'Aziatische' veldkers

Gestart door RutgerB, maart 27, 2009, 22:24:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pieter Stolwijk

Ik bedoelde niet te zeggen dat het dezelfde dingen zijn, slechts dat die groep verrekt ingewikkeld in elkaar zit. ;)

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

dmsoes


Pieter Stolwijk

Leuk artikel. Wordt vast en zeker vervolgd.
Menno, bedankt.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rense Haveman

Vandaag weer twee nwe groeiplaatsen, niet ver van elkaar, in een plantsoen in de bebouwde kom van Zetten. Wat me opviel waren de relatief grote bloemen, wat vooral opvalt als de bloemen hangen en gesloten zijn - regen!

En ik zie bij de statistieken dat nog niemand overvliegende Aziaten heeft gezien.... Toch eens op letten!
Groet! Rense

havikskruiden!

Pieter Stolwijk

C. corymbosa heeft ook relatief grote bloemen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rense Haveman

Citaat van: Pieter Stolwijk op maart 21, 2014, 11:43:37 AM
C. corymbosa heeft ook relatief grote bloemen.

Jaja, maar dat was dit niet, hoewel ik corymbosa nooit heb gezien. Als er plm. 20 bloemen in een bloeiwijze zitten gaat me dat een stapje te ver, en ook de lange, gelobde blaadjes waren niet corymbosig....
Groet! Rense

havikskruiden!

Pieter Stolwijk

Duidelijk!
PS
Heb C. corymbosa nooit zelf gevonden; alleen in de tuin van Ruud van der Meijden destijds.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Erik Simons

corymbosa is best onopvallend.
vaak zeer klein, laag, en soms het blad ook nog eens zeer donker bruin/paars gekleurd, dat vergemakkelijkt het zoeken geenszins!
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Pieter Stolwijk

Ik blijf het proberen, want is in Twente al meermalen gezien, met name door Corry Abbink.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Citaat van: Pieter Stolwijk op maart 21, 2014, 13:08:32 PM
Ik blijf het proberen, want is in Twente al meermalen gezien, met name door Corry Abbink.
;D Ik ben gewoon een geluksvogel.
Je vindt hem zeker een keer. Opeens staat die er. Je hebt nog even tijd want die is vaak in mei nog te vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

M.V.S

Ik zou een tuincentrum bezoeken. En dan zoeken in de kuipen met bomen en struiken er in, bijna succes gegarandeerd. Vooral tussen de eiken, prunus, es, etc.
Groetjes, Marc

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

ejslootweg

En begraafplaatsen natuurlijk, bijna altijd prijs.

groeten, Erik
groeten, Erik

Corryabbink

Citaat van: M.V.S op maart 21, 2014, 17:27:55 PM
Ik zou een tuincentrum bezoeken. En dan zoeken in de kuipen met bomen en struiken er in, bijna succes gegarandeerd. Vooral tussen de eiken, prunus, es, etc.
of gewoon even naar de buren lopen :lol:
http://waarneming.nl/waarneming/view/82592169
De soort is er weer! Nog maar net tegen de bloei aan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Heb de afgelopen dagen al 4 begraafplaatsen intensief bekeken. Geen C. corymbosa, geen C. asian flexuosa.
In twee tuincenrta moeiteloos C. asian flexuosa.
Maar bedankt voor de tip.
PS Gijs Haverkamp heeft een C. corymbosa in Hengelo gemeld.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rense Haveman

Vandaag op de terugweg van de supermarkt ook weer een aantal gekke Cardamines, maar niet goed kunnen bekijken. Naar mijn idee geen flexuosa of hirsuta, maar ook niet de Aziaat die ik tot nu toe zag. Begint ook nu pas te bloeien.... :rolleyes:
Groet! Rense

havikskruiden!

ejslootweg

kwam hem vanochtend toevallig tegen in Toulouse.
http://observation.org/waarneming/view/83277183

groeten, Erik
groeten, Erik

Erik Simons

Leuk!

ik zal volgende week op Sardinie ook eens kijken naar veldkersjes, al die Ophryssen zijn zó 2011.....
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Pieter Stolwijk

#168
Weten ze dat al in Frankrijk. Tela-Botanica kent dit taxon denk ik niet.
Op FloraWeb (Duitsland) vind ik trouwens ook niks.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

#169
Bezochte begraafplaatsen 10: nul Asians, nul eenbloemige.
In tuincentra altijd Asians.
Deze gisteren ook gewoon in de stad, in perkje en aan huismuur (60 meter van mijn huis!)

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

ejslootweg

interessant. In totaal heb ik een stuk of 12 begraafplaatsen bezocht en er waren er 3 waar hij niet stond. Op eentje (Ooij) stonden er honderden, maar er waren een paar begraafplaatsen waar de soort maar op een paar graven stond.

groeten, Erik

groeten, Erik

J.E.Dijkhuis

Mijn beeld is ook wisselend. Op de begraafplaatsen in Bergharen, Winsen, Ewijk, Beiningen, Weurt, dus langs de Waal was het bij mij ook altijd raak. Langs de Maas ten zuiden van Wijchen veel minder. Een strooptocht op Drentse begraafplaatsen leverde niets op. Uit alle vondsten tot nu toe blijkt een sterke concentratie in de ruime omgeving van Nijmegen. Maar daar is dan ook veel gezocht

Rien Ondersteijn

Fijn dat jullie al die kerkhoven noemen-scheelt mij weer zoeken .....

Groe[ntjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

J.E.Dijkhuis

In de nieuwe Kijk op Exoten staat een bijdrage over de Aziatische veldkers. De tekst is vergelijkbaar met die van het natuurbericht uit februari, maar we hebben er een verspreidingskaartje aan toegevoegd op basis van data uit waarneming.nl en de NDFF. Mede dankzij jullie inspanningen weten we nu dat onze Aziaat inmiddels in alle provincies is gevonden. In mijn tuin bloeien nog een paar laatste plantjes, het seizoen is al bijna weer voorbij. Ben benieuwd vanaf wanneer zij weer verschijnt...

RutgerB

#174
Leuk stukje ( https://waarneming.nl/download/exotennr8.pdf  (pdf) ) !  Ik las dat Corry de eerste gedocumenteerde vondst (13-04 2009) heeft gedaan, http://waarneming.nl/waarneming/view/81937941 . Dat kon ik natuurlijk niet zomaar laten gebeuren dus ik ben even mijn foto-archief ingedoken. Ik kwam helaas niet verder dan foto's van een jaar later te Sint Geertruid.  :'(   Toch maar snel nog even ingevoerd.

Corryabbink

#175
Citaat van: Rutger Barendse op april 30, 2014, 09:08:57 AM
Leuk stukje ( https://waarneming.nl/download/exotennr8.pdf  (pdf) ) !  Ik las dat Corry de eerste gedocumenteerde vondst (13-04 2009) heeft gedaan, http://waarneming.nl/waarneming/view/81937941 . Dat kon ik natuurlijk niet zomaar laten gebeuren dus ik ben even mijn foto-archief ingedoken. Ik kwam helaas niet verder dan foto's van een jaar later te Sint Geertruid.  :'(   Toch maar snel nog even ingevoerd.
Dat was de goede oude tijd........... ;D Ik heb zelfs nog materiaal verzameld!
Geluk is met de dommen dat blijkt maar weer.... :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RutgerB

In de laatste Gorteria (37-2) stond een artikel van Gerard Dirkse (en Ben Zonneveld en Leni Duistermaat) over deze soort; Cardamine hamiltonii G. Don - Aziatische veldkers (Brassiscaceae) in Nederland. Of deze wetenschappelijk naam overgenomen moet worden is nog even de vraag onder de deskundigen. Onderwijl behouden we de werknaam.

Ik reconstrueerde nog een vondst van me te Elsloo waar ik in 2008 rondliep; http://waarneming.nl/waarneming/view/97782212  Mogelijk ligt hier ook materiaal van te Meise, maar dat moet ik nog even fysiek nazoeken.

J.E.Dijkhuis

Tijdens de Eindejaarsplantenjacht zijn 8 meldingen gedaan van Aziatische veldkers. Daarmee is het vaker boeiend gezien dan soorten als bv Hoenderbeet en Tijmereprijs. Geeft wel aan dat het snel gaat met deze soort. Als het straks weer iets warmer wordt loont het de moeite om eens een rondje te maken langs begraafplaatsen in de omgeving, kijk dan ook uit naar Duinvogelmuur, Bronkruid en Kleinbloemige ereprijzen. Een leuke activiteit om er weer een beetje in te komen.

Edwin

Rien Ondersteijn

Citaat van: Corryabbink op mei 01, 2014, 22:49:05 PM
Citaat van: Rutger Barendse op april 30, 2014, 09:08:57 AM
Leuk stukje ( https://waarneming.nl/download/exotennr8.pdf  (pdf) ) !  Ik las dat Corry de eerste gedocumenteerde vondst (13-04 2009) heeft gedaan, http://waarneming.nl/waarneming/view/81937941 . Dat kon ik natuurlijk niet zomaar laten gebeuren dus ik ben even mijn foto-archief ingedoken. Ik kwam helaas niet verder dan foto's van een jaar later te Sint Geertruid.  :'(   Toch maar snel nog even ingevoerd.
Dat was de goede oude tijd........... ;D Ik heb zelfs nog materiaal verzameld!
Geluk is met de dommen dat blijkt maar weer.... :lol:
Nou-het kan nóg dommer met dat 'geluk'...Winter 2007/2008 was ik bij een plantenkweker in Haarsteeg[N.Br] die opvallend veel afwijkende veldkersen tussen zijn potplanten had staan.Ik vroeg ernaar en hij noemde het de 'Russische veldkers' !
Ik was toen nog minder 'fanatiek' en heb dat toen niet uitgezocht[had ook nog niet de juiste literatuur erover].
Ben er inmiddels wel van overtuigd dat hij toen al in Nederland was.Voor twijfelaars of geínteresseerden heb ik zijn adres.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Rien; Evt. kun je er zelf nog eens langsgaan ook. Steeds verder terug in de tijd vondsten reconstrueren is ook een leuke sport..