Hoofdmenu

Wat is dit?

Gestart door HansjePansjeKevertje, juni 09, 2009, 21:28:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansjePansjeKevertje

Hallo allemaal,

Ik heb totaal geen kennis van insecten en heb internet afgezocht naar een mogelijke naam van deze in huis in grote getale aanwezige beestje. Ze komen overal in huis voor maar vooral voor bij de verwarming. We hebben een houten vloer.

Graag zou ik van de experts horen wat voor beestjes we hier in huis hebben en hoe we er vanaf komen.

http://picasaweb.google.nl/hcvink/InsectBrrrr#

barebigfoot

het is een kever en vermoedelijk een bladhaantje of een loopkever, verder moet je een ander helpen
uwe

Arp

Hoi Hans,

En welkom op waarneming.nl :)

Kijken we naar dezelfde foto? Langwerpig oranje-rood kevertje?

Lijkt mij een Cantharidae maar eerder Rhagonycha dan Cantharis?

Hebben de kevers oranje denkschildjes met een zwarte punt bij de bibs? Dan zouden het eventueel vroege Rhagonycha fulva kunnen zijn die op de een of andere manier binnen eerder uitgekomen zijn ??

Maar dat is géén determinatie - zou een foto meer recht op de rug moeten zien...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

heeft niets met voorkomen in huis te maken doen dus als larve of volwassen insect absoluut geen schade in huis. ze leven van andere kleine insectjes en het liefst buiten. het is inderdaad een cantharide of weekschild kever welke in de volksmond ook soldaatjes genoemd worden. de soort kan ik niet benoemen .groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Dit is geen cantharide maar een oedemeride en wel Nacerda melanura. En de soort heeft wel met dood hout te maken. Wat is de vindplaats eigenlijk? Je komt de soort niet regelmatig tegen. Als de vindplaats in een provincie ligt waarvan de soort nog niet bekend is, houd ik mee aanbevolen voor een bewijsexemplaar.

Theodoor

beetlestitch

zat dus mis mijn verhaal moet in dit geval direkt in het vierkante archief sorry. plaatjes blijven moeilijk voor mij. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Tjé - dat had ik er echt niet uit gehaald en zelfs na vergelijken met foto's vind ik het knap moeilijk :rolleye: Wat moesten we hier zonder de Theodoors van de wereld  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)