Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 13, 2012, 20:51:14 PM
Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 08:14:14 AM
Als je onder 'Gebieden' voor 'Lijst van gebieden' kiest in plaats van voor  'Excursieplanner' krijg je wat je wil hebben en nog veel meer.

Corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij kun je op deze manier niet een straal opgeven rondom dat gebied en zul je dus elk omliggend gebied binnen de straal die je wilt bestrijken afzonderlijk moeten gaan onderzoeken. Het mooie van de excursieplanner is juist dat deze gebiedsoverschreidend werkt, wat erg handig is wanneer je bijvoorbeeld op de fiets ergens heen wilt maar niet veel meer dan +/-10km wilt fietsen.

Of bijvoorbeeld een bepaalde straal rond je woonplaats, het typen van die woonplaats is vaak makkelijker dan "helemaal" inzoomen om dan het pijltje te plaatsen.
...

Ik denk dat ik nu pas begrijp wat je wil. Je wil op gebied kunnen zoeken zodat het kaartje daarop inzoomt en dan pas een pijl zetten voor een cirkel.
Dat zou handig kunnen zijn maar aan de andere kant kan je volgens mij in de tijd (en klikken) die je nodig hebt om een gebied te selecteren veel verder inzoomen dan je nodig hebt.

Inzoomen op de pijl/cirkel lijkt me dan handiger.
Herman van der Meer

Botervlieg

Ik wens... ik wens...

Citaat van: M. Baltus op juli 12, 2012, 19:26:49 PM
- Bij geleedpotigen: Onvolwassen. De jonge spinnen zijn geen larven, maar zijn onvolwassen. Ik wil graag op de jonge spinnen kunnen sorteren, kan nu niet, omdat "onvolwassen" niet bestaat.

- Bij Weekdieren & ongewervelden: Ei / eikapsels. Bestaat nu niet terwijl je op het strand wel soms eikapsels van schelpen vindt, en ook van slakken zijn wel eieren vindbaar.

En ook nog....

Dat je bij de lijsten waarbij je alle geziene soorten kunt zien, bijv hier: http://waarneming.nl/gebied/species_list/22805

Dat je kunt kiezen voor "alleen goedgekeurde soorten".
Veel mensen voeren in zonder foto of ander 'bewijs', dat is prima.
Maar alleen met zeker goedgekeurde soorten heb je betrouwbaarheid van oke: Die soorten / zoveel soorten - zitten daar zeker weten.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Citaat van: HPM op juli 13, 2012, 21:15:47 PM
Ik denk dat ik nu pas begrijp wat je wil. Je wil op gebied kunnen zoeken zodat het kaartje daarop inzoomt en dan pas een pijl zetten voor een cirkel.
Dat zou handig kunnen zijn maar aan de andere kant kan je volgens mij in de tijd (en klikken) die je nodig hebt om een gebied te selecteren veel verder inzoomen dan je nodig hebt.

Inzoomen op de pijl/cirkel lijkt me dan handiger.

Ik werk vaak op een laptop (zonder muis) met zo'n irritant touchpad en dan is dat point en klik en slepen enzo nogal irritant, dan typ ik liever een naam waarna ik nog maar 1 klik nodig heb... vandaar dit idee/verzoek. Gezien het systeem al bestaat (en gebruikt wordt in het invoerscherm) lijkt het me niet zo heel moeilijk om dit om te vormen voor de excursieplanner (maja ik weet natuurlijk niet hoe waarneming.nl intern in elkaar zit).

En ja een reactie kan zijn koop een usb muisje (die ik overgens ook heb) maar soms komt dat gewoon niet uit (op systemen van anderen enzo). Hoe toegankelijker je het maakt hoe beter (lijkt me).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

#2103
En daar ben ik weer...

Naar aanleiding van onder andere het heen en weer "schuiven" van foto's bij de volgende waarnemingen:
Maar ik heb vaker gezien dat mensen foto's van verschillende (gelijkende) soorten bij een waarneming plaatsen en gevraagd worden die apart in te voeren.

Graag de mogelijkheid om foto's "los te koppelen" van een waarneming (om deze als een andere soort in te kunnen voeren) en/of eventueel de mogelijkheid om foto's aan een andere waarneming te "koppelen" (wanneer deze los gekoppeld is van een waarneming aan een andere koppelen). Zonder de foto te hoeven verwijderen (en weer te uploaden). Het heeft als risico dat er de mogelijkheid ontstaat dat er "wees-foto's" ontstaan, foto's die niet aan een waarneming gekoppeld zijn, is iets om op te letten.

EDIT: dit zou tevens de mogelijkheid bieden om een foto waar meerdere soorten op staan te koppelen aan meerdere waarnemingen, waardoor deze slechts één maal geupload hoeft te worden. Denk bijvoorbeeld aan een plas vol met diverse eenden, kan al snel een boel dubbele schelen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

rudi

Hallo Hisko!
Van de vele foto's die ik op waarneming zet zijn er een paar heel leuk en de rest is vooral functioneel.
Een mogelijkheid om in de afdeling deze waarnemer een fotoalbumpje te maken zou leuk zijn, of misschien via fotowaardering dat de mooie fotoos snel zijn te vinden?
En is het aan te raden om fotoos die ik van anderen bekijk altijd te waarderen zodat er daardoor de mooie fotoos sneller te vinden zijn? Het is tenslotte maar een paar klikken. Ik waardeer nu alleen de hele mooie fotoos of de geinige
wederom alvast bedankt!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Bas de Maat

Kan hier ook een mogelijkheid komen om te selecteren op foto's met een waardering

http://waarneming.nl/gebied/photos/134337
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Maarten W. Kaales

Beste mensen,

Kan dit gebied worden toegevoegd http://waarneming.nl/user_area/info/12331 onder de naam Telpost Apenheul. Recentelijk heeft het Apeldoorns VogelNet deze uitkijktoren als tweede telpost in gebruik.

Dank!

Mvg,
Maarten Kaales
Maarten W. Kaales

hdijk

Als er door jezelf commentaar is geplaatst, of je hebt de knop 'e-mail waarnemer' gebruikt bij een waarneming, zou ik graag géén notificatie in m'n mailbox krijgen. Wel natuurlijk als ik het net zelf was.

Kan dat instelbaar gemaakte worden?
Hendrik Jan van Dijk

marijn

Ik mis de opties jagend en/of foeragerend bij reptielen en amfibieën.
Marijn Prins

SlechtValk

Op de monitoring pagina's (zoals http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=710&id_soort=706 ) niet alleen in het vak voor de waarnemer(s) maar ook voor het jaartal en het gedrag de mogelijkheid om "All" te kiezen (in plaats van het hele lijstje te hoeven selecteren m.b.v. ctrl-toets of shift).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

joostdejong

Geïnspireerd door een eigen misser: misschien kan de link in de tekst van export_to_forum.php naar het determinatie subforum wijzen ipv naar 'Vogels'.

Groet,

Joost
Joost de Jong

Gerard Troost

Ik zat even naar de stats van Ligusterpijlstaart te kijken. Wanneer ik daar imago selecteer http://waarneming.nl/soort/stats/1645?tab=&id=&user=0&year=0&month=0&sex=0&k%5B%5D=103 viel de laatste datum mij op (ergens in oktober). http://waarneming.nl/waarneming/view/1602698 Dit is een dood vondst, die zichtbaar komt omdat ik bij gedrag "alle" had geselecteerd (of eigenlijk dus niets). Wanneer ik alles in het lijstje selecteer muv "dood vondst" komt hij niet zichtbaar.
Wellicht is het goed om "niet telbare" waarnemingen nooit op die plekken te zetten?

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op juli 24, 2012, 02:06:55 AM
En daar ben ik weer...

Naar aanleiding van onder andere het heen en weer "schuiven" van foto's bij de volgende waarnemingen:
Maar ik heb vaker gezien dat mensen foto's van verschillende (gelijkende) soorten bij een waarneming plaatsen en gevraagd worden die apart in te voeren.

Graag de mogelijkheid om foto's "los te koppelen" van een waarneming (om deze als een andere soort in te kunnen voeren) en/of eventueel de mogelijkheid om foto's aan een andere waarneming te "koppelen" (wanneer deze los gekoppeld is van een waarneming aan een andere koppelen). Zonder de foto te hoeven verwijderen (en weer te uploaden). Het heeft als risico dat er de mogelijkheid ontstaat dat er "wees-foto's" ontstaan, foto's die niet aan een waarneming gekoppeld zijn, is iets om op te letten.

EDIT: dit zou tevens de mogelijkheid bieden om een foto waar meerdere soorten op staan te koppelen aan meerdere waarnemingen, waardoor deze slechts één maal geupload hoeft te worden. Denk bijvoorbeeld aan een plas vol met diverse eenden, kan al snel een boel dubbele schelen.
hoeveel problemen denk je dat deze optie op zou gaan leveren ?
ik denk dat het bij elkaar halen van waarnemingen bij 1 foto veel meer werk is dan 1 foto 2 keer uploaden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

#2113
Citaat van: RutgerB op maart 04, 2012, 10:50:09 AM
Je kunt bij de invoer google streetview gebruiken en je pointer in die foto plaatsen en dat is voor planten best lachen; Soms is de soort zelfs op die foto van Google herkenbaar. :D Kan bij het raadplegen van een waarneming google-streetview beschikbaar komen?  Voor waarnemingen die in streetview zijn aangewezen kun je ook direct die Google-foto tonen?

Sluit ik me bij aan vwb het gebruik van de street-view functie bij het raadplegen van ingevoerde waarnemingen. Ook een schaalbalk zou wellicht handig zijn.
Jelle

Marian Jagers

Dag Hisko,

Is wel eens nagegaan wat het nut en noodzaak van de "Toplijst soorten"? Kan hij geschrapt worden?
Je kunt wel 1000 soorten achter je naam hebben maar als een groot aantal daarvan in een flits zijn gedaan, heb je dan wel waargenomen? Ja, dat wel maar eigenlijk ook niet.

Mensen die goed in de materie thuis zijn, hebben deze optie toch helemaal niet nodig.

Groeten Marian

hiskodevries

Citaat van: Marian Jagers op augustus 19, 2012, 09:45:20 AM
Dag Hisko,

Is wel eens nagegaan wat het nut en noodzaak van de "Toplijst soorten"? Kan hij geschrapt worden?
Je kunt wel 1000 soorten achter je naam hebben maar als een groot aantal daarvan in een flits zijn gedaan, heb je dan wel waargenomen? Ja, dat wel maar eigenlijk ook niet.

Mensen die goed in de materie thuis zijn, hebben deze optie toch helemaal niet nodig.
het zal je verbazen. Een van de meest bekeken schermen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Die toplijst heeft ook, behalve dat het scoringsdrang bevordert en dat heeft wat negatieve gevolgen, veel nut. Ik kan makkelijk zien hoeveel soorten ik zag per gebied, wie er (ook) substantieel bijdroeg en welke verschillen er zijn tussen mij en een ander.  Blinde vlekken, leuke andere nog te ziene soorten, maar ook onwaarschijnlijkheden komen dan boven. Ik vind het juist een goed en leuk speeltje dat de database levend houdt. En als je er niet van gediend bent, kun je zelfs die optie voor jezelf uitzetten. Dan kunnen anderen ook niet meer op die manier genieten van je inspanningen (.. helaas, vind ik..).

Ik heb zelf ook een wens; Je kunt in de regioschermen je levenlijst de optie 'toon icoon als foto aanwezig is'  aanvinken. Je krijgt dan alle foto's die je maakte voor de hoofdsite. Ik zou verwachten dat het alleen foto's zijn die je in die regio maakte. Ik had graag dat laatste. Evt. als extra optie, evt. ter vervanging.

HPM

Citaat van: Marian Jagers op augustus 19, 2012, 09:45:20 AM
Dag Hisko,

Is wel eens nagegaan wat het nut en noodzaak van de "Toplijst soorten"? Kan hij geschrapt worden?
...

De lijst staat je toch niet in de weg? Als je er niet zelf heengaat zie je hem niet eens.
Iedereen mag er ook de waarde aan hechten die hij zelf wil. Voor sommigen is die lijst het doel van hun bestaan, anderen kijken er nooit naar.
Herman van der Meer

Marian Jagers

Dag Hisko en anderen,

Dank voor jullie reactie.  Zo te zien zit het er niet in dat mijn suggestie kans van slagen heeft ;)
Groeten Marian

apus

Ik heb een probleem met de Google Maps kaartjes. Als ik waarneming.nl bezoek op een Iphone of Ipad en op een google maps kaartje klik, verspringt het kaartje ineens naar een verre bestemming. Bijvoorbeeld, als ik in het kaartje in de excusieplanner ergens in Noord-Nederland klik, verspringt de pijl naar Slovenie. Ook inzoomen met je vingers in plaats van met de pijltjes is niet eenvoudig aangezien het kaartje steeds richting een exotische bestemming verspringt. Op andere websites (bijvoorbeeld www.dutchbirdalerts.nl) gaat dit wel goed.


Zouden de Google maps kaartjes op een of andere manier aagepast kunnen worden zodat ze iets bruikbaarder worden met een Iphone of Ipad?
Martijn Hammers

hiskodevries

voor invoeren of raadplegen ?
voor invoeren op je ihpone moet je ook m.webobs.org gebruiken
raadplegen gaat prima alleen moet je bij inzoomen op zo`n kaartje twee vingers stevig op kaart zetten en dan gaan aaien, met 1 vinger vliegt de kaart alle kanten op (blijft IOS natuurlijk)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

apus


Beste Hisko,

Bedankt voor je snelle reactie. Het invoeren met WebObs werkt prima, ook het kaartje. Niets dan lof overigens over WebObs, het is een fantastische applicatie!

Citaat van: hiskodevries op augustus 20, 2012, 14:06:36 PM
raadplegen gaat prima alleen moet je bij inzoomen op zo`n kaartje twee vingers stevig op kaart zetten en dan gaan aaien, met 1 vinger vliegt de kaart alle kanten op (blijft IOS natuurlijk)

Je hebt gelijk dat de Google Maps kaartjes op waarneming.nl met twee vingers beter werken, maar ik blijf hetzelfde probleem houden (op zowel een Ipad als een Iphone) dat het kaartje verspringt. Opvallend blijft dat ik dit probleem niet heb op andere websites die met Google Maps kaartjes werken, of dat dit in veel beperktere mate aanwezig is. Bijvoorbeeld, met de Google Maps applicatie gaat het in- of uitzoomen, een punt op de kaart aanklikken, of naar een ander gedeelte van de kaart "sweepen" met een vinger intuitief en zonder enig probleem (het blijft IOS natuurlijk  ;) ). Ook op de website www.dutchbirdalerts.nl gaat het bedienen van de kaart prima met een vinger. Waardoor dit verschil veroorzaakt wordt weet ik niet, maar misschien is er iets aan te doen?

Martijn Hammers

hiskodevries

Martijn, wat de oorzaak zou kunnen zijn is dat in alle kaartschermen, behalve het invoerscherm nog een oude gmaps versie wordt gebruikt. Het activeren van een nieuwere versie staat al een tijdje op het programma maar nog geen tijd gehad voor een impactanalyze.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: RutgerB op augustus 19, 2012, 10:15:50 AM
Ik heb zelf ook een wens; Je kunt in de regioschermen je levenlijst de optie 'toon icoon als foto aanwezig is'  aanvinken. Je krijgt dan alle foto's die je maakte voor de hoofdsite. Ik zou verwachten dat het alleen foto's zijn die je in die regio maakte. Ik had graag dat laatste. Evt. als extra optie, evt. ter vervanging.
Is dit in overweging genomen ? Het lijkt me een logische wens.

HPM

Citaat van: RutgerB op augustus 21, 2012, 09:36:53 AM
Citaat van: RutgerB op augustus 19, 2012, 10:15:50 AM
Ik heb zelf ook een wens; Je kunt in de regioschermen je levenlijst de optie 'toon icoon als foto aanwezig is'  aanvinken. Je krijgt dan alle foto's die je maakte voor de hoofdsite. Ik zou verwachten dat het alleen foto's zijn die je in die regio maakte. Ik had graag dat laatste. Evt. als extra optie, evt. ter vervanging.
Is dit in overweging genomen ? Het lijkt me een logische wens.

Mij ook. Ik ben er al vaak over gestruikeld.
Herman van der Meer

Vincent Sanders

Geen wens, maar een vraag.

In het topic 'Aanpassingen Waarneming' staat dit:

CiteerVoorlopig alleen op http://observado.org
In het menu 'mijn observado.org'  komt een rood uitoepteken te staan als in het scherm 'opmerkingen gebruikers'  nog ongelezen berichten staan. Zodra je het bijbehorende scherm hebt bekeken verdwijnt het uitroepteken weer.
Als dit een beetje bevalt wordt dat ook op Waarneming.nl geactiveerd.
Citeerook beschikbaar op waarneming.nl

Mijn vraag is, hoe kun je dan een opmerking geven op een waarneming? Ik kan dit nergens terug vinden.
Gr,
Vincent Sanders

caliprobola

Rechtsboven op de pagina van de waarneming zelf bij "rapporteer een (mogelijk) foute determinatie".

Vincent Sanders

Ah die, ik dacht dat je dan gelijk een mail ging sturen naar admins oid. Bedankt :duim:
Krijg je ook een melding daarvan als iemand dat invult bij je waarneming?
Gr,
Vincent Sanders

caliprobola

Ik dacht wel dat de waarnemer dan een melding krijgt, geen ervaring mee... De admins krijgen geen mail maar hebben wel een eigen overzichtspagina waarin ze alle meldingen kunnen bekijken

hiskodevries

Citaat van: Vincent Sanders op augustus 21, 2012, 20:01:34 PM
Ah die, ik dacht dat je dan gelijk een mail ging sturen naar admins oid. Bedankt :duim:
Krijg je ook een melding daarvan als iemand dat invult bij je waarneming?
alleen bij bepaalde soortgroepen zie verder mijn waarneming.nl in het menu.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0