Dolichovespula saxonica of d. adulterina

Gestart door barebigfoot, augustus 02, 2009, 10:59:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

beste forum, deze wesp 28.juli gespot in de Kralingsche bos zou ik graag willen invoeren ik dacht eerst aan boswesp, die heb ik al iingevoerd, maar nu ik de fotos heb bekeken, denk ik bij deze aan de Koekoekswesp, kan mij iemand helpen?
Uwe

han.endt


barebigfoot

#2
Han bedankt ik kan hem tenminste d.saxonia cf noemen en zodanig invoeren, volgende keer weer beter fotos!
en idd de koekoekswesp heeft een gele antennabasis!
UWE

Harsbijtje

Dit lijken mij mannetjes Gewone wesp; Saksische wespen hebben de
uitholling aan de binnenkant van de ogen niet geheel geel zoals op de foto's
maar alleen een smal bandje onderaan in de uitholling en verder langs het oog naar beneden lopend.

han.endt

Ja, je hebt gelijk het zijn Gewone Wespen. Ik meende lange wangen te zien (na lang turen) en toen bleef er weinig over.

barebigfoot

Albert en Han bedankt, weer iets opgestoken, de vespula genus hebt dus ook de gespiegelde 7! ik blijf maar leren door jullie!
Uwe
gewone wesp  ;D ik voer ze in!

han.endt

#6
Citaat van: barebigfoot op augustus 03, 2009, 12:17:16 PM
Albert en Han bedankt, weer iets opgestoken, de vespula genus hebt dus ook de gespiegelde 7! ik blijf maar leren door jullie!

Welke gespiegelde zeven?

Alleen D. media en D. adulterina hebben een (gespiegelde) zeven. Bij jouw wespen zie ik die niet. Verwar je die niet met de gele achterrand van de kop?

barebigfoot

Han ik dacht er echt de gespiegelde 7 te zien op mijn fotos ik moet deze dus eens goed verglijken met de echte gespiegelde 7 om erachter te komen wat wel een gespiegelde7 is en wat niet!
bedankt voor je correctie!
op de ondere fotos zag ik dit als gespiegelde 7, zie aantekening!
Uwe

han.endt

#8
Uwe,
Hier op de foto van André van Dam is de 7 goed zichtbaar. Bij jouw wespen is dat alleen een streep. De andere streepjes en vlekjes doen niet mee.

barebigfoot

Han van harte bedankt eindelijk besef ik het- ik zag altijd de '7' op zijn kop, zal dit nooit meer vergeten [hoop ik :angel:].
Uwe