, of zelfs opgegeten door de broers en zussen. Dit zijn zaken die overal in de natuur voorkomen, maar doorgaans niet te zien zijn. De wet verbiedt het ingrijpen in deze gevallen. Laat de natuur daarom zijn gang gaan en geniet van alle mooie momenten.

marella

Ik zag net 2 grote Barmsijsen in de tuin op de voederplaats. Dit is de eerste keer. Komen ze vaker naar voedrplaatsen ? Had ze nog nooit gezien.
Groetjes Marella
groetjes Marella