Vangnachten in april

Gestart door Sifco, april 07, 2009, 23:49:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Panda

Ik, als beginner, kijk ook alleen naar de Latijnse namen. Natuurlijk pik je op den duur de Nederlandse namen ook wel op maar sowieso zijn Latijnse namen handiger om te gebruiken. Inderdaad om de verwantschap tussen soorten sneller te begrijpen. En mijn mede biologie student uit Duitsland of Sweden ,die misschien ook wel met nachtvlinders bezig is, snapt mij echt niet als ik het over een agaatvlinder heb. Zeg ik dan Phlogophora meticulosa dan snapt hij het wel.
Een letter vergeten of foutschrijven is echt geen ramp, het leert vanzelf.
In veel deelgebieden in de veldbiologie, planten, vlinders, vogels, bijen enz. gebruikt men zo niet alleen de Latijnse benamingen dan wel beide.

Het vermelden van de Latijnse naam vind ik dan ook wel zo fatsoenlijk.

Jelmer

Citaat van: H. Meijer op april 12, 2009, 00:38:16 AM
Ik zie dat sommige mensen alleen Nederlandse namen vermelden (wat ik sowieso niet zo interessant vind), maar ook niet echt eerlijk tegenover mensen die al veel langer met nachtvlinders bezig zijn en nu geen idee hebben over wat voor soorten het nou eigenlijk gaat.
Waarom dat ooit bedacht is, is voor mij nog steeds een raadsel!

Vermeld dan in ieder geval ook de wetenschappelijke namen.


Edit: natuurlijk weet ik het wel, het was een initiatief van de Vlinderstichting om zogenaamd de nachtvlinders toegankelijker te maken voor een groter publiek, maar of dat de echte reden was, daar kun je natuurlijk vraagtekens bij zetten.

Hilco


vuurvlinder

Het vermelden van de Nederlandse namen ook!  ;)

Citaat van: Panda op april 14, 2009, 22:49:30 PM


Het vermelden van de Latijnse naam vind ik dan ook wel zo fatsoenlijk.

Jelmer


Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Martin Scheper

Gisteravond 14 april niet echt gunstig met heldere hemel, maar toch op de Noordwest-Veluwe op het laken:

1. bosbesuil (Conistra vaccinii): 2x
2. dubbelstipvoorjaarsuil (Perigrapha munda): 3x
3. kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda): 3x
4. tweestreepvoorjaarsuil (Orthosia cerasi): 2x
5. variabele voorjaarsuil (Orthosia incerta): 3x
6. nunvlinder (Orthosia gothica): 1x
7. eikenvoorjaarsuil (Orthosia miniosa): 2x
8. dennenuil (Panolis flammea): 3x
9. gevlekte winteruil  (Conistra rubiginea): 1x
10. hazelaaruil  (Colocasia coryli): 1x

11. kleine nachtpauwoog (Saturnia pavonia): 1x (vrouwtje)

12. maantandvlinder (Drymonia ruficornis): 4x

13. geel beertje (Eilema sororcula): 1x

14. vroege spanner (Biston strataria): 1x
15. gewone spikkelspanner (Ectropis crepuscularia): 1x
16. voorjaarsdwergspanner  (Eupithecia abbreviata): 10x
17. zwartkamdwergspanner (Gymnoscelis rufifasciata): 10x
18. grijze heispanner (Pachycnemia hippocastanaria): 6x
19. halvemaanvlinder  (Selenia tetralunaria): 2x
20. papegaaitje  (Chloroclysta siterata): 1x
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Ben Kruijsen

tjonge wat wordt er al veel gevangen. Ook Orthosia miniosa is al een paar keer gemeld! IK heb die soort tonutoe alleen in Frankrijk gevangen ......
Ik had vannacht in mijn tuin vooral dwergspanners: Gymnoscelis rufifasciata (Zwartkamdwergspanner), Eupithecia abbreviata (Voorjaarsdwergspanner) en 1 E. dodoneata (Eikendwergspanner, de eerste dit jaar in mijn tuin grenzend aan een oud eikenbosje).

acherontia

#34
CiteerJeroen, in een ander topic las ik dat je gisteravond meer dan 500 vlinders op het laken had. Kun je misschien een lijstje sturen met de (macro)soorten? Is wellicht leuk om te vergelijken met de lijst van Tymo en die van mij.

Ik heb gevangen op Planken Wambuis met 3 x 250 Watt ML Lampen op 1 laken en had de opstelling bij een driepsong staan van twee bospaden en een pad naar de hei toe. Van de circa 500 vlinders was meer dan de helft Panolis flammea, onvoorstelbaar hoeveel er daarvan vlogen. Ten opzichte van jouw lijstje had ik 1 soort niet Xylocampa areola wel had ik nog wat extra soorten:

Conistra erythrocephala
Aglia tau
Orthosia opima
Notodonta ziczac
Cerastis rubricosa
Costaconvexa polygrammata
Harpyia milhauseri
Selenia dentaria


Jeroen

Goyatlah

Citaat van: vuurvlinder op april 12, 2009, 00:54:53 AM
Hilco,

wellicht is een cursus Nederlands voor die mensen een optie?  ;D
Wees blij dat er steeds meer mensen bezig zijn met nachtvlinders. Voor beginners zijn de Nederlandse namen makkelijker te onthouden.

Citaat van: H. Meijer op april 12, 2009, 00:38:16 AM
Ik zie dat sommige mensen, alleen Nederlandse namen vermelden (wat ik sowieso niet zo interessant vind), maar ook niet echt eerlijk tegenover mensen die al veel langer met nachtvlinders bezig zijn en nu geen idee hebben over wat voor soorten het nou eigenlijk gaat. Waarom dat ooit bedacht is, is voor mij nog steeds een raadsel!

Vermeld dan in ieder geval ook de wetenschappelijke namen.

Hilco

Ik ben een beginner en Nederlandse namen zijn wat mij betreft een ramp: wat moet je daar mee als je bv op ukmoths gaat zoeken? Nu moet ik 2 namen onthouden, maar, erger nog, ook welke bij welke hoort. Dus wat mij betreft wetenschappelijke naam, of beide. (Wetenschappelijke namen zijn lang zo lastig niet als het onderscheid tussen sommige beestjes).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Date Lutterop

Zag dit topic pas vandaag; wil ook nog wel even een duit in het zakje doen met een voor Griend topnacht voor deze periode van het jaar - 11 april:

Agrotis ipsilon 1
Orthosia cerasi 4
Orthosia cruda 2
Orthosia gothica 1
Orthosia incerta 1
Orthosia (Perigrapha) munda 1

Daarmee drie nieuwe Orthosia s.l. aan de Griendlijst toe kunnen voegen.

Groet,

Date


Imperator

vangst van vannacht|:

berkenbrandvlerkvlinder (2) Pheosia gnoma
haarbos (Ochropleura plecta)
tweestreepvoorjaarsuil (O.cerasi)
variabele voorjaarsuil (O. incerta)
vriendelijke groet,

Trees

Rob

Citaat van: acherontia op april 15, 2009, 16:04:40 PM


Ik heb gevangen op Planken Wambuis met 3 x 250 Watt ML Lampen op 1 laken en had eopstelling bij eebn driepsong staan van twee bospaden en een pad naar de hei toe.

Kun je eens een foto plaatsen van een dergelijke opstelling (één laken, en drie lampen)? Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet.
Prachtige lijst trouwens! Leuk om te zien dat je al een Tauvlinder had.

Wat betreft de Nederlandse en/of Latijnse namen. Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat er natuurlijk ook mensen zijn die alleen de Latijnse namen kennen. In het vervolg zal ik beide vermelden.

Martin, jij hebt ook een mooie lijst. En dat voor een avond met niet echt ideale omstandigheden. Ik kom zelf van de Noord-West Veluwe, dus ik ben benieuwd waar je zoal 'vangt'.

acherontia

Hier de opstelling met 2 lampen, de derde plaats ik normaliter op de stok aan een van de zijkanten van het laken.



Jeroen

Martin Scheper

Ha Rob, met enige regelmaat ga ik met Harm (niet actief op het forum) op pad; van Harm hoorde ik dat hij jou via de korhoenders kent. Ik had Harm al gevraagd jou de groeten te doen van mij, maar dat moet wellicht nog gebeuren ...
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Ben Kruijsen

#41
Giseravond de maandelijkse meting in de Amsterdamse Waterleiding Duinen: meer damherten dan vlinders gezien! De temperatuur was ok, 8-9 graden, maar er stond de gehele avond een vrij sterke wind. Desondanks 14 soorten waaronder voor het eerst Conistra rubiginea. Als ik vlindernet.nl moet geloven de eerste waarneming in de Nederlandse kustduinen, in ieder geval de eerste keer in de AWD. Of heeft iemand de soort al eerder in de duinen gehad?

               op licht         op smeer
Orthosia    cruda   1   
Orthosia    incerta   2   
Perigrapoha   munda            1
Cerastis    rubricosa   5   
Conistra   vaccinii   1   
Conistra   rubiginea   1   
Acronicta    auricoma            3
Lycia    hirtaria   2   
Biston   strataria   1   
Ectropis   crepuscularia   1   
Selenia   dentaria   2   
Cerura   vinula           3   
Notodonta   ziczac   2
Spilosoma    lubricipeda   2

Gert Veurink

prachtige lijsten en leuk om te lezen!

Voor wat betreft de talige discussie. Om net te doen of al die beginners het moeilijk maken met het Nederlands en de wetenschappelijk namen makkelijker zijn komt wat elitair op mij over... Ik denk dat de biologen en ervaren nachtvlinderaars niet moeten vergeten dat veel mensen begonnen zijn met bijv. vogels of dagvlinders waar weinig met de latijnse namen wordt gewerkt.
Als je de wetenschappelijke namen kent is het makkelijker ja, het is goed om daarop te oefenen, dan zie je de familieverbanden beter, maar wat is nou de moeite om het dubbel te doen? Dan is iedereen blij toch? Niemand die je vraagt het beiden uit je hoofd te leren en dan kan iedereen in de taal lezen die hij/zij prettig vindt. En dat dat internationaal lastig communiceert, tsja, de meesten van ons zijn toch vooral rondom de eigen woonplaats bezig en niet bezig daar met andere europeanen over te delibereren...
groet!
Gert Veurink



Date Lutterop

...met het risico dat de "biologen en ervaren nachtvlinderaars" het te veel moeite vinden om die Nederlandse namen er bij te zoeken en het forum gaan mijden? Liever niet, want op hen drijft toch een groot deel van een dergelijk forum. Echt, je leert veel door het je eigen maken van de wetenschappelijke namen. En dat is toch de bedoeling? Anders was je denk ik wel postzegels gaan sparen...

Groet,

Date


Gert Veurink

Citaat van: d.lutterop op april 20, 2009, 11:43:57 AM
Echt, je leert veel door het je eigen maken van de wetenschappelijke namen.
Helemaal eens! Dat probeerde ik niet te bestrijden... Enig begrip voor de beginner kan alleen geen kwaad denk ik...
groet!
Gert Veurink



Gerben Mensink

Citaat van: H. Meijer op april 12, 2009, 00:38:16 AM
Waarom dat ooit bedacht is, is voor mij nog steeds een raadsel!

Edit: natuurlijk weet ik het wel, het was een initiatief van de Vlinderstichting om zogenaamd de nachtvlinders toegankelijker te maken voor een groter publiek, maar of dat de echte reden was, daar kun je natuurlijk vraagtekens bij zetten.

Niet zo achterdochtig ;) Wat mij betreft zijn die Nederlandse namen zeer welkom. Ik ben net wat bezig met nachtvlinders en ik was er niet aan begonnen als ik dat allemaal in het latijn had moeten doen. Ik vind die Nederlandse namen veel makkelijker te onthouden. Nederlands is nu eenmaal mijn moers taal, en latijn niet.
groet,
Gerben Mensink

Imperator

#46
Citaat van: Imperator op april 18, 2009, 13:11:50 PM
vangst van vannacht|:

berkenbrandvlerkvlinder (2) Pheosia gnoma
haarbos (Ochropleura plecta)
tweestreepvoorjaarsuil (O.cerasi)
variabele voorjaarsuil (O. incerta)

Berkenbrandvlerkvlinder moet zijn: brandvlerkvlinder (Pheosia tremula) (oeps)

Daar had ik er vannacht weer een van en de eerste puta uil (Agrotis puta) , voor de tweede maal haarbos (O plecta)en nog een tweestreepvoorjaarsuil (O.cerasi)
vriendelijke groet,

Trees

Gert Veurink

had deze http://waarneming.nl/waarneming/view/42631224 net. Word ik als beginner errug blij van. Wat een gaaf beest zeg...
groet!
Gert Veurink



Imperator

Citaat van: Gert Veurink op april 21, 2009, 22:47:09 PM
had deze http://waarneming.nl/waarneming/view/42631224 net. Word ik als beginner errug blij van. Wat een gaaf beest zeg...

Wow, mooi beessie !! Ik heb m zelfs nog nooit gezien.
vriendelijke groet,

Trees

Sjors

#49
Wat kan een mens toch hebberig worden van al die mooie dingen (beestjes).......   :D
Ikke, ikke, ik wil deze ook voor de camera hebben.....  :P
Trees ook wel, denk ik... Wie niet!!!!!...  :-*
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

JohnvR

Zojuist een Kleine Wapendrager - Clostera anachoreta in Alkmaar in de tuin op licht. Wilg staat om de hoek.


acherontia

#51
Afgelopen vrijdagavond/nacht op Planken Wambuis:

Falcaria lacertinaria (5)
Drepana falcataria (2)
Drepana cultraria (1)
Polyploca ridens (30 +)
Eilema sororcula (3)
Phragmatobia fuliginosa (1)
Diaphora mendica (2)
Macrothylacia rubi (1)
Aglia tau (12)
Furcula bicuspis (11)
Drymonia ruficornis (20+)
Ptilodon capucina (2)
Harpyia milhauseri (4)
Notodonta dromedarius (1)
Peridea anceps (7)
Pheosia gnoma (2)
Aethalura punctulata (5)
Costaconvexa polygrammata (3)
Acasis viretata (1)
Cleora cinctaria (10 +)
Lycia hirtaria (7)
Ectropis crepsucularia (2)
Paradarisa consonaria (1)
Selenia tetralunaria (1)
Gymoscelis rufifasciata (10 +)
Eupithecia nanata (10 +)
Eupithecia dodoneata (5)
Eupithecia abbreviata (20 +)
Pachycnemia hippocastanaria (2)
Ochropleura plecta (3)
Eupsilia tranversa (2)
Orthosia opima (3)
Orthosia gothica (4)
Orthosia miniosa (1)
Orthosia incerta (3)
Orthosia cerasi (10 +)
Perigrapha munda (3)
Conistra vaccinii (5)
Conistra rubiginea (2)
Cerastis rubricosa (1)
Acronicta auricoma (30 +)


Jeroen

JohnvR

Een mooie lijst, top. Ik had gisteren en eergisteren in Alkmaar, bebouwde kom, veel minder vlinders, maar wel deels andere:

Vrijdag
- Kleine Wapendrager - Clostera anachoreta (1)
- Puta-uil - Agrotis puta (3)
- Zwartkamdwergspanner - Gymnoscelis rufifasciata (3)
- Bleke Eenstaart - Falcaria lacertinaria (1)
- Aphomia sociella (1)
- micro uitzoekwerk (1)

Zaterdag
- Snuitvlinder - Pterostoma palpina (1)
- Brandvlerkvlinder - Pheosia tremula (1)
- micro uitzoekwerk (2)

lily

Nou zeg wat een vangsten, mooi hoor, en zo veel!
Ik zoek een verklaring, namelijk, voor het derde jaar vang ik in mijn achtertuin, en steeds mooie vangsten gehad, er werd druk gevlogen,ook wel wat zeldzame vlinders.
Maar dit jaar......niets maar dan bijn helemaal niets, een enkele micro en dan houd het op.
Wat mag de reden zijn dat er dit jaar geen eer te behalen valt?
Misschien denkt iemand met mij mee en kan het uitleggen.

Oh ja, ik heb wel succes met de kweek! Dus de rupsen van vorig jaar komen een voor een uit.
Dit is ook genieten.

Gr.Lily


acherontia

en nog wat plaatjes...

Marijn_Verbeek

Zondag 26 april in Zwolle in de tuin op licht tussen 21:00 en 24:00:

Gestippelde oogspanner  (Cyclophora punctaria)
Vierbandspanner (Xanthorhoe ferrugata)
Voorjaarsdwergspanner (Eupithecia abbreviata)
Fijnspardwergspanner (Eupithecia tantillaria)
Zwartkamdwergspanner (Gymnoscelis rufifasciata)
Klaverblaadje (Macaria notata)
Hagedoornvlinder (Opisthograptis luteolata)
Herculesje (Selenia dentaria)

Bosbesuil (Conistra vaccinii)
Kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda)
Tweestreepvoorjaarsuil (Orthosia cerasi)
Variabele voorjaarsuil (Orthosia incerta)
Puta-uil (Agrotis puta)
Hazelaaruil (Colocasia coryli)

Beukeneenstaart (Watsonalla cultraria)
Geel beertje (Eilema sororcula)
Kroonvogeltje (Ptilodon capucina)
Maantandvlinder (Drymonia ruficornis)
Eikentandvlinder (Peridea anceps)
Snuitvlinder (Pterostoma palpina)

Oh ja, ook nog 50+ Meikevers... Regelmatig even bukken dus.

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

JohnvR

Het is dan wel geen april meer, maar misschien aardig dit topic te vervolgen. Gisterenavond op de Veluwe (Beekbergen) had ik dit lijstje, meestens gewone soorten van beuk en eik. Daarnaast nog een paar dwergspanners die ik zal posten. Het was niet heel druk met vlinders, maar wel met Meikevers, over de 100, hetgeen het vlinderen wel bemoeilijkt, maar mooie dieren natuurlijk die meikevers. Overigens vreten de rupsen van met name grote en kleine wintervlinder vooral de wat lagere takken en struiken behoorlijk kaal. Ze eten zelfs de gaten in laurierkers.

2 Bruine Vierbandspanner - Xanthorhoe spadicearia
1 Koolbandspanner - Xanthorhoe designata           
1 Beukeneenstaart - Watsonalla cultraria           
1 Halvemaanvlinder - Selenia tetralunaria           
1 Kroonvogeltje - Ptilodon capucina             
1 Eikentandvlinder - Peridea anceps           
1 Dennenuil - Panolis flammea             
1 Nunvlinder - Orthosia gothica
5 Tweestreepvoorjaarsuil - Orthosia cerasi
1 Hagendoornvlinder - Opisthograptis luteolata         
4 Zwartkamdwergspanner - Gymnoscelis rufifasciata
1 Kleine Wortelhoutspanner - Electrophaes corylata
6 Geel Beertje - Eilema sororcula 
1 Marmerspanner - Ecliptopera silaceata
6 Hazelaaruil - Colocasia coryli
3 Meriansborstel - Calliteara pudibunda 
1 Tauvlinder - Aglia tau

JohnvR

Citaat van: JohnvR op mei 03, 2009, 19:52:12 PM
Overigens vreten de rupsen van met name grote en kleine wintervlinder vooral de wat lagere takken en struiken behoorlijk kaal.

Zoiets dus.

Leon Olsthoorn

Ik heb de laatste 2 weken helaas geen tijd gehad om er met licht op uit te gaan. Maar vanmorgen met een kopje koffie in de tuin kwam Esperia sulphurella wel op mijn stoelleuning zitten. Wat een mooi vlindertje is dat!
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!