welke bij?

Gestart door jeanette, augustus 19, 2009, 00:57:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Dit opvallend grijze, mooie bijtje vond ik vanmiddag op Boerenwormkruid. Ruig gebiedje.Wie weet wat het is? Bvd.

LakeSide

Ik ga voor pluimvoetbij, mannetje.

han.endt

Door de brede viltige haarbanden een Colletes. Lijkt het meest op Colletes fodiens, maar er zijn soorten die er erg op lijken.

jeanette

#3
Bedankt voor de reacties!
Op de foto's op waarneming zit het Duinzijdebijtje praktisch overal op Boerenwormkruid.
Hoe boek ik hem nu in?

han.endt

#4
Ik zie de duinzijdebij vooral op jakobskruiskruid. Op boerenwormkruid zie ik meestal de wormkruidbij: http://www.wildebijen.nl/wormkruidbij.html . Ze lijken echter erg sterk op elkaar. Ik controleer ze altijd onder de binoc. Alleen op mij bekende plekken met veel jakobskruiskruid en daarop altijd duinzijdebijtjes geloof ik het nu wel, vooral omdat verse exemplaren van die soort altijd erg bruingeel zijn.


Citaat van: jeanette op augustus 20, 2009, 15:20:36 PM
Op de foto's op waarneming zit het Duinzijdebijtje praktisch overal op Boerenwormkruid.
Let wel: de mijne is de enige op boerenwormkruid, die ook d.m.v. een :micro: gecontroleerd is.

jeanette

Zo moeilijk kan het zijn Han....dan moet hij/zij maar als Colette spec. het leven door. Nogmaals bedankt voor de reactie.