Hoofdmenu

Wie durft?

Gestart door spinnenvrouw, mei 15, 2009, 13:09:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

spinnenvrouw

Eerste plaatje.
Hint: let op de stand van de ogen.
Jacomijn Prinsen

Iolaire

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

Iolaire

Spannend! Voelt beetje als examen (al is dat al weer lang geleden ;D ). Maar goed, ben bereid op den muil te gaan. Als ik er maar wat van opsteek B)

Acht ogen, waarvan de achterste 4 in een korte gebogen lijn staan maar toch redelijk evenwijdig aan de voorste 4 (ff in mijn eigen woorden :rolleye: ). Met de familietabellen die je me mailde kom ik dan tot Zoridae. Toch twijfel ik nog want ik vind de HMA (achterste middenogen) niet echt groter dan de overige ogen. Wel is de omschrijving "helderbruin prosoma met donkere lengtestrepen" passend. Dat trochanter-verhaal is me nog niet helemaal duidelijk maar ik denk 1 trochanter te kunnen zien en daar zit ogenschijnlijk geen diepe kerf in (maar dat is voor mij nog even een beetje abracadabra). Ook als ik dan op internet naar foto's van de Zora's ga zoeken, vind ik de spinnen die ik tegenkom wel een meer uitgesproken spits toelopende kop hebben dan deze. Twijfel maakt zich steeds meer meester van mij. Toch houd ik het op Zoridae. Moet de soort ook? Obv zeldzaamheidprincipes kies ik dan de minst zeldzame: Zora spinimana. Maar dat zou ik niet verder kunnen onderbouwen.

Ben benieuwd.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

spinnenvrouw

Hint 2.
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

Hint 2b.
Jacomijn Prinsen

Iolaire

 ;D Geen Zoridae dus. Ik ben denk ik bij punt 13 of 15 de verkeerde kant op gegaan. Wel erg frusterend zo, want ik ben nu de tabel weer opnieuw aan het doornemen en blijf telkens steken. Mijn Duits is vaak niet toereikend en ook de wetenschappelijke termen moet ik telkens opzoeken (en vaak eerst nog vertalen). Ik kwam na de 2e poging tot Lycosidae en bij poging 3 tot Agelenidae. Ik mis Roberts nu toch wel heel erg.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Iolaire

Ik kap ermee want een 4e poging levert weer iets anders op. Ik ga eerst wel ff een jaartje Duits studeren. :angry:
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Date Lutterop

Als hint 2b een metatarsus I of II laat zien met 2 ventrale stekels, dan ga ik voor Zora silvestris.

Groet,

Date


spinnenvrouw

Zo heb ik toch nog van je stuk kunnen brengen!
Ik had gehoopt dat je in eerste instantie zou gaan voor een Wolfspin, met een ogenstand die lijkt op die van de Pisauridae.  mislukt   :wacko:
Hint 2 refereert aan de NL-naam van het beestje, al zijn de foto's nogal donker uitgevallen.
Het was dus een Stekelpoot; het aantal stekels (3) op de voorste metatars deelt het genus in twee helften, het kenmerk voor de soort is hier niet te zien.
Zora spinimana was gewoon goed! :duim:

Meestal liggen de stekels vlak tegen de poot zodat je ze bijna niet ziet, maar hij kan ze ook opzetten, en dan zijn ze verbazingwekkend lang!
Jacomijn Prinsen

Date Lutterop

Ah, toch 3 dus. Een leermoment...

Groet,

Date


Iolaire

#11
Citaat van: spinnenvrouw op mei 15, 2009, 16:29:48 PM
Zo heb ik toch nog van je stuk kunnen brengen!

Met recht! Ik raakte er echt gefrustreerd van ;D. Ik zat na hint 2 toch een partijtje te knoeien met die tabel. Maar alleen omdat ik na hint 2 en 2b er vanuit ging dat Zoridae niet goed was! Ik mag kennelijk best wat meer op mijn determinatie"kunde" vertrouwen!  ;D

Dank voor de les! Idd een goed leermoment!

Kom nu maar op met de volgende "Wie durft"  :lol:
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens