Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Citaat van: SlechtValk op augustus 16, 2016, 14:58:12 PM
Ik was stiekem heel benieuwd hoe veel vogels (exemplaren) ik nou werkelijk in mn leven gemeld had, maar kon dit niet echt vinden.
In je levenslijst kan je dat zien per soort (niet het totaal).

hiskodevries

Citaat van: caliprobola op augustus 16, 2016, 15:44:34 PM
Citaat van: SlechtValk op augustus 16, 2016, 14:58:12 PM
Ik was stiekem heel benieuwd hoe veel vogels (exemplaren) ik nou werkelijk in mn leven gemeld had, maar kon dit niet echt vinden.
In je levenslijst kan je dat zien per soort (niet het totaal).
even in excell droppen en je weet het
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ik heb het hier wel eens eerder over gehad geloof ik.
Bij het invoeren kan het gebeuren dat een veld niet of niet goed is ingevuld. Bevestiging van een soort bijvoorbeeld. Als je dan op OK drukt slaat hij hem niet op en geeft bovenaan de pagina een (Engelstalige) foutmelding, veelal zelfs een dubbele. Maar als je bij OK bent is de bovenkant van de pagina, en dus die foutmelding, niet te zien. Dat geeft soms vervelende en verwarrende situaties.
Als het niet mogelijk is om de foutmeldingen in het zicht te plaatsen, is het dan wel mogelijk om bij een error een attentiepiepje te laten horen? Het zou het invoeren veraangenamen.
Herman van der Meer

hiskodevries

het genereren van de foutmeldingen zit te ver weggestopt om dat met deze versie van het invoerscherm te genereren. (idem voor vertaalbare foutmeldingen)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arpwifi

Citaat van: HPM op augustus 22, 2016, 18:50:13 PM
Bij het invoeren kan het gebeuren dat een veld niet of niet goed is ingevuld. Bevestiging van een soort bijvoorbeeld.
Als ik even in mag haken ... ?

Dit is iets waar veel mensen echt problemen mee hebben en zelfs regelmatig op vastlopen en waarneming dan maar voor gezien houden (zonder gekheid!).

Bij het invullen van de soortnaam plakt men een elders van internet (forum?) overgenomen naam in het invoerveld. Eronder verschijnt dan een "keuzelijst" met precies die ene naam erin (dus zal wel goed zijn) en men laat de geknipsleurplakte naam dan gewoon staan, zonder op de naam in het "keuzelijstje" te klikken. Naam lijkt goed maar er moet iets van een kleine discrepantie zijn waardoor de naam dan toch niet geaccepteerd wordt en de door Herman genoemde foutsituatie optreedt.

Vrijwel altijd zal deze "discrepantie" berusten op leading/trailing whitespace (of andere garbage), danwel in de geknipplakte naam, danwel in de naam in de database of eventueel in beide(?). Ik denk dat je 99% van deze frustreerende foutmeldingen op kunt lossen door:

- Eén keer alle leading/trailing whitespace etc. in namen in de database te verwijderen (voor zover nog niet gedaan)
- Bij het invoeren van nieuwe namen of naamswijzigingen in de database trailing whitespace/garbage te clippen voordat de naam de database ingaat
- Bij het invoerscherm leading/trailing whitespace/garbage te clippen voordat de naam met de database vergeleken wordt en geweigerd/geaccepteerd.

Alternatief (beter) is natuurlijk een module die bij niet-acceptatie van een naam bij invoer van een waarneming op basis van heuristiek een paar voorstellen doet "Bedoelde u dit?: ..." , maar ik denk dat je met simpel verwijderen van knip/plak-rommel heeeeeeel veel tijdseffectiever het grootste deel van de problemen op zou lossen.

Overigens: Voor de zoekfunctie(s) geldt hetzelfde: Mensen knip/plakken een naam en zijn verbaasd, op een dwaalspoor gebracht en uiteindelijk geïrriteerd omdat de zoekfuncte de naam niet vindt en deze uiteindelijk toch in de database blijkt te zitten. Zelfde verhaal: 99% trailing spaces!! Eerst invoer clippen, dan pas doorgeven aan de zoekfunctie.

Voor die enkele zonderling die per se op een trailing space wil zoeken kun je het mogelijk maken om binnen aanhalers te zoeken (dus zoeken naar: "Homo sapiens "). Indien een zoekopdracht begint en eindigt met enkele of dubbele aanhaler dan deze eraf halen en zoekfunctie met overblijfsel voeren, zo niet, dan leading/trailing whitespace clippen en doorgeven. Moet te doen zijn en zou heel veel verwarring en ergernis voorkomen.

Ik plaats dit hier bij "wensen" als reactie op de wens van Herman, maar wat mj betreft mag je het als een bug waarderen (ernstiger dus)  :police: 
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

HPM

Arp, ik herken het probleem van plakken, maar bij dat met die soortnaam gaat bij mij bij het invoeren van waarnemingen niet fout door plakken. Ik tik gewoon een paar letters in om de soort te vinden en als het er een is vergeet ik op de een of andere manier om daarop te klikken (te bevestigen). Dat heeft dus niet met whitespace te maken. Het is raar omdat ik weet dat het moet en toch gaat het regelmatig fout, en ik zal de enige niet zijn. Het is dus geen fout van het programma.
Wat ik wel fout vind is de afhandeling van de fout omdat de foutmelding buiten beeld staat. Soms heel vervelend als ik alweer bezig ben met het invullen van de volgende waarneming. Dan moet ik dus gaan uitzoeken wat er wel en niet is opgeslagen en dingen opnieuw gaan invoeren en soms waarnemingen gaan deleten omdat ik de vorige waarneming heb weggeschreven met deels nieuwe gegevens. Het lijstje met reeds ingevoerde waarnemingen onderaan de pagina is daarbij niet erg behulpzaam omdat dat alleen de datum van de waarneming geeft, en die is voor een serie hoe dan ook vaak hetzelfde.
Een foutje bij het invoeren is zo gemaakt, maar de gevolgen zouden niet zo groot hoeven zijn. Het werkt gewoon niet lekker met het idee dat er fouten kunnen optreden zonder dat je het in de gaten hebt.
Herman van der Meer

Theo Zeegers

Ik heb het volgende verzoek. Het verzoek is algemeen, maar deze waarneming dient als voorbeeld

http://waarneming.nl/waarneming/view/79539666

Verzamelde dieren kunnen nu niet gevalideerd worden tot 'goedgekeurd',  tenzij er een foto bij staat. Ik vind dat raar, een verzameld dier is immers zeker zo zeker als eentje van foto. In sommige gevallen, zoals bovenstaande, is een verzameld dier zelfs noodzakelijk, omdat bijv. het genitaal onderzocht moet worden.
Ik kan na zo'n onderzoek niet volledig valideren. Op die manier worden al mijn Meigenia's, Phryxe's, Senometopia's, Linnaemyia's en Exorista's subd. Adenia tamelijk waardeloos. En dan ben ik nog blij dat ik niet aan Sarcophagidae of Calliphoridae doe !

Kortom: is er iets te verzinnen om dieren die verzameld zijn en vervolgens bestudeerd zijn door de admin volledig te kunnen valideren ?


Dank


Theo Zeegers

hiskodevries

Theo, als een beest verzameld is zal een foto maken een makkie zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Theo Zeegers

Dag Hisko,

Das wel een hele makkelijke reactie
-1) Weet je hoe groot mijn collectie is ??
-2) Waarom zou ik een foto maken als het cruciale onderdeel (genitaal) niet op de foto te zien is ??

Toelichting: het fotograferen van genitalien van insekten is veelal nagenoeg onmogelijk en voor zover het kan, kost het enorm veel tijd. Dat komt, anders dan bijv. bij sporen van paddestoelen, omdat de structuren essentieel driedimensionaal zijn en je dus moet gaa 'stacken'. Bij het beschrijven van een nieuwe soort voor de wetenschap doe ik dat, maar voor een eenvoudige Linnaemyia picta gaat dat veel te ver.

Nu moet de wetenschapper zich aan de techniek aanpassen, in plaats dat de techniek de wetenschapper helpt zijn of haar werk beter te doen.

Vriendelijk verzoek er nog even iets langer over na te denken.


Groet

Theo

jeroenverburg

Het is vooralsnog meer een vraag: als ik een waarneming bekijk kan ik kiezen welk soort kaartje ik wil zien (Mapquest Aerial, OSM Human, Google etc.)
Maar als ik een waarneming invoer krijg ik altijd de Google-variant, terwijl die helaas vaak niet erg recent is. Dat maakt het vaak lastig een waarneming juist te pinnen. Is er een manier om ook bij invoer een andere kaartweergave te kiezen?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jeroenverburg op augustus 26, 2016, 21:07:37 PM
Het is vooralsnog meer een vraag: als ik een waarneming bekijk kan ik kiezen welk soort kaartje ik wil zien (Mapquest Aerial, OSM Human, Google etc.)
Maar als ik een waarneming invoer krijg ik altijd de Google-variant, terwijl die helaas vaak niet erg recent is. Dat maakt het vaak lastig een waarneming juist te pinnen. Is er een manier om ook bij invoer een andere kaartweergave te kiezen?

