Hoofdmenu

Lenspen

Gestart door Johan op den Dries, februari 28, 2005, 21:52:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Hoi,

Ik hoor wel eens mensen over een lenspen.
Is dit handig om je lenzen schoon en stofvrij te houden of kan je nog steeds beter een doekje en een blaasbalgje gebruiken?
Ik geloof dat er een vloeistof inzit, tast dit de coating niet aan?

Johan
Johan op den Dries
Sneek

matthijsbroere

Ikzelf vind het een handig dingetje om te hebben. Met doekjes krijg je namelijk eerder kleine krasjes op je lenzen tijdens het schoonmaken.

Een lenspen heeft geen vloeistof. Het principe is het volgende;
De pen heeft 2 kanten, aan 1 kant een uitschuifbaar kwastje met speciale haren (om krassen te voorkomen), waarmee kleine stofdeeltjes verwijdert kunnen worden. Aan de andere kant zit het schoonmaakgedeelte, het lijkt een beetje op een stukje vilt, waarmee de vlekken weggehaald kunnen worden.
Matthijs Broere

jasper

Slechte ervaring ermee, kreeg met het kwastje meer krassen op de lens dan met een doekje, dus ik blijf bij het lensdoekje.
En ook met het stukje vilt kreeg ik de lens amper schoon!
Ik heb het niet zo op Lenspennen!

Jasper

matthijsbroere

Wat voor lenspen gebruikte je dan? Met het kwastje kan ik absoluut geen krassen veroorzaken, want die haren buigen onmiddelijk mee.
Matthijs Broere

jasper

#4
Merk weet ik niet! Maar heb hem bij een goede fotozaak gekocht en die vonden het ook raar dat er krassen op de lens kwamen! Het is naar de fabriekant opgestuurd en nu maar afwachten!
Ik wil hier niet mee zeggen dat per definitie alle lenspennen krassen maken en of slecht zijn!!

Johan op den Dries

Jasper, Dan wacht ik eerst jou antwoord wel af voordat ik er eentje bestel. Zijn er nog meer ervaringen?
Johan op den Dries
Sneek

thijs

Iemand anders heeft een keer in het veld zo'n ding aan me geleend.
Hielp goed, geen last van krassen ofzo.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Tapinoma

In de dop van het schoonmaakviltje zit een spulletje (volgens mij heel fijn poeder)dat je lens tegen vuil zou moeten beschermen en tast je lens niet aan.

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

Piter Anjema

Als je een gewone lens zonder filmcoating gebruikt kun je hem moeilijk beschadigen, zowel dan kan ik het me nog moeilijk voorstellen dat je iets vernielt.
je krijgt die lens echt niet mat hoor  :P  

Johan op den Dries

CiteerAls je een gewone lens zonder filmcoating gebruikt kun je hem moeilijk beschadigen, zowel dan kan ik het me nog moeilijk voorstellen dat je iets vernielt.
je krijgt die lens echt niet mat hoor  :P
Maar een kras precies in het beeldveld is wel erg irritant!

Ik denk dat als ik weer eens richting Zeist ga dat ik er eentje ga kopen.
Hier in Sneek verklaren ze me bijna voor gek als ik naar een lenspen vraag en krijg het  commentaar dat een ouderwets doekje nog steeds het beste werkt....
Johan op den Dries
Sneek