Meldpunt verstoring broedvogels

Gestart door BWoets, april 02, 2009, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Toch ben ik eens bijna van de sokken gereden door een withete buurman landgoedeigenaar
op een trekker omdat hij niet wilde dat we over de rand van zijn kale akker liepen. Ik denk
niet dat hij erg onder de indruk geweest zou zijn van de mededeling dat we dat volgens de
wet mochten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 21, 2010, 20:12:05 PMZover ik begreep zijn akkers, waar geen gewassen op staan vrij toegankelijk tenzij duidelijk anders aangegeven.
Nee.

Maakt niet uit of er wel of niet een gewas op staat.

Volgens de Nederlandse wet (in het buitenland kan het anders zijn) zijn alle niet-openbare gronden niet vrij toegankelijk. Tenzij er natuurlijk een bord staat dat je het gebied vrij mag betreden cq mag wandelen op wegen en paden etc. / o.i.d. En het maakt ook niet uit of er een bord staat met 'Verboden Toegang artikel 3nogwat' o.i.d. Deze informatie moet ook wel ergens op internet (wetten overheid o.i.d.) zijn te vinden.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Ik zal over een week of 2 eens kijken in het boek hoe het precies erin staat. Volgende week een reisje naar Friesland.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 21, 2010, 22:20:09 PMIk zal over een week of 2 eens kijken in het boek hoe het precies erin staat. Volgende week een reisje naar Friesland.
Ha, kom je ook even naar het verre Noorden? Welkom! 't Is hier koud hoor.

Jeroen Nagtegaal

Ja, zal zeker koud zijn daar, nu zitten we hier met bijna 25C en daar volgende week 12C?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

http://waarneming.nl/waarneming/view/4284857
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar dit is niet de bedoeling. Staat wel op vervaagd.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Overigens heeft het fotograferen van nesten ook weer iets positiefs. Mocht er ergens gewerkt worden en daarbij een nest worden verwijderd, dan is door middel van de foto duidelijk en overtuigend bewezen dat e een broedgeval was.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

Timo Roeke

Dat vraag ik me dus af. Er wordt hier gesproken over meerkoet nesten dus lijkt me een ooievaar op zijn minst de moeite waard :).

Hier nog iets:
http://waarneming.nl/waarneming/view/48159407

Rikstar

moet opeens denken aan ene topic van een paar weken terug dat een ooievaarsnest was omgezaagd terwijl ooievaar aan het broeden was.

Citaat van: lonnie20 op mei 23, 2010, 16:59:20 PM
Citaat van: Timo Roeke op mei 23, 2010, 16:55:40 PM
http://waarneming.nl/soort/photos/7?from=2010-05-23&to=2010-05-23

Hier staat de straatnaam bij... what to do?
Ach, bij een Ooievaarsnest maakt dat toch niet zoveel uit?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Timo Roeke op mei 23, 2010, 17:21:22 PM
...
Hier nog iets:
http://waarneming.nl/waarneming/view/48159407

Er staan heel erg veel foto's van Steenuilen bij het nest in Waarneming.
Deze wijkt daar alleen vanaf omdat er i.p.v een foto bij wordt verteld
dat er gebroed wordt.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

pwolf

Citaat van: Rikstar op mei 21, 2010, 17:48:26 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48107401

ben benieuwd of deze waarneming toestemming heeft gekregen van de boer?
anders geen goede voorbeeld foto en lijkt me dat deze verwijderd moet worden.

dat was een beetje gekke vraag op dit forumdeel Rik, vooral omdat je geen idee had hoe de foto tot stand gekomen is. Even contact zoeken met een van de vele waarnemers was vermoedelijk effectiever geweest dan je wat cryptische vraag hier te posten. Jammer dat je blijkbaar niet zoveel moeite hebt gedaan om je vraag beantwoord te krijgen of heb je een pm naar Bart gestuurd en zijn reactie niet vermeld? Zelf wat meer informatie vragen was mbt deze waarneming een stuk zinniger geweest, en had ons al dat geneuzel of je van de wetgever wel of niet op boerenland mag komen bespaard. Het gaat bij het betreden van boerenland niet om de wet maar om eenvoudige fatsoensregels.

Er is direct na de ontdekking overleg geweest met de boer die zeer ruimhartig toestemming verleende om tussen zijn kleine maisplantjes te lopen/liggen. Ondertussen zijn de bezoekende vogelaars op hun beurt weer bezocht door een gestage stroom boerenzoons, vertegenwoordigers in kunstmest en andere belangstellenden en heeft volgens mij half Aagtekerke van de Morinellen kunnen genieten. De volgende keer dus gewoon contact zoeken met één van de vele waarnemers, dan waren je zorgen direct uit de wereld. Met de akker gaat het overigens prima.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Rikstar

Hoi Pim,

Ik wist anders ook niet zo goed waar ik deze melding moest plaatsen..... en als het goed is dacht ik me te herrinderen dat een melding van mensen die over het wad liep vanwege de brilzeeeend hier ook in dit topic vermeld was.

