Delicatula?

Gestart door bruggeman, oktober 28, 2009, 22:46:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Wat microscopisch het meest opvalt is dat alle elementen zo verschrikkelijk groot zijn
Op dood hout.
Hoed centrum onregelmatig geplooid, rand doorzichtig wit, steeltje aan onderkant verdikt en bruin, lamellen wijd uit een, metn ver uitstekende verspreide pleurocystiden, ingebocht aangehecht, sporen kleurloos, ±  rond, groot 15-15.5 μm, gevuld, basidien met 4 sterigmata, 72.5 μm lang; cystiden erg groot, gesteeld.
groet,
Ida

bruggeman

#1
Als de sporen niet zo groot (15- 16.5 um ipv  7-10.5 um) waren en niet subglobose zou ik kiezen voor Delicatula integrella, maar nu weet ik het niet.

Ik zie trouwens ook geen velumresten (maar dat kan bet aan mij liggen) en geen dwarsverbindingen tussen de lamellen.

groet,
Ida

bruggeman

#2
Een sporee leverde zelfs een nog grotere sporenmaat op: 15-19.5 um. Ik geef nog wat extra plaatjes. Ik hoop dat iemand hier iets mee kan. Of de verandering in het steeltje halverwege karakteristiek is weet ik niet want ik heb maar een exemplaar gezien. Aan de basis van het steeltje zit een bobbeltje (zie vorige foto's. Dat bobbeltje is deels ingebed in het hout). Het bruine flapje rechts op de foto is een stukje hout dat op het steeltje vastzit.
groet,
Ida

bruggeman

#3
Ik heb er nog weer naar zitten kijken. De sporen zijn niet amyoid. Misschien is er geen velum bij jonge exemplaren. Dan zou het een Mycena zijn en geen Delicatula. Dat klopt ook beter met die grote zakken die dan cheilocystidsen zouden kunnen zijn. Wie helpt me verder?
groet,
Ida

Gulistan

Wat doet de steel met KOH? Verkleurd die rood?
Groeten van Christiane

bruggeman

Ik zou het niet weten het ding is helmaal ingedroogd. Maar ik het takje in de kweek gedaan, dus wie weet....................
groet,
Ida