Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Ik zou het prettig vinden als er in de code bij links die je naar een andere omgeving leiden target="_blank" tussen zou staan. Omdat dat gebruikelijk is en bij andere sites min of meer standaard trap ik er bij waarneming elke keer opnieuw in -> Ik klik bijvoorbeeld op deze link op de indexpagina en ben dan weg bij waarneming waarbij ik er dan automatisch vanuit ga dat dat een nieuw venster is over het oude heen en ik na het lezen het venster dus weg klik. Maar dan blijkt dat ik op geen enkele website meer zit en moet ik in de browser een nieuw venster openen en weer opnieuw naar waarneming.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 13, 2013, 10:00:09 AM
Ik zou het prettig vinden als er in de code bij links die je naar een andere omgeving leiden target="_blank" tussen zou staan. Omdat dat gebruikelijk is en bij andere sites min of meer standaard trap ik er bij waarneming elke keer opnieuw in -> Ik klik bijvoorbeeld op deze link op de indexpagina en ben dan weg bij waarneming waarbij ik er dan automatisch vanuit ga dat dat een nieuw venster is over het oude heen en ik na het lezen het venster dus weg klik. Maar dan blijkt dat ik op geen enkele website meer zit en moet ik in de browser een nieuw venster openen en weer opnieuw naar waarneming.

Ik ben tegen!

Niet om je te pesten o.i.d., maar het attribuut "target" is niet voor niets uit nieuwe standaarden verdwenen.

Eén belangrijke reden is omdat het gebruikers dwingt... dat willen we nooit. Het komt mij geregeld voor dat ik meer dan 100 tabs open heb door dit soort practijken.

Door dit juist niet te doen, geef je gebruikers de keus om er zelf voor te kiezen om het in een nieuw tab te openen. (In veel browsers door de ctrl toets in te drukken en gelijktijdig te klikken, en anders zo goed als altijd door met de rechter muisknop op de link te klikken en te kiezen voor "open in nieuw tabblad/venster").

Wel ben ik ervoor om links die naar een pagina buiten waarneming.nl (of het forum) verwijzen, te markeren met een icoontje (zoals dit bijvoorbeeld ook bij wikipedia gebeurt (zie onderaan bij externe links)).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bas de Maat

Citaat van: SlechtValk op oktober 14, 2013, 13:55:44 PM
(In veel browsers door de ctrl toets in te drukken en gelijktijdig te klikken, en anders zo goed als altijd door met de rechter muisknop op de link te klikken en te kiezen voor "open in nieuw tabblad/venster

Of door met je scroll wieltje op de link te klikken, in chrome en IE in elk geval
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

paulhoekstra

Graag wil ik bij de statistiekenpaginas van de soorten een extra knop om alleen goedgekeurde waarnemingen in de statistieken te zien, dus b.v. in dit scherm: http://waarneming.nl/soort/stats/1963
Is dat mogelijk?
groeten,
Paul

HPM

Citaat van: paulhoekstra op oktober 29, 2013, 19:00:04 PM
Graag wil ik bij de statistiekenpaginas van de soorten een extra knop om alleen goedgekeurde waarnemingen in de statistieken te zien, dus b.v. in dit scherm: http://waarneming.nl/soort/stats/1963
Is dat mogelijk?

Dan kan het voorkomen dat je gevallen of zelfs soorten jarenlang niet in de statistieken ziet.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: paulhoekstra op oktober 29, 2013, 19:00:04 PM
Graag wil ik bij de statistiekenpaginas van de soorten een extra knop om alleen goedgekeurde waarnemingen in de statistieken te zien, dus b.v. in dit scherm: http://waarneming.nl/soort/stats/1963
Is dat mogelijk?

Lijkt mij ook heel goed.  :duim: Dus als het kan, graag!

HPM

Citaat van: M. Baltus op oktober 30, 2013, 06:43:01 AM
Citaat van: paulhoekstra op oktober 29, 2013, 19:00:04 PM
Graag wil ik bij de statistiekenpaginas van de soorten een extra knop om alleen goedgekeurde waarnemingen in de statistieken te zien, dus b.v. in dit scherm: http://waarneming.nl/soort/stats/1963
Is dat mogelijk?

Lijkt mij ook heel goed.  :duim: Dus als het kan, graag!

Zolang het een optie is en het geen vertraging oplevert zal het mij worst wezen maar ik heb zitten piekeren over wat het aan informatie zou opleveren. Het enige wat ik kan bedenken is dat je dan een beetje inzicht kan krijgen in hoeveel er nog gevalideerd moet worden. Daarvoor moet je het verschil nog wel even zelf berekenen.
In dat geval lijkt het mij nuttiger om in de tabel het aantal goedgekeurd apart weer te geven en in de staafdiagrammen geen onderscheid te maken in 'ter plaatse' en 'overvliegend' (wat bij de meeste soorten toch al onzin is) maar in 'goedgekeurd' en 'nog niet goedgekeurd'.
Voor de verspreidingskaart zal het allemaal weinig uitmaken.
Herman van der Meer

hiskodevries

Gaan we niet doen.
Waarom niet.: de statistieken geven een beeld van het voorkomen van een soort in de loop van de tijd. Als deze keuze mogelijkheid toegevoegd wordt zie je meer de inspanningen van de admins dan van de gekozen soort. Dan worden conclusies getrokken die nergens op gebaseerd zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

paulhoekstra

Citaat van: HPM op oktober 30, 2013, 08:25:05 AM
maar ik heb zitten piekeren over wat het aan informatie zou opleveren.
Voor bekende groepen als vogels en planten maakt het natuurlijk niks uit, maar voor weinig bekende/gevalideerde soorten is het erg nuttig.
Bijvoorbeeld deze soort gaasvlieg komt waarschijnlijk alleen als imago voor van mei tot juli, alle waarnemingen van imago's buiten die maanden zijn hoogstwaarschijnlijk fout en niet gevalideerd: http://waarneming.nl/soort/stats/8638?tab=&id=&k%5B%5D=47 en zo zijn er heel veel insecten waarbij de gevalideerde data nuttig zijn (voor fenologie en verspreiding), maar de niet-gevalideerde waarnemingen (nog) niet. Bij dagvlinders en vogels kan je natuurlijk de gekke fenologische waarnemingen eruit vissen, maar bij sommige insecten is dat nog niet bekend.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Citaat van: hiskodevries op oktober 30, 2013, 09:05:39 AM
Gaan we niet doen.
Waarom niet.: de statistieken geven een beeld van het voorkomen van een soort in de loop van de tijd. Als deze keuze mogelijkheid toegevoegd wordt zie je meer de inspanningen van de admins dan van de gekozen soort. Dan worden conclusies getrokken die nergens op gebaseerd zijn.
Kan het dan alleen worden ingevoerd voor de groepen kevers, vliegen, wantsen, overige insecten en geleedpotigen?
groeten,
Paul

Timo Roeke

Is het mogelijk om bij een ingevoerd kruisbek geluid het type te kiezen. Dit gezien er nogal wat roepies zijn. Dat maakt het in makkelijker om type roepen te vergelijken.

hiskodevries

Citaat van: Timo Roeke op oktober 30, 2013, 19:50:15 PM
Is het mogelijk om bij een ingevoerd kruisbek geluid het type te kiezen. Dit gezien er nogal wat roepies zijn. Dat maakt het in makkelijker om type roepen te vergelijken.
dat past niet. De selectie van soundtype is bij elke soort hetzelfde.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Timo Roeke op oktober 30, 2013, 19:50:15 PM
Is het mogelijk om bij een ingevoerd kruisbek geluid het type te kiezen. Dit gezien er nogal wat roepies zijn. Dat maakt het in makkelijker om type roepen te vergelijken.
Timo, ik heb het anders opgelost. Bij geluiden heb je ook een tekstveld en gelukkig plaatsen mensen daar de juiste info in
http://waarneming.nl/sound/index?q=type+c&g=1&ts=0&z=1&sort=o&rating=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Thijs Fijen

HPM

Dat is toch niets nieuws?  Mensen gebruiken ook (en veel meer) het details-veld van de waarneming voor dat soort informatie.
Een nadeel van de info bij het geluid is dat het alleen maar bij de detalis van de opname is te zien. Ik zou het  mooi vinden als het ook op pagina van de waarneming zou staan. Direct onder de opame bijvoorbeeld.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Sluit me aan bij het voorstel van Herman. Dat zou super zijn. In dat veld zou ik bv ook graag zien met welke apparatuur de opname is gemaakt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dutchbird

Beste medewerk(st)ers van Waarneming.nl,

Sinds 2007 maak ik met veel plezier gebruik van jullie website. Nu ben ik de laatste tijd meer bezig met het aflezen van ringgegevens en ook deze voer ik in op waarneming.nl.

Is het mogelijk een apart veld* aan te maken voor het invoeren van ringgegevens?
Zodat hierop ook een zoekfunctie mogelijk is?

*) wat mij betreft kan het gewoon een tekstveld zijn, de notatie is namelijk per soort verschillend

Voor de verdere toekomst:
- mooi zou zijn als het veld tevoorschijn komt of oplicht als bij 'gedrag' '(kleur)ringdragend' is ingevuld (zou melders stimuleren om hier de ringgegevens te noteren)
- ook mooi zou zijn als er een aparte aanvinkmogelijkheid komt voor '(kleur)ringdragend', zodat je eveneens het 'gedrag' kan melden

Ik hoop dat ik hiermee een bescheiden bijdrage kan leveren aan de beschikbare gegevens in waarneming.nl.

Hartelijke groet,
Caroline Walta
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

hiskodevries

#2959
Caroline, ooit heel lang geleden was een hele (kleur)ringaflees /invoer module gemaakt , maar i.v.m. totale onbereidheid van  ringende instanties/personen om hier aan mee te werken is dit weer verwijderd.
Zoals je zelf al aangeeft kun je al aangeven dat de soort (kleur)ringdragend is en als je het ringnummer in de bijzonderheden zet kun je daar snel op zoeken in 'mijn waarnemingen'
veel meer zit er niet in.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dutchbird

Dag Hisko,

Dank je wel voor je toelichting. Nu zet ik gedrag op '(kleur)ringdragend' en in de tekst het ringnummer.
Kun je me uitleggen hoe ik in 'mijn waanemingen' op tekst (lees: ringnummer)  kan zoeken?
PB'tje mag ook.


