Wat onbekende libellen

Gestart door joostheeremans, augustus 06, 2009, 11:56:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Hoewel ik zelf geen libellen vang werd deze mij in de schoot geworpen door de spin voor mijn raam. Helaas was deze libel al dood toen ik haar uit het web haalde.

Volgens mij is het een bruinrode heidelibel en dan een vrouwtje, maar ik ben daar allerminst zeker van. Kan iemand uitsluitsel geven?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Deze bleef maar vliegen, heb 'm dus alleen vliegend kunnen vastleggen. Volgens mij is dit een vroege glazenmaker, klopt dit?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

En deze is waarschijnlijk niet te determineren. Bleef ver op het water zitten en kreeg hem dus niet goed op de plaat. Ik twijfel tussen azuurwaterjuffer en watersnuffel, maar misschien is twijfel een groot woord. Meer een roei in het wilde weg.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mabeline

de twee is correct, de andere durf ik niet te zeggen
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

joostheeremans

Je bedoelt de bruinrode heidelibel en de vroege glazenmaker Diana?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mabeline

heb het nu enkel over de vroege glazemaker
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Gert Veurink

de juffer is een snuffel, de schouderstreep staat er duidelijk genoeg op. De heidelibel is vermoedelijk een bruinrode, maar ik zie de onderscheidende kenmerken met een steenrode niet goed genoeg. Als-ie toch dood is: maak nog een foto van z'n snoet, een beetje schuin van voren, dan kun je zien of-ie een hangsnor heeft
groet!
Gert Veurink



joostheeremans

De libel heeft geen hangsnor en moet dus bruinrode huidelibel zijn. Hier nog een foto van de voorkant.

Gert en Diana bedankt en ik voer ze in. Ik ben de afgelopen dagen hier wat boerenslootjes in Noord-Holland langsgelopen en het valt me op dat ik veel dezelfde soort libellen en juffers vind. Komt dit omdat boerenslootjes slechts enkele soorten kunnen herbergen of omdat Noord-Holland sowieso niet zo rijk is aan libellen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gert Veurink

bruinrood idd

Noord-Holland zijn ook veel sortenlibellen, misschien niet zoveel als sommige toplacties. Boerenslootjes zijn niet de beste plekken, vennetjes, plasjes in de duinen, vijvers, etc. genoeg te ontdekken denk ik

uit het topic 'beste gebieden van NL':
Noord Holland
Noordhollands Duinreservaat, Castricum 31 soorten; beste soorten: Bruine Winterjuffer, Zwervende en Tengere Pantserjuffer, Zwarte Heidelibel, Glassnijder, Noordse en Gevlekte Witsnuitlibel
Kromme Rade (Het Hol), Kortenhoef Alle laagveensoorten inclusief Gevlekte Witsnuitlibel.
Nationaal park Zuid Kennemerland Beste soorten: Bruine Winterjuffer, Glassnijder, Zwervende Heidelibel
Robbenoordbos, Wieringen Beste soorten: Glassnijder, Bruine Glazenmaker, Zwervende Pantserjuffer
groet!
Gert Veurink



joostheeremans

Kijk Gert, daar kan ik mee aan de gang. Ik woon vlakbij Castricum dus ga daar van de week eens even kijken. Ik ben pas net bezig met libellen, maar als je vrijwel elke dag een nieuwe soort ziet werkt het wel verslavend. Merci voor de tips :duim:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gert Veurink

Citaat van: joostheeremans op augustus 06, 2009, 13:42:15 PM
(...) als je vrijwel elke dag een nieuwe soort ziet (...)


Heb je over 2 maanden alles gezien!  ;)
Het is inderdaad erg verslavend, in mijn geval bleef het dat ook, ik heb Redmar net ook al gewaarschuwd, het is stiekem leuker dan vogelen... vlinders zijn overigens ook heel leuk en vrij aardig te combineren. Ik ging er wel minder goed van vogelen, ik kijk nu meer naar beneden kijken dan omhoog...  Succes!
groet!
Gert Veurink



redmar_woudstra

Ik sta nu op zes, dus wie weet, Gert ;)

Die libellen zijn alleen wel rotbeesten! Laat ze eens wat vaker stil gaan zitten voor mijn neus  ;D
groet,
Redmar

mabeline

oefening baart ook kunst hoor, ze zitten misschien niet altijd even stil, maar uiteindelijk gaan ze zitten.

heb pas nog anderhalf uur gestaan voor een paardebijter, maar had haar dan wel netjes op de plaat.

Ik ben vorig jaar gaan kijken naar insekten, puur voor fotografie eingelijk, sinds kort ben ik met deze site in aanmerking genomen, en ik kan je vertellen, dat maakt het nog verslavender
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

joostheeremans

Het begon bij mij ook allemaal met vogels, daarna vlinders en nu ook dus libellen.

Redmar, wat mij juist meevalt aan libellen is dat ze erg vaak weer terug komen op de plek waar je ze net van opstootte dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld vlinders. Toen ik dit doorhad kon ik er veel meer fotograferen en bekijken. Ik heb nu ook het idee dat alles wat overzichtelijker wordt in het libellenrijk voor mij. Eerst zag ik in mijn boek allemaal beesten die ogenschijnlijk op elkaar lijken, maar nadat je er een paar hebt gedetermineerd dan wordt het ineens allemaal veel overzichtelijker, zie je verschillen en herken je vaak al families en verwantschappen. Eigenlijk ging het net zo bij mij met vogels.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-