Hoofdmenu

Welke ereprijs?

Gestart door Maaswitje, maart 19, 2009, 20:51:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Vanmiddag zag ik deze mooie plantjes in de berm aan de bosrand. Thuisgekomen zie ik dat er nogal wat soorten ereprijs zijn die voor mij veel op elkaar lijken. Is deze te benoemen aan de hand van de foto, of moet ik nog eens terug met een flora?
In 1e instantie lijkt deze voor mij wel enigszins op klimopereprijs, maar dat is eigenlijk gegokt...
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Rutger

klimopereprijs geloof ik
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

nick w

Eens, maar of het bos-klimopereprijs of akker-klimopereprijs is? De akker-versie heeft donkerder blad en meer lilablauwe bloemen, de bosversie is bleeklila of wit en groeit onder struiken. Kan ik vanaf de foto niet goed beoordelen, maar akker-klimopereprijs is op het eerste gezicht dan waarschijnlijker.

Groet,
Nick W

Maaswitje

:D Goed gegokt!
Nick en Rutger, bedankt! Wist niet dat er onderscheid tussen akker- en bosklimopereprijs werd gemaakt: zal een van de komende dagen als ik er weer langs kom, nog eens goed kijken. Dat lichte blauw is toch al zo moeilijk te fotograferen!
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

rapunzel

CiteerEens, maar of het bos-klimopereprijs of akker-klimopereprijs is? De akker-versie heeft donkerder blad en meer lilablauwe bloemen, de bosversie is bleeklila of wit en groeit onder struiken. Kan ik vanaf de foto niet goed beoordelen, maar akker-klimopereprijs is op het eerste gezicht dan waarschijnlijker.

Groet,
Nick W
Dit onderscheid wordt in Heukels Flora van Nederland al meerdere edities lang niet meer gebruikt omdat het onhoudbaar bleek.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

nick w

Dank je Koos, ik gebruik de Heukels niet maar zal het in mijn boekje erbij zetten.

Groet,
Nick W