Dank je,
Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

hiskodevries

Caroline,
In het scherm mijn waarnemingen zie je

zoeken naar    binnen bijzonderheden   
Bij zoeken naar vul je een ringnummer is en dan vink je 'binnen bijzonderheden' aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Als je voor het nummer altijd 'ringnummer' of zoiets schrijft kan je al je waarnemingen met rngnummers vinden door op 'ringnummer' te zoeken.
Herman van der Meer

OlivierO

Gegroet,

ik merk dat er, zeker nu maar het kan al langer zijn, nogal veel "Recente zeldzaamheden" op waarnemingen.be en waarneming.nl etc. staan. Nu, het aantal is beperkt tot de 20 laatste volgens zeldzaamheid en taxonomie. Kan dat aantal niet verhoogd worden tot bijvoorbeeld 30? Op die manier heb je (meestal) alle zeldzaamheden van die dag.

Groeten,

Olivier

SlechtValk

#2964
Citaat van: OlivierO op november 10, 2013, 21:57:30 PM
Kan dat aantal niet verhoogd worden tot bijvoorbeeld 30? Op die manier heb je (meestal) alle zeldzaamheden van die dag.

Of misschien een usersetting waarbij een gebruiker zelf in kan stellen hoeveel hij er wil zien (binnen bepaalde grenzen uiteraard)?
Veel schermen zijn tegenwordig ook zo groot dat er met gemak meer op kan.

EDIT voor de getallenfetishisten onder ons: yeah mijn 1234de post :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Ik zie het probleem niet want met één klik ga je naar de volgende pagina met zeldzaamheden.
Ik zou er juist liever minder tegelijk zien (het liefst niets), zodat er op de pagina meer ruimte is voor andere dingen.
De zeldzaamheden aan het eind van de pagina zetten zou ook wel wat zijn, want dan zien de bezoekers pas echt wat er nog meer op de pagina staat.
Een andere mogellijkheid is om de pagina helmaal in kolommen te zetten en dan de rechterkolom van de zelfdzaamheden weg te laten.
Herman van der Meer

hiskodevries

#2966
De start pagina van Waarneming.nl moet de snelste pagina zijn die op de site staat .
Afgelopen 30 dagen is deze pagina 1.017.592 bekeken.
meer zeldzaamheden tonen kost meer database kracht als de pagina uit de cache komt, een gebruikersinstelling is dan natuurlijk helemaal uit de boze want dan kan de pagina niet meer gecached worden.
Rekening houdend met het bovenstaande getal komt dat uit op 24 keer per minuut de pagina opbouwen. Het opbouwen van nieuwe inhoud van de startpagina duurt bijna 4 seconden.
Dat betekend dat je altijd op de startpagina moet wachten omdat die niet opgebouwd is.

Probleem lost zich overigens vanzelf op, gedurende de wintermaanden neemt het aantal zeldzaamheden ook af.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op november 11, 2013, 08:16:48 AM
De start pagina van Waarneming.nl moet de snelste pagina zijn die op de site staat .
Afgelopen 30 dagen is deze pagina 1.017.592 bekeken.
meer zeldzaamheden tonen kost meer database kracht als de pagina uit de cache komt, een gebruikersinstelling is dan natuurlijk helemaal uit de boze want dan kan de pagina niet meer gecached worden.
Rekening houdend met het bovenstaande getal komt dat uit op 24 keer per minuut de pagina opbouwen. Het opbouwen van nieuwe inhoud van de startpagina duurt bijna 4 seconden.
Dat betekend dat je altijd op de startpagina moet wachten omdat die niet opgebouwd is.

Probleem lost zich overigens vanzelf op, gedurende de wintermaanden neemt het aantal zeldzaamheden ook af.

Het was maar een idee, maar als er zoveel achter zit hoeft het zeker niet!

Wat hieronder (hierboven) geopperd wordt in verband met de zeldzaamheden helemaal niet meer te laten zien (of eventueel te beperken tot zeldzaamheden in het vet bijvoorbeeld) zou natuurlijk ook kunnen, want het nieuws dat bijvoorbeeld op die pagina komt lees ik echt nooit.

Lonnie Bregman

Zou bij vogels het kleed "vrouwkleed" toegevoegd kunnen worden? Het is misschien niet echt een kleed maar het is wel een duidelijke manier om te laten weten wat je gezien hebt, bv bij blauwe kiek.
Groeten, Lonnie Bregman

OlivierO

Citaat van: Lonnie Bregman op november 12, 2013, 18:28:32 PM
Zou bij vogels het kleed "vrouwkleed" toegevoegd kunnen worden? Het is misschien niet echt een kleed maar het is wel een duidelijke manier om te laten weten wat je gezien hebt, bv bij blauwe kiek.

Je kan toch het geslacht aanduiden?