icaris en/of heide blauwtje

Gestart door h.reijnierse, juni 11, 2006, 21:41:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

h.reijnierse


is dit nu een icaris of een heideblauwtje?
ik mis de punt onder de halve maan.
verder lijkt het mij gewoon een icaris.
of is het speling van de natuur?
wie geeft mij uitsluitsel
groeten harry

han.endt

#1
Het is geen heideblauwtje, want die heeft duidelijk dikke pijlvormige vlekjes bij de oranje vlekken op de ondervleugel. Het lijkt wel een icarusblauwtje zonder de wortelvlekken(?).

vlindersdigitaal

#2
Mijn vader kwam gisteren met deze foto aanzetten, en vroeg aan mij ook wat het nu was. Ook ik kon hem niet thuis brengen, en ben daarom vandaag ook zelfs eens gaan kijken op dat stukje gebied.

Ik heb de zelfde vlinder ook kunnen vinden en fotograferen. Het kan niet missen, want deze hier boven (van mijn vader) mist het knopje van zijn voelsprietje. Die ik vandaag gezien en gefotografeerd heb, mist ook dat topje.

Nu komt het volgende.. er zit er niet een zoals deze, maar meerdere! Ze zijn opvallend groter dan een normaal Icarus blauwtje, en missen ook die ene vlek. Het is me ook gelukt een andere op de foto te zetten als hierboven (zonder gebreken aan voelspriet)

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Elachista

Genetische fout binnen de populatie?
Groet,
Tymo

vlindersdigitaal



Nog een foto van een blauwtje zonder vlek, maar dan erg beschadigt. Volgens mij ook geen Heide Blauwtje.. De foto is gisteren gemaakt op een totaal ander gebied, ook door mijn vader.  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Albert Vliegenthart

Sommige icarusblauwtjes hebben geen basisstip. Dit geeft soms wel problemen met determineren. Kijk goed naar de vorm van de maanvlekken. Nog een tip; heideblauwtjes hebben meestal ook nog enkele blauwe schubben aan de buitenkant van de oranje vlekken, bijna onderaan de vleugel.
Deze laatste foto is ook een icarusblauwtje.

Albert