Hoofdmenu

rotganzen

Gestart door redjered23, maart 23, 2009, 23:57:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

Ik Kom net terug van texel en heb er heel wat rotganzen gezien, waarvan ik er een paar een goede kandidaat voor zwarte rotganzen vond, hier wat foto's om jullie mee te laten oordelen. Gr. Rene
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

redjered23

en nog een
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

ArjenDrost †

In deze twee foto's zie ik zo niet echt een kandidaat Zwarte Rot tussen eigenlijk...

redjered23

de andere foto's van 800 pix breed pikt de server niet, en krijg ik de fout dat ik dit type bestand niet kan uploaden.

Gr. Rene
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Guus Peterse

Nee René, hier zitten helaas geen zwarte rotganzen tussen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redjered23

ik vind ze maar moeilijk  (niet) te herkennen, in de boekjes staat over de grotere halvemaan keelvlek en de donkerder gekleurde rug, een beetje ander lichtval en het lijkt al raak.... Volgende keer beter

Gr. René

P.s. een beetje voor gek?
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

BWoets

Beste René,
Het eerste wat opvalt bij een Zwarte Rotgans tussen de Rotganzen is een opvallende witte zijkant wat sterk afsteekt tegen de zeer donkere buik en rug. Kijk maar eens naar deze foto's: http://waarneming.nl/soort/info/781.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Guus Peterse

Citeerin de boekjes staat over de grotere halvemaan keelvlek en de donkerder gekleurde rug
Dan moet je misschien toch een nieuw boekje kopen, want het belangrijkste kenmerk, dat Bob hierboven noemt, staat er blijkbaar niet in.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

redjered23

Bob:
Kijk maar eens naar deze foto's: http://waarneming.nl/soort/info/781.  =>>

De foto met de juvenielen op deze link, de derde, vind ik moeilijk te onderscheiden t.o.v. mijn foto's. Maar misschien zie ik dat verkeerd, ik heb er verder helemaal geen ervaring mee.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Thijs Fijen

CiteerBob:
Kijk maar eens naar deze foto's: http://waarneming.nl/soort/info/781.  =>>

De foto met de juvenielen op deze link, de derde, vind ik moeilijk te onderscheiden t.o.v. mijn foto's. Maar misschien zie ik dat verkeerd, ik heb er verder helemaal geen ervaring mee.

Gr. René
Kijk in dat geval naar de halsvlek en naar de leeftijd --> schubjes op de dekveren = 1e winter.
Thijs Fijen

BWoets

#10
Beste René,
Zoals Thijs al aangeeft zie je de witte lijnen (schubjes) op de vleugels. Dat pleit voor een 1e winter vogel (zelfde verhaal bij Rotgans en Witbuikrotgans). Ook deze vogel heeft een helderwitte flank die erg afsteekt tegen het zwart op buik en rug. 1e winter vogels zijn nog niet heel donker, maar hebben al wel de hele grote halsvlek. In Nederland zien we niet vaak 1e winter vogels, meestal gaat het om adulte vogels, en vermoedelijk zijn dat ieder jaar dezelfde.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets