Vlinders in zuid frankrijk

Gestart door joostheeremans, juli 20, 2009, 14:21:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Afgelopen twee weken in het zuiden van Frankrijk de volgende vlinders gezien. aangezien mijn boek Zuid-Europa niet dekt (is er eigenlijk een goed boek verkrijgbaar dat heel Europa dekt?) graag wat hulp bij de volgende determinaties.

Nummer 1 is volgens mij een veldparelmoervlinder

Nummer 2, kwam ik niet helemaal uit, vind die blauwtjes altijd vrij lastig.

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Nummer 3, kwam ik ook niet uit.

Nummer 4 lijkt me een dambordje, maar weet niet  of er nog soorten zijn die er sterk op kunnen lijken

Nummer 5 heb ik erg vaak gezien daar al waren ze erg slecht te benaderen, is dit misschien oranje zandoog?

Nummer 6 is denk ik dezelfde als 5 maar met de vleugels wat open.

Nummer 7 is denk ik een oranje luzernevlinder of een zuidelijke luzernevlinder.

Nummer 8 is denk ik Spaanse eikenpage, maar die staat niet in mijn boek, dus mogelijk zie ik gelijkende soorten ook over het hoofd

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

hier nog de mogelijke spaanse eikenpage met nog een foto erbij.

Nummer 10 is een soort dikkopje maar weet niet welke soorten er allemaal voorkomen daar.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

#3
excuses voor het onmogelijke formaat van de foto's

Ik hou het voor nu even hierbij, ik heb nog best wel wat foto's, maar om niet iedereen meteen te overladen met vragen, komen de andere foto's over een paar dagen wanneer ik weer bij internet kom.

overigens nog een foto van het laatste dikkopje, misschien maakt dat het wat makkelijker.

Bij voorbaat dank!

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Martin Scheper

1 veldparelmoervlinder (Melitaea cinxia) is juist
2 adonisblauwtje (Polyommatus bellargus), eerste generatie, afgevlogen
3 mogelijk groot tragantblauwtje (Polyommatus escheri), of esparcetteblauwtje (P. thersites) (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=84083.0 )
4 dambordje (Melanargia galathea) is juist
5 en 6 oranje zandoogje (Pyronia tithonis) is juist
7 gele of zuidelijke luzernevlinder (Colias hyale / alfacariensis), vanaf foto niet met zekerheid te zeggen
8 en 9 Spaanse eikenpage (Satyrium esculi) is juist, oranje-rode vlekjes duidelijk, lijkt overigens ook op de bruine eikenpage (S. ilicis), maar bij deze vallen de oranje-rode vlekjes minder op
10 en 11 dwergdikkopje (Thymelicus acteon)

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Bert van Rijsewijk

5,6: is dit niet Pyronia cecilia?

Bert

Martin Scheper

Bert, heel fijn dat je meekijkt. Het is inderdaad Pyronia cecilia (zuidelijk oranje zandoogje). Ik ben gewoon te snel geweest bij deze en heb niet goed gekeken cq. me niet bedacht dat je ook nog P. cecilia hebt. Kun je nagaan dat ik ook nog wel eens een domme fout maak.
Bert, dank je wel voor je oplettendheid!
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

joostheeremans

Martin en Bert, bedankt voor de determinaties. Ik heb van foto 3 nog wat plaatjes samengevoegd, misschien is zo een van de twee soorten uit te sluiten. Overigens zal ik dit weekend nog wat onzekere vlinders in dit topic bijvoegen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Hier volgen dan de andere foto's die ik niet wist te determineren.

nummer 12 is een mij onbekend blauwtje, mogelijk heb ik deze soort al eerder geplaatst.

nummer 13 is een parelmoervlinder, lijkt mij nog het meest op tweekleurige, maar komt toch niet helemaal overeen met het plaatje in het boek.

Nummer 14 is de ondervleugel van dezelfde parelmoervlinder
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

De volgende foto's blinken fotografisch niet uit, maar misschien kunnen de kenners hier toch nog wat van maken.

Nummer 15 is parelmoervlinder, vind de veldparelmoervlinder er nog het meest op lijken.

nummer 16 is een bijzonder onduidelijk blauwtje

nummer 17 is volgens mij een ander blauwtje dan 16, maar ik zou me best weleens kunnen vergissen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Nummer 18 is volgens mij een witgezoomd spikkeldikkopje, aangezien de vlekken op de bovenkant van de bovenvleugels daar meer op lijken dan die van het groot spikkeldikkopje.

Nummer 19 is een zandoog, misschien weer die zuidelijke oranje zandoog?

nummer 20 dit blauwtje is een prooi van een libelle geweest, is er nog een soortnaam aan te geven?

Nummer 21 is volgens mij blauwe ijsvogelvlinder

nummer 22 ook blauwe ijsvogelvlinder, maar dan vliegend

Dit zijn ze allemaal, bij voorbaat dank en als ik nog een onbekende vlinder vind plaats ik die erbij.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Toch nog een vlinder die vragen oproept. Ik denk zelf aan icarusblauwtje, maar twijfel toch, vind de kleur erg donker
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

En dit dikkopje ten slotte, lijkt op niks in mijn boek, misschien is deze vlinder al erg afgevlogen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Martin Scheper

Groot tragantblauwtje of esparcetteblauwtje blijft vraagteken.

12: mogelijk als 23-25
13 en 14: tweekleurige parelmoer (M. didyma) is juist
15 veldparelmoer (M. cinxia) is juist
16 waarschijnlijk icarusblauwtje (Polyommatus icarus)
17 waarschijnlijk als 16 (vrouwtje)
18 witgezoomd spikkeldikkoipje (Pyrgus carthami) is niet juist gezien het ontbreken van de iets langgerekte vlekjes op de achtervleugel. Welke wel: ?
19 zuidelijk oranje zandoogje (Pyronia cecilia) is juist
20 waarschijnlijk icarus (mannetje), zie 16/17
21 en 22 blauwe ijsvogelvlinder (Limenitis reducta) is juist
23-25: waarschijnlijk bruin blauwtje (Aricia agestis), hoe hoog was je / cq. was je in de bergen?
26 en 27: bruin dikkopje (Erynnis tages). 
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

joostheeremans

Martin, bedankt. Ik zat op zo'n 300 meter hoogte, wat zijn de soorten waar tussen je twijfelt?

18 is dus geen witgezoomd spikkeldikkopje, is het misschien een groot spikkeldikkopje? Ik heb gelezen dat die nogal variabel zijn.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Martin Scheper

23-25: A. artaxerxes (vals bruin blauwtje) heeft doorgaans minder oranje op de voorvleugels en vliegt in de bergen, dus volgens mij is het bruin blauwtje de juiste.

Het spikkeldikopje (Pyrgus sp.) blijft ?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!