Wat betreft pmetje sturen naar mensen.... doe ik niet aan tenzij ik ze ken.

wat betreft hier een bericht neerzetten over de melding in plaats van de melder een pmetje sturen en dat dat 2de veel effectiever werkt: jij hebt mij nu toch een bevredigd antwoord gegeven? ;) ben ik ook weer tevreden.

mvg,


Citaat van: pwolf op mei 24, 2010, 01:43:20 AM
Citaat van: Rikstar op mei 21, 2010, 17:48:26 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48107401

ben benieuwd of deze waarneming toestemming heeft gekregen van de boer?
anders geen goede voorbeeld foto en lijkt me dat deze verwijderd moet worden.

dat was een beetje gekke vraag op dit forumdeel Rik, vooral omdat je geen idee had hoe de foto tot stand gekomen is. Even contact zoeken met een van de vele waarnemers was vermoedelijk effectiever geweest dan je wat cryptische vraag hier te posten. Jammer dat je blijkbaar niet zoveel moeite hebt gedaan om je vraag beantwoord te krijgen of heb je een pm naar Bart gestuurd en zijn reactie niet vermeld? Zelf wat meer informatie vragen was mbt deze waarneming een stuk zinniger geweest, en had ons al dat geneuzel of je van de wetgever wel of niet op boerenland mag komen bespaard. Het gaat bij het betreden van boerenland niet om de wet maar om eenvoudige fatsoensregels.

Er is direct na de ontdekking overleg geweest met de boer die zeer ruimhartig toestemming verleende om tussen zijn kleine maisplantjes te lopen/liggen. Ondertussen zijn de bezoekende vogelaars op hun beurt weer bezocht door een gestage stroom boerenzoons, vertegenwoordigers in kunstmest en andere belangstellenden en heeft volgens mij half Aagtekerke van de Morinellen kunnen genieten. De volgende keer dus gewoon contact zoeken met één van de vele waarnemers, dan waren je zorgen direct uit de wereld. Met de akker gaat het overigens prima.

groeten, pim wolf
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GijsB

Citaat van: HPM op mei 07, 2011, 21:23:07 PM
Dit lijkt mij niet de bedoeling http://waarneming.nl/waarneming/view/54285552
En nog goedgekeurd ook.

Ik krijg niet het gevoel dat hier sprake is van verstoring, als er sprake zou zijn van verstoring zou die zanglijster niet rustig de jongen voeren lijkt me.
Gijs

Vincent Hart

Citaat van: dralion13 op mei 15, 2011, 17:17:54 PM
Citaat van: HPM op mei 07, 2011, 21:23:07 PM
Dit lijkt mij niet de bedoeling http://waarneming.nl/waarneming/view/54285552
En nog goedgekeurd ook.

Ik krijg niet het gevoel dat hier sprake is van verstoring, als er sprake zou zijn van verstoring zou die zanglijster niet rustig de jongen voeren lijkt me.
Omdat die lijn voor iedereen het duidelijkst is, hebben we afgesproken dat nestfoto's sowieso verboden zijn op wrn.nl, Gijs.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Dan lijkt mij "Meldpunt nestfoto's" een betere benaming van dit topic
Gijs

HPM

Citaat van: dralion13 op mei 16, 2011, 20:07:31 PM
Dan lijkt mij "Meldpunt nestfoto's" een betere benaming van dit topic

Maar dit topic gaat niet alleen maar over nestfoto's.
Herman van der Meer

BramtK

#293
Broedgeval: http://waarneming.nl/waarneming/view/54655753

Zie ook de DB-site. Lijkt mij onverstandig als de hele goegemeente daar foto's gaat staan maken.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

#294
Mee eens! Ik heb al een automatisch embargo geregeld via Hisko maar misschien moet ie helemaal vervaagd worden. Dit soort foto's kunnen echt niet..

Ben wel bang dat het inmiddels te laat is..

edit: Heb de waarnemer gesproken en bovenstaande foto wordt verwijderd. :duim:

frankw

Zo staan er meerder fotos van het nest op deze site. Welke admin pikt dit op en zorgt dat die fotos verwijderd worden?

BramtK

Citaat van: frankw op mei 31, 2011, 12:13:16 PM
Ben wel bang dat het inmiddels te laat is..

Ha Frank, wat bedoel je precies?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Beetje vaag idd. Ik bedoel dat de plek al te bekend is inmiddels, aangezien er fotografen/geïnteresseerden van ver hier heen komen om deze vogels + nest te fotograferen/zien.

BramtK

Oke, jammer dat ze op de DB-site een dergelijke foto gewoon plaatsen. Kennelijk is een opmerking als 'liet zich niet storen' daar genoeg.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ik denk dat een complicerende factor bij 'nestfotobeleid' is, dat er (ook achter de schermen) veel verschillende meningen zijn over het risico op verstoring, en over waar je de grens moet trekken bij wat kan en niet kan:
Is elke nestfoto per definitie verstorend? Of is het feit dat mooie nestfoto's kunnen uitnodigen tot kopieergedrag (dat bij minder ervaren copycats weer kan uitmonden in verstoring) een reden om alle nestfoto's te weren? Of kunnen vogels wel een stootje hebben en moet je niet teveel verbieden, alleen omdat er een enkele keer wel eens iets misgaat? Is een ooievaar op een nestpaal ook een (kwalijk) voorbeeld van een nestfoto? Een oeverzwaluwwand met vliegende zwaluwen ervoor? En een huismus in de muur van je eigen huis?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers