Heidehommel (Bombus Humilis)

Gestart door Rickgel1, juli 26, 2009, 23:23:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Is dit toevallig een Moshommel??
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Harsbijtje

Nee, geen Moshommel. Een mannetje Akkerhommel (lichte vorm).
Bij Akkerhommels is er een donkere- en een lichte vorm.

Rickgel1

Aha dat wist ik niet. Ik twijfelde al heel erg want de haartjes van een Moshommel zijn dacht ik ook veel korter.

Bedankt!!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Rickgel1

Ik was er toch nog niet helemaal zeker van en ben nog is even flink aan het googlen geslagen en kom eigenlijk tot de conclusie dat het de Heidehomel (Bombus humilis) denk ik moet wezen. Zie de ondergenoemde site en concludeer zelf.

http://www.flickr.com/photos/dzwjedziak/187541784/

Het is ook niet de neige site die tot deze conclusie komt

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

han.endt

Het is een Akkerhommel of Heidehommel. Voor een zekere determinatie moet het beest gevangen worden en voor dit soort lichte darren geldt: :micro: (genitaalonderzoek). Buiten de heide is het niet waarschijnlijk een Heidehommel aan te treffen. Ook op de heide is het een zeldzame soort.
Een Moshommel is het denk ik niet vanwege de sterk gekartelde antennen. Tegenwoordig eigenlijk alleen aan de kust.

Rickgel1

Citaat van: Han Endt op juli 30, 2009, 16:09:30 PM
Het is een Akkerhommel of Heidehommel. Voor een zekere determinatie moet het beest gevangen worden en voor dit soort lichte darren geldt: :micro: (genitaalonderzoek). Buiten de heide is het niet waarschijnlijk een Heidehommel aan te treffen. Ook op de heide is het een zeldzame soort.
Een Moshommel is het denk ik niet vanwege de sterk gekartelde antennen. Tegenwoordig eigenlijk alleen aan de kust.
Hmmm word lastig. Het was de enige. Had ik dat geweten dan had ik hem gevangen. Hij zal er nu wel niet meer zijn ben ik bang. Het was wel op loopafstand van de Ermelosche heide dus dat klopt wel. Ik weet het ook even niet meer. Heb hem nu op onzekere Heidehommel staan daar laat ik hem dan maar op.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

han.endt

Ik woon op kruipafstand van de Ermelosche heide. Waar was het precies? Kan er altijd eens op letten.
De kenmerken die overigens te zien zijn passen overigens ook prima op een Akkerhommel.

Rickgel1

Deze keer kan ik het wel exact vertellen. Ditmaal was het op het pak de Kriemelkuil recht voor de brievenbussen aldaar. Ben benieuwd of hem spot :duim:
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

han.endt

#8
Je moet eens in deze hoek http://waarneming.nl/waarneming/view/4792136 van de Ermelosche Hei kijken. Daar zit altijd erg veel. Ook als je van daaruit het fietspad richting Ermelo (Veluws Hof) volgt.

Rickgel1

Bedankt voor de tip :duim: Dat ga ik zeker doen ;D
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling