Hoofdmenu

Zeldzaamheid

Gestart door HPM, september 11, 2009, 21:20:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Onlangs voerde ik een Kleine Majer in, en toen viel het mij op dat die 'Vrij algemeen' wordt genoemd.
Dat hij dat voor mij niet is zegt niet zoveel, maar in Heukels 23 staat hij als 'Vrij zeldzaam'
aangemerkt. Als je naar het aantal waarnemingen kijkt lijkt dat ook meer passend. Ik heb wel
vaker dat soort verschillen gezien (ook de andere kant op). Hoe komt dat?

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

Pieter Stolwijk

De verspreidingskaartjes op waarneming.nl zeggen (nog) niet zoveel. Van grote gebieden zijn nog geen oudere waarnemingen ingevoerd. Pas als de koppeling met Florbase gerealiseerd zou zijn, zou je een reëel beeld krijgen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

HPM

Citaat van: fwtfloron op september 11, 2009, 21:46:19 PM
De verspreidingskaartjes op waarneming.nl zeggen (nog) niet zoveel. Van grote gebieden zijn nog geen oudere waarnemingen ingevoerd. Pas als de koppeling met Florbase gerealiseerd zou zijn, zou je een reëel beeld krijgen.

Daar ben ik me van bewust. Mijn vraag ging dan ook over het verschil in zeldzaamheid tussen Heukels en Waarneming.

--
Groeten,
Herman van der meer
Herman van der Meer

WimV

Dag Herman,

Pieter geeft een prima antwoord op je vraag.

Groetjes,
Wim

HPM

Citaat van: WimV op september 14, 2009, 06:25:39 AM
Dag Herman,

Pieter geeft een prima antwoord op je vraag.

Groetjes,
Wim

Dat ben ik niet met je eens. En ik kan het weten  :blink:

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

petraw

Beste Herman,

Je kunt in Telmee inmiddels een veel duidelijker verspreidingsbeeld zien van Kleine majer vanaf ongeveer 1990. Hier zit al een heel groot gedeelte uit Florbase in. Kleine majer komt zeker nog niet overal voor, maar is duidelijk aan het toenemen. De laatste Heukels' is al weer van 2006 en laat die opmars nog niet zien. Zeldzaam is Kleine majer niet meer, heb de soort dit jaar al weer in 3 nieuwe km-hokken zien opduiken.

Groet,

Petra
Groet, Petra

HPM

Citaat van: petraw op september 14, 2009, 11:40:57 AM
Beste Herman,

Je kunt in Telmee inmiddels een veel duidelijker verspreidingsbeeld zien van Kleine majer vanaf ongeveer 1990. Hier zit al een heel groot gedeelte uit Florbase in. Kleine majer komt zeker nog niet overal voor, maar is duidelijk aan het toenemen. De laatste Heukels' is al weer van 2006 en laat die opmars nog niet zien. Zeldzaam is Kleine majer niet meer, heb de soort dit jaar al weer in 3 nieuwe km-hokken zien opduiken.

Groet,

Petra

Mag ik daaruit opmaken dat de status in Waarneming is gebaseerd op Florbase?

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

petraw

#7
Beste Herman,

Daar zou Rutger misschien meer van weten waarom de status anders is dan in de Heukels'. Zover ik weet heeft waarneming.nl geen inzage in Florbase (van FLORON), dat zegt Pieter in een eerder antwoord ook.

Groet,

Petra

Groet, Petra

rapunzel

Bij het beoordelen van de zeldzaamheidsinformatie op Waarneming.nl en Telmee moeten we er rekening meehouden dat van FLORON de jaren 2006 t/m 2008 nog niet verwerkt zijn, terwijl het er op lijkt dat ook belangrijke bestanden van NM, SBB, Landschappen en provincies nog moeten worden toegevoegd.

Koos
Koos Ballintijn

petraw

Beste Koos,

De Florbase-bestanden van FLORON komen toch niet in waarneming.nl terecht, maar alleen in Telmee. En dan nog op uurhokniveau.

Groet,

Petra
Groet, Petra

marcel123

#10
Citaat van: HPM op september 11, 2009, 21:20:54 PM
Onlangs voerde ik een Kleine Majer in, en toen viel het mij op dat die 'Vrij algemeen' wordt genoemd. Dat hij dat voor mij niet is zegt niet zoveel, maar in Heukels 23 staat hij als 'Vrij zeldzaam'
aangemerkt. Hoe komt dat?

Waarneming.nl heeft geen status 'Vrij zeldzaam', Heukels blijkbaar wel. In 2004 of 2005 heb ik aan zo'n 1200 planten een algemeenheidsstatus gemaakt op basis van de kmhokfrequentie van die soort. Als de status bewust toegekend is dan kan dat dus zijn op basis van de kmhokfrequentie zijn die FLORON toen publiceerde.

- In het verleden (en misschien nu nog steeds?) is de status 'Vrij algemeen' ook als default waarde gebruikt.

RutgerB

Misschien een goede gelegenheid melding te maken van de aanpassing van de zeldzaamheid ca. 250 soorten op basis van hun KFK/vermelding in de Heukels. Hier heeft Herman veel werk aan verzet. Sinds kort zijn ook de gegevens van Floron beschikbaar om de zeldzaamheid in waarneming.nl te controleren. Ook de namen en het soortenarsenaal worden aan de hand hiervan gecontroleerd. Het is wel iets van de lange adem omdat de meeste wijzigingen handmatig moeten.

Mochten soorten duidelijk (en met argumenten) een andere zeldzaamheid hebben dan in waarneming.nl dan kan dat direct worden aangepast. Op vraag kan ook per provincie de zeldzaamheid worden aangepast. Voorbeeld; sommige zeldzame zilte soorten zijn in Zeeland vrij algemeen.

HPM

Citaat van: rutgerb op december 24, 2009, 16:56:14 PM
Misschien een goede gelegenheid melding te maken van de aanpassing van de zeldzaamheid ca. 250 soorten op basis van hun KFK/vermelding in de Heukels. Hier heeft Herman veel werk aan verzet. Sinds kort zijn ook de gegevens van Floron beschikbaar om de zeldzaamheid in waarneming.nl te controleren. Ook de namen en het soortenarsenaal worden aan de hand hiervan gecontroleerd. Het is wel iets van de lange adem omdat de meeste wijzigingen handmatig moeten.
Behelzen die Floron-gegevens ook een recentere KFK dan die uit Heukels en de Standaardlijst?

Citaat van: rutgerb op december 24, 2009, 16:56:14 PM
Mochten soorten duidelijk (en met argumenten) een andere zeldzaamheid hebben dan in waarneming.nl dan kan dat direct worden aangepast. Op vraag kan ook per provincie de zeldzaamheid worden aangepast. Voorbeeld; sommige zeldzame zilte soorten zijn in Zeeland vrij algemeen.
Dat zou al een goede nuancering kunnen zijn, maar nog beter zou zijn als het per floradistrict zou
kunnen. Er zijn in bijvoorbeeld de duinstreek planten algemeen die in de rest van de bijbehorende
provincies niet voorkomen. Denk ook aan het zuiden van Limburg wat sterk afwijkt van de rest van
de provincie. Alleen Noord Brabant en Drenthe worden vrij goed gekarakteriseerd door een dristrict.
Heukels geeft wel nuancereing per floradistrict, maar niet per provincie

Hierbij een onvolledig kladkaartje met de floradistricten. Een combinatie van die van Heukels en die
van Denters, plus de spoorwegen. Uiteraard zou er eerst overeenstemming moeten zijn over de
preciese grenzen voordat die indeling gebruikt zou kunnen worden. Maar misschien kan het in de
toekomst wel door uurhokken aan districten to te wijzen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

CiteerBehelzen die Floron-gegevens ook een recentere KFK dan die uit Heukels en de Standaardlijst?
Nee, helaas. KFK95, dus ik neem aan uit 1995. Bij sterke verschillen tussen de KFK95 en de zeldzaamheidsstatus in waarneming.nl zal er eens beter gekeken moeten worden, bijv. op 1 van de Telmee-kaartjes. Ik heb het nog niet met elkaar vergeleken omdat ik pas recent de gegevens heb gekregen van Floron. Mijn eerste actie was de Nederlandse namen controleren en aanpassen.

Citeerbeter... per floradistrict
Natuurlijk geldt dat voor de planten, maar in waarneming.nl is gekozen voor provincies. Hierbij is de achtergrond (neem ik aan) dat het voor alle soortgroepen tegelijk is geregeld en dat van provincies de grenzen al bekend zijn.



HPM

De Telmeekaartjes geven toch alleen uurhokken? Die geven wel een indicatie, maar geen vergelijk
met de kilometerhokken.

De provinciegrenzen zijn wel bekend, maar zijn de kfk's per provincie dat ook?

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

RutgerB

#15
Vrijwel alles is bekend dus dan zou een zeldzaamheid per provincie dat ook kunnen zijn.
Van Limburg weet ik bijvoorbeeld dat er een provinciale rode lijst is die voornamelijk op het voorkomen in die provincie is gebaseerd.

In het zeldzame geval dat een zeldzaamheid in een provincie algemeen voorkomt (en dat zal bijv. uit een Telmeekaartje kunnen blijken + evt. aan de hand van cijfermatige ondersteuning) kan dat veranderd worden voor die provincie. Het voordeel is dat dan alle waarnemingen van die soort in die provincie dan niet hoeven te worden gekeurd en ook niet verschijnen in de lijsten van de zeldzaamheden.