Over het grootschalig doden van Steenarenden in Noorwegen

Gestart door Klaas van Dijk, december 07, 2016, 12:48:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Op bijvoorbeeld http://www.birdlife.org/europe-and-central-asia/news/norways-golden-eagles-are-under-threat en http://www.birdlife.no/internasjonalt/nyheter/?id=1713 staat te lezen dat de Noorse overheid vergevorderde plannen heeft om een forse hoeveelheid Steenarenden uit te roeien.

Gister kreeg ik de vraag wie zich in Nederland bezig houdt met deze onzalige plannen van de Noorse overheid cq welke acties er in Nederland worden ondernomen om de Noorse overheid duidelijk te maken dat deze onzalige plannen van tafel moeten.

Iemand enig idee?


Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HT

In dit soort situaties ben ik altijd voor het niet mee bemoeien. De steenarend is niet met uitsterven bedreigd en ik vind dan ook dat de Noren het prima zelf op kunnen lossen. Ik zou ook geen bemoeienis willen van mijn buurlanden in bijvoorbeeld de wilde zwijnen kwestie.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Cygnus

Citaat van: HT op december 07, 2016, 18:14:48 PM
In dit soort situaties ben ik altijd voor het niet mee bemoeien. De steenarend is niet met uitsterven bedreigd en ik vind dan ook dat de Noren het prima zelf op kunnen lossen. Ik zou ook geen bemoeienis willen van mijn buurlanden in bijvoorbeeld de wilde zwijnen kwestie.

Wat houdt dat precies in die Wilde Zwijnen kwestie?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius

Ik denk dat de meeste mensen (zeker in NL) het afschieten van roofdieren als ouderwetse barbarij zien, ook als het betroffen beest niet bedreigd is.
Zelfs in Groot-Brittannië zijn dit jaar Buizerden legaal afgeschoten (Blauwe Kiekendieven zijn in Engeland illegaal al vrijwel uitgeroeid).
Volgens mij hebben we ook hier weer een typisch gevalletje "barbarij". Maar aangezien we het binnen de EU al niet voor elkaar krijgen wolvenjacht te beteugelen denk ik dat Noorwegen aanpakken onmogelijk is.
Overigens kan Noorwegen ons dan meteen vragen wat we tegen de afname van (wél bedreigde) weidevogels doen... die roeien we natuurlijk veel geniepiger uit.

JanHein

jeroenroelofsen

Met name dat laatste heb je natuurlijk wel een punt. We mogen/moeten ook hand in eigen boezem steken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

tekenaar

Datzelfde geldt voor de aanpak van de roofvogelvervolging in Nederland ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Timo Roeke

Je kunt je als burger natuurlijk wel laten gelden. Je kunt zelf een initiatief beginnen. Wie weet. Er zijn ongetwijfeld organisaties in Noorwegen die het er niet mee eens zijn. Wellicht dat je wat voor hen kunt doen. Birdlife International is het er vast niet mee eens.

woen

Citaat van: Timo Roeke op december 08, 2016, 16:04:42 PM
Je kunt je als burger natuurlijk wel laten gelden. Je kunt zelf een initiatief beginnen. Wie weet. Er zijn ongetwijfeld organisaties in Noorwegen die het er niet mee eens zijn. Wellicht dat je wat voor hen kunt doen. Birdlife International is het er vast niet mee eens.

In het artikel uit de eerste post zit ook een petitie: https://www.causes.com/campaigns/101784-ikke-drep-kongeorna-don-t-kill-golden-eagles-in-norway
Groeten,

Jeroen

Edwin Schuller

Citaat van: Timo Roeke op december 08, 2016, 16:04:42 PM
Er zijn ongetwijfeld organisaties in Noorwegen die het er niet mee eens zijn. Wellicht dat je wat voor hen kunt doen. Birdlife International is het er vast niet mee eens.

Norsk Ornitologisk Forening (BirdLife in Norway) en Birdlife Int. is ook zeker niet happy.
Het vervelende van deze maatregel is dat hij gebaseerd lijkt op verkeerde conclusies. Wat als schade aan vee helemaal niet door Steenarenden veroorzaakt wordt... dat zou zuur zijn.
Edwin Schuller

Timo Roeke

Ik heb daar uberhaupt twijfels over. Schade aan vee door Steenarenden. Jagen zij actief op jong vee? Dan lijkt me alleen schaap een optie.

Oenanthe

Afschotvergunningen die op feitenkennis worden gebaseerd? Laat me niet lachen Timo.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Timo Roeke

Ja praat me er niet van. Ben net hier mee klaar. Niet helemaal te vergelijken maar je loopt tegen dezelfde 'type' mens aan.

Edwin Schuller

Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2016, 11:53:44 AM
Ik heb daar uberhaupt twijfels over. Schade aan vee door Steenarenden. Jagen zij actief op jong vee? Dan lijkt me alleen schaap een optie.

Uiteraard heb ik daar ook mijn twijfels over, maar aangezien ik het zelf niet kan bewijzen vind ik dat ik de optie moet openhouden dat ik ongelijk heb :).
Edwin Schuller

Oenanthe

Citaat van: Edwin Schuller op december 09, 2016, 13:16:20 PM
Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2016, 11:53:44 AM
Ik heb daar uberhaupt twijfels over. Schade aan vee door Steenarenden. Jagen zij actief op jong vee? Dan lijkt me alleen schaap een optie.

Uiteraard heb ik daar ook mijn twijfels over, maar aangezien ik het zelf niet kan bewijzen vind ik dat ik de optie moet openhouden dat ik ongelijk heb :).
Jij wilt toch geen vogels afschieten? Het zijn de mensen die dat wel willen die met bewijzen moeten komen dat zij gelijk hebben. Het zal de eerste keer niet zijn dat een arend op aas wordt aangetroffen en het verwijt krijgt dat hij de moordenaar van het kadaver is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


lennartv

Citaat van: Oenanthe op december 09, 2016, 13:37:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 09, 2016, 13:16:20 PM
Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2016, 11:53:44 AM
Ik heb daar uberhaupt twijfels over. Schade aan vee door Steenarenden. Jagen zij actief op jong vee? Dan lijkt me alleen schaap een optie.

Uiteraard heb ik daar ook mijn twijfels over, maar aangezien ik het zelf niet kan bewijzen vind ik dat ik de optie moet openhouden dat ik ongelijk heb :).
Jij wilt toch geen vogels afschieten? Het zijn de mensen die dat wel willen die met bewijzen moeten komen dat zij gelijk hebben. Het zal de eerste keer niet zijn dat een arend op aas wordt aangetroffen en het verwijt krijgt dat hij de moordenaar van het kadaver is.

Bewijzen zal ongetwijfeld enorm lastig worden, het is natuurlijk grote onzin dat loslopend vee op grote schaal bedreigd zou worden door steenarenden. Misschien dat ze af en toe eens een lammetje pakken, maar veel gekker wordt het niet. In Noorwegen hebben ze voldoende oliegeld om dat te compenseren zou je zeggen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Cygnus

Citaat van: Johan Bos op december 09, 2016, 18:26:13 PM
Ze kunnen het wel degelijk hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=WY9IJGm_PTI

Deze opnamen betreft een door mensen getrainde Steenarend. Het zegt niets over wat een Steenarend van nature doet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

m.dijksterhuis

Even zoeken en ik vind toch wel wat filmpjes van Steenarenden die niet getraind lijken en (wild) kleinvee pakken.
Zoals https://www.youtube.com/watch?v=VklTs-Tid_I waar een Steenarend een geit naar het nest brengt.

Birdlife Norway lijkt zelf ook aan te geven dat Steenarenden vee pakken
"Extensive scientific evidence cited by NOF indicates that the loss of livestock to Golden Eagles is not related to the population density of the birds."
Oftewel: het gebeurt wel maar de grote van de populatie Steenarenden heeft hier geen invloed op.

Los van of de afschiet maatregel het gewenste effect heeft is het idee natuurlijk absurd om dan maar de vogels te gaan afschieten.
Je kunt ook extra geld stoppen in bescherming van het vee. Of Steenarenden op een vriendelijkere manier afschrikken. Misschien veel duurder, maar dan is het meer een kwestie van geld..

gr, Marc

lennartv

Ik heb natuurlijk niet het hele rapport gelezen, maar op basis van deze zin zou ik juist zeggen dat ze bedoelen dat er géén vee gepakt wordt. Als steenarenden dat wel deden, dan zou de populatiedichtheid wel degelijk verschil maken, meer steenarenden eten immers ook meer voedsel. Mocht het zo zijn dat ze bedoelen dat steenarenden wel vee pakken, maar dat de populatiedichtheid op dit aantal geen invloed heeft (op de een of andere manier), dan is dit natuurlijk nog steeds geen argument om steenarenden dood te gaan schieten, omdat blijkbaar het aantal veelslachtoffers niet afhankelijk is van de populatiedichtheid.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

egilio

Volgens sturen de boeren daar hun schapen de bergen in in het voorjaar en halen ze ze aan het eind van de zomer of in het najaar weer op. Er is niet of nauwelijks toezicht op de schapen. Als er een paar missen dan wordt dat uiteraard toegeschreven aan wolven en steenarenden. Niet aan het ontbreken van toezicht, ziektes, ongelukken e.d..
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

m.dijksterhuis

Als je de 2e link vd 1e post leest is het vrij duidelijk.
Er is wel een relatie tussen dood van vee en steenarend.
Het is geen groot probleem. Er zijn ook andere grote predatoren die het voornamelijk onbeheerd grazende vee bedreigt.
De afgelopen 15-20 jaar is dit probleem (pje) niet toegenomen. Terwijl de populatie Steenarend wel is toegenomen.
Oftewel: geen relatie tussen toename Steenarend en verlies vee.
Er staat ook nergens dat dood van vee door Steenarend in twijfel wordt getrokken. (Hoe vaak het gebeurt kan ik niet vinden, maar zal niet vaak zijn anders zou het wel een groot probleem zijn)

De verontwaardiging betreft de zinloosheid vh afschieten, dit heeft geen enkel effect.

Gr, Marc

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op december 09, 2016, 13:37:36 PM
Citaat van: Edwin Schuller op december 09, 2016, 13:16:20 PM
Citaat van: Timo Roeke op december 09, 2016, 11:53:44 AMIk heb daar uberhaupt twijfels over. Schade aan vee door Steenarenden. Jagen zij actief op jong vee? Dan lijkt me alleen schaap een optie.
Uiteraard heb ik daar ook mijn twijfels over, maar aangezien ik het zelf niet kan bewijzen vind ik dat ik de optie moet openhouden dat ik ongelijk heb :).
Jij wilt toch geen vogels afschieten? Het zijn de mensen die dat wel willen die met bewijzen moeten komen dat zij gelijk hebben. Het zal de eerste keer niet zijn dat een arend op aas wordt aangetroffen en het verwijt krijgt dat hij de moordenaar van het kadaver is.

Beste Edwin,

Ik begrijp je opmerkingen ook niet helemaal. Zou je je visie over de plezierjacht in Nederland (= voor je lol legaal wilde vogels met je geweer doodschieten) kunnen geven?

Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Groetjes, Klaas

jeroenroelofsen

Volgens mij bedoelt ie alleen maar te zeggen dat als het niet 100% vast staat dat Steenarend NIET op veel jaagt, je dat ook niet uit kunt sluiten. Het staat immers niet vast en dan zijn alle opties open.
Ik heb hem nergens zien beweren dat jacht een goede optie is. Wellicht kunnen jullie mij het tegendeel laten zien?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Edwin Schuller

Citaat van: Klaas van Dijk op december 13, 2016, 18:47:34 PM
Beste Edwin,

Ik begrijp je opmerkingen ook niet helemaal. Zou je je visie over de plezierjacht in Nederland (= voor je lol legaal wilde vogels met je geweer doodschieten) kunnen geven?
Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Groetjes, Klaas

Volgens mij zijn mijn opmerkingen niet zo ingewikkeld en als ze dat al zouden zijn, gaat mijn visie over de plezierjacht in Nederland dat waarschijnlijk niet ophelderen... ? Ander land. Andere situatie. Andere beesten... etc.

Voor alle duidelijkheid; wat mij betreft gaan ze niet jagen op Steenarenden in Noorwegen.
Edwin Schuller