Hoofdmenu

Boktor?

Gestart door jeroen.t, oktober 01, 2009, 09:56:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen.t

Een heel leger zit op onze hibiscus. Volgens mij is het de boktor die mijn kersenhout te grazen heeft genomen, want de haardhoutstapel staat er pal naast.
Is dit onze boktor? Iemand enig idee wat voor soort ?

jan cuppen

Het is geen boktor, maar een wants en wel de vuurwants. Ze nemen dan ook je Hibiscus te grazen, want dat is een van hun voedselplantsen. Meestal kun je ze vinden aan de voet van lindebomen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jeroen.t

Bedankt! Wat een geweldig forum hier. Ik blijf dan toch nog even zoeken naar die boktor, want die moet toch ook te vinden zijn.

MarjoSmeets

#3
Welkom op het forum Jeroen! Je hebt gelijk, dit is een heel leuk forum!  ;D Maar wat die boktor betreft, hier alvast een site met allemaal boktorren. Dan weet je alvast hoe boktorren er uit zien. Helaas ben ik niet deskundig genoeg om je te vertellen welke boktor een voorliefde voor kersenhout heeft, zodat je weet naar welke je precies moet zoeken, maar er zal hier zeker wel iemand zijn die dat wel kan. Succes met zoeken! http://www.kerbtier.de/cgi-bin/FSearch.cgi?Fam=Cerambycidae
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Dag allemaal,

@Jeroen: Even voor de duidelijkheid - het zijn de larven van een boktor (of ander beest?!) die hout "te grazen" nemen - dat is tamelijk luid geknaag dat je aan de buitenkant van het hout goed kunt horen. Als de larve verpopt is en daarna de kever eenmaal uit het opgegeten hout gekropen is dan eet deze niet meer verder aan het hout en zal vermoedelijk gewoon wegvliegen. Geen garantie dat je ze nog aan het hout of in de buurt terugvindt.

Als je nog larves hoort knagen kun je natuurlijk het betreffende balkje in een krat met deksel opslaan en wachten tot de kever eruit komt - kan best een jaar of langer duren ;)

De larves zien er ongeveer zo uit
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)