Met die wens loop ik ook rond...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Google maps toont vaak akelig weinig details.
Van mij zou het kaartje/luchtfoto bij het invoeren ook best wat groter mogen zijn. Dat zou voor de oriëntatie een stuk gemakkijker zijn. Nu moet ik veel te vaak uitzoomen, met als gevolg dat je nog meer details verliest.
Herman van der Meer

OlivierO

Als je hier een familie selecteert en dan op OK drukt, dan geeft de pagina effectief die familie weer, maar staat er na familie telkens "Alle". Het zou goed zijn mocht de geselecteerde familie ook vastgehouden worden in dat lijstje.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

valentine

Een wens uit luiheid: Ik zou het wel handig vinden als je bij het invoeren van de plaats van een waarneming naast de optie van coördinaten die uit graden en hun decimalen bestaan, kon kiezen voor de optie graden, minuten en seconden (zoals bij de foto's van mijn telefoontje gegeven worden). Of zou dat erg ingrijpend zijn?

Groet,

Valentine

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco de Haas

Citaat van: Theo Zeegers op augustus 23, 2016, 16:54:49 PM
Ik heb het volgende verzoek. Het verzoek is algemeen, maar deze waarneming dient als voorbeeld

http://waarneming.nl/waarneming/view/79539666

Verzamelde dieren kunnen nu niet gevalideerd worden tot 'goedgekeurd',  tenzij er een foto bij staat. Ik vind dat raar, een verzameld dier is immers zeker zo zeker als eentje van foto. In sommige gevallen, zoals bovenstaande, is een verzameld dier zelfs noodzakelijk, omdat bijv. het genitaal onderzocht moet worden.
Ik kan na zo'n onderzoek niet volledig valideren. Op die manier worden al mijn Meigenia's, Phryxe's, Senometopia's, Linnaemyia's en Exorista's subd. Adenia tamelijk waardeloos. En dan ben ik nog blij dat ik niet aan Sarcophagidae of Calliphoridae doe !

Kortom: is er iets te verzinnen om dieren die verzameld zijn en vervolgens bestudeerd zijn door de admin volledig te kunnen valideren ?


Dank


Theo Zeegers

Ben het hier helemaal mee eens, om alle verzamelde cicaden (in mijn geval) onder de microscoop te fotograferen is ondoenlijk, en daarnaast is dat zonder camera-aansluiting op de microscoop ook nog een hele kunst. Ik doe het wel eens (http://waarneming.nl/waarneming/view/122274113?_popup=1), maar het heeft in principe weinig zin om dit telkens opnieuw te doen om de waarneming maar goedgekeurd te krijgen. Overigens voer ik soorten meestal niet in als 'verzameld' wanneer er meerdere individuen op de locatie aanwezig waren.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

caliprobola

Voor dergelijke gevallen kan het blauwe vinkje toch perfect gebruikt worden?

hiskodevries

Citaat van: caliprobola op augustus 29, 2016, 00:14:20 AM
Voor dergelijke gevallen kan het blauwe vinkje toch perfect gebruikt worden?
zo is het .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: OlivierO op augustus 27, 2016, 12:27:05 PM
Als je hier een familie selecteert en dan op OK drukt, dan geeft de pagina effectief die familie weer, maar staat er na familie telkens "Alle". Het zou goed zijn mocht de geselecteerde familie ook vastgehouden worden in dat lijstje.
dat mag je rustig een bug noemen, maar is hersteld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op augustus 29, 2016, 08:56:18 AM
Citaat van: OlivierO op augustus 27, 2016, 12:27:05 PM
Als je hier een familie selecteert en dan op OK drukt, dan geeft de pagina effectief die familie weer, maar staat er na familie telkens "Alle". Het zou goed zijn mocht de geselecteerde familie ook vastgehouden worden in dat lijstje.
dat mag je rustig een bug noemen, maar is hersteld.

Nu dacht ik, dit zal wel weer een gevalletje "dat is geen bug, dat is een feature" zijn en ik zet het niet in het bug meldingen topic ... Heb ik dit weer voor.  ;D Merci alleszins!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

thoma

Het zou zéér handig zijn mocht er op de individuele waarnemingpagina´s ook een 'kopier-waarneming'-knop worden geplaatst. Bijvoorbeeld:



Alvast bedankt,

Thomas

jeroenverburg

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2016, 10:25:03 AM
Citaat van: jeroenverburg op augustus 26, 2016, 21:07:37 PM
Het is vooralsnog meer een vraag: als ik een waarneming bekijk kan ik kiezen welk soort kaartje ik wil zien (Mapquest Aerial, OSM Human, Google etc.)
Maar als ik een waarneming invoer krijg ik altijd de Google-variant, terwijl die helaas vaak niet erg recent is. Dat maakt het vaak lastig een waarneming juist te pinnen. Is er een manier om ook bij invoer een andere kaartweergave te kiezen?

Met die wens loop ik ook rond...

Hierbij breng ik deze wens even opnieuw onder de aandacht.

hiskodevries

Daarmee gaat de realisatie niet sneller.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jeroenverburg

Citaat van: hiskodevries op september 02, 2016, 22:36:54 PM
Daarmee gaat de realisatie niet sneller.

Maar de communicatie misschien wel? Ik hoop hieruit in elk geval te mogen opmaken dat het ergens op een lijstje staat en mogelijk gerealiseerd wordt. Da's voor mij al goed nieuws!

Tim Faasen

Voor jullie informatie:
Het gebruik van de tool 'groepssamenstelling opgeven' leidt tot fouten in de database.

Stel de situatie dat ik invoer dat ik 3 vrouwtjes van een soort x zie. Later kijk ik daar nog even kritisch naar en ontdek ik dat 1 exemplaar een man was. Ik ga dan naar groepssamenstelling opgeven en corrigeer naar 2 vrouwen en 1 man. Opgelost, denk ik! De database-export geeft dan echter als totaalregel nog steeds 3 vrouwen... pertinent fout dus; de correctie is hier niet doorgekomen. In feite zou de totaalregel terug moeten schalen naar de grootste gemeenschappelijke deler (in dit geval 3 exemplaren geslacht onbepaald).
Doe er je voordeel mee! :-)

En verder... is er nog het gegeven dat bij een opgegeven groepssamenstelling een data-export meerdere regels gebruikt voor een dergelijke waarneming: een totaalregel en de opgegeven uitsplitsing. Die totaalregel is in feite geen aanvulling op maar een samenvatting van de uitsplitsing eronder. Deze is weliswaar herkenbaar voor wie heel kritisch kijkt (+ en - in de eerste exportkolom en de hele set heeft dezelfde timestamp), maar ik sluit niet uit dat velen zich niet zullen realiseren dat de waarneming in feite 2x vertegenwoordigd is. Dit betekent dat bijvoorbeeld het optellen van aantallen exemplaren of waarnemingen tot fouten leidt. (in bovenstaand voorbeeld zijn in een export schijnbaar 3 waarnemingen van in totaal 6 exemplaren aanwezig, terwijl maar 1x 3 exemplaren zijn gezien). Wellicht iets om nog eens bij een knapperend haardvuurtje over na te denken of dat anders kan...? ;-)

Keep up the good work!

Grtz, Tim.
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

OlivierO

Is het mogelijk een optie om in dit scherm de mogelijkheid toe te voegen om op gedrag te selecteren. Andere mogelijkheden mogen ook, zeg maar gelijkaardig aan het fotoscherm? Bijvoorbeeld "vondst (dood)" zou mij nu interesseren.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op september 24, 2016, 18:30:39 PM

Is het mogelijk een optie om in dit scherm de mogelijkheid toe te voegen om op gedrag te selecteren. Andere mogelijkheden mogen ook, zeg maar gelijkaardig aan het fotoscherm? Bijvoorbeeld "vondst (dood)" zou mij nu interesseren.

Dat heb ik jaren geleden al gevraagd. Dan zouden er veel meer selectiemogelijkheden moeten komen. Op nl, zijn alle mogelijkheden er wel bij de statistieken, maar ik zie dat er op be bij de statistieken geen verspreidingskaart is.
Herman van der Meer

OlivierO

Nog een wens.

Is het mogelijk om in dit regioscherm, naar analogie met de levenslijst, een link toe te voegen met "vergelijk met mijn lijst". Uiteraard dan alleen van toepassing op de gebieden binnen die regio. Zeg maar die pagina met deze vergelijken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.