Zorro ?? Idd pulchellum of toch lunulatum?

Gestart door Arp, mei 31, 2008, 05:08:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi Waterjufferweters

Ben zelf eerder een Waterjuffersufferd - geen idee welke soort het is, maar heb wel een vermoeden dattie er standaard niet zo uit hoort te zien  :wacko:

Zien jullie zoiets vaker? Geboorteafwijking? Schade? Gevochten? Verzwikt bij een potje onstuimig wieltjesbouwen?

Vloog er geen spatje minder om - leek alstoftie er eigenlijk geen erg in had  :blink:

??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ArjenDrost †

Ik ga voor een vrouwtje Variabele Zorrojuffer... Wist alleen niet dat ze zo variabel konden zijn ;)

Maf beest..

ticor

Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

CiteerIk ga voor een vrouwtje Variabele Zorrojuffer...
Top! Ga ik die aanvragen bij de admins  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#4
Citeer
CiteerIk ga voor een vrouwtje Variabele Zorrojuffer...
Top! Ga ik die aanvragen bij de admins  :gap:
Moeten we eerst wel zeker weten dat het geen Knikjuffer is  B) .

Arp

Hallo allemaal,

Ik trap deze even omhoog met de vraag er nog eens goed naar te kijken. Probleem: Ik had het plaatje toegevoegd aan dit draadje op een Frans forum onder het motto zottebeestenkabinet, maar omdat ze daar strak (iets overdreven) het "één beest per topic adagium" hanteren werd ie verplaatst naar een eigen draadje en begonnen mensen het dier opeens te identificeren ... en nu heb ik dus een "probleem" want één van de kenners is ervan overtuigd dat het C. lunulatum is.

Wat denkt men hier?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

#6
Tsja, dan heeft diegene het goed mis (lunulatum is zeer zeldzaam in Frankrijk denk ik)

[EDIT]Maanvrouwtjes hebben een bijna geheel zwart achterlijf. Maanmannetjes een S2 die hier niet op kan lijken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

Hoi Dolf,

Bedankt voor je antwoord met toelichting ...
Citaat van: Goyatlah op september 01, 2009, 14:35:55 PM(lunulatum is zeer zeldzaam in Frankrijk denk ik)
voor de duidelijkheid: dit is wel een Nederlands beest (Twente denk ik, maar ik ben de originelen kwijtgeraakt) - had hem alleen op het Franse forum toegevoegd vanwege de publiekswaarde voor een rariteitenkabinet dat niet van de grond kwam  ;)

Maar ik neem aan dat daarmee niks aan je mening verandert  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Andere kenmerken: spitsen aan de zijkant van het achterlijf beperkt de keuze tot 2 soorten: puella en pulchellum. Halsschildje en S2 maken het af voor vrouw pulchellum. 100% voor heel Europa.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

Top Dolf, hartelijk dank  :duim:

Ga kijken of ik dat vanavond in mijn Nederfrans kan gieten  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Weia

Waar maar weer eens uit volgt dat de rest van de wereld niet te vertrouwen is. Altijd .nl doen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=109.0
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Arp

 ;D

... ter verdediging van de Froggies, waren er ook bij die het wel een pulchellum vinden ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Goyatlah

Citaat van: Pudding4brains op september 02, 2009, 03:56:11 AM
;D

... ter verdediging van de Froggies, waren er ook bij die het wel een pulchellum vinden ;)
Hoeft wat mij betreft niet, ken zeker 2 Fransen wier kennis mi groter is dan het hele forum hier (inclusief mezelf dus)  ;D
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's