Hoofdmenu

Kevertje

Gestart door nielsyese, maart 30, 2009, 16:39:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Wie kent dit kevertje? Ik vond deze achter in de tuin. Heb hem even in een potje gezet en een paar foto's gemaakt. Glanzend bruin schild.

Groeten, Niels-Jan
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan cuppen

#1
Een Notiophilus-soort. De kwaliteit van de foto is zodanig dat er niet meer van te maken valt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

Hallo,

Ik heb nog wel foto's van iets betere kwaliteit, maar ik weet niet wat belangrijk is om deze soorten van elkaar te onderscheiden (lees: welk deel van de foto moet duidelijk zijn?)

Groeten, Niels-Jan
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan cuppen

In principe moet het hele beest duidelijk zijn, dat mag als legpuzzeltje uit meerdere foto's bestaan, waarop dan verschillende details staan. Wat precies duidelijk moet zijn hangt af van de familie, het genus, de soort, enz, en dan is vaak toch nog geen genitaal-onderzoek nodig. Het voert (mij) te ver om voor iedere soort aan te geven wat wel en niet noodzakelijk is om te zien.

In dit geval in elk geval een scherpe foto van de dekschilden, waarbij de bestippeling te zien is en de kleur (maar dat is bijn avoor iedere kever belangrijk). meer speciaal hierbij ook de kleur van de achterpoten.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een kever verzamelen wanneer je de naam echt wilt weten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

#4
De tibiae zijn roodachtig bruin van kleur, de rest van de achterpoten lijkt me zwart. Hierbij heb ik nog een foto toegevoegd waarbij de kever meer in het licht loopt,en de kleur meer glanzend bruin wordt. Van de dekschilden heb ik geen duidelijke foto's met de putjes erop.

Groeten, Niels-Jan
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek