Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: joostdejong op april 01, 2012, 15:15:03 PM
Optie foto-toevoegen in 'Mijn waarnemingen'-overzicht; net als de verwijder- en kopieerlink een icoontje met 'foto-toevoegen'.

Een groot deel van mijn waarnemingen voeg ik toe met ObsMapp (en de kopieer functie), en daarna voeg ik eventuele foto's toe via de PC. Nu moet ik eerst de waarneming openen en op de foto-toevoeg-link klikken. Het lijkt mij makkelijk om vanuit het overzicht 'Mijn Waarnemingen' direct naar het foto-toevoeg-schermpje te kunnen.

Als voor-argument: het scheelt een pagina laden; en dus server-load. Ook lijkt het me geen enorme ingreep, het waarneming-id is al bekend dus de template kan de link makkelijk genereren.
Als tegen: extra icoon in tabel. (Zou ook alleen kunnen bij waarnemingen zonder foto's, maar lijkt me een hoop meer als-dan gedoe.)

Groet,

Joost
duurde even, maar die hebben we ook
in het scherm 'mijn waarnemingen' kun je dit icoon aantreffen en dat leid naar het foto toevoegscherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2012, 14:41:07 PM
Citaat van: joostdejong op april 01, 2012, 15:15:03 PM
Optie foto-toevoegen in 'Mijn waarnemingen'-overzicht; net als de verwijder- en kopieerlink een icoontje met 'foto-toevoegen'.

Een groot deel van mijn waarnemingen voeg ik toe met ObsMapp (en de kopieer functie), en daarna voeg ik eventuele foto's toe via de PC. Nu moet ik eerst de waarneming openen en op de foto-toevoeg-link klikken. Het lijkt mij makkelijk om vanuit het overzicht 'Mijn Waarnemingen' direct naar het foto-toevoeg-schermpje te kunnen.

Als voor-argument: het scheelt een pagina laden; en dus server-load. Ook lijkt het me geen enorme ingreep, het waarneming-id is al bekend dus de template kan de link makkelijk genereren.
Als tegen: extra icoon in tabel. (Zou ook alleen kunnen bij waarnemingen zonder foto's, maar lijkt me een hoop meer als-dan gedoe.)

Groet,

Joost
duurde even, maar die hebben we ook
in het scherm 'mijn waarnemingen' kun je dit icoon aantreffen en dat leid naar het foto toevoegscherm

Joost, Hisko, Dank jullie wel!  :duim: :duim: Heel handig! Ben er erg blij mee!   :duim: Toppie!

Morten

Groet, Morten


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Ik vind het niet echt reëel dat bij vlinders de waarnemingen als pop als eerste staan bij de fenologie lijst, zie ook de eerste waarneming van 2012 : http://waarneming.nl/soort/feno/709
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

Citaat van: Jan vH op maart 26, 2012, 17:20:27 PM
Voor het onderdeel over gallen op het forum (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=81.0) zijn er twee wensen:

  • Mag de naam aangepast worden naar 'Gallen en mineerders'. Nu worden mineerders vaak bij een willekeurige soortgroep geplaatst, dan staan ze allemaal op een plek, waardoor er vaker een antwoord komt, en er minder vaak topics verplaatst hoeven te worden.
  • De plek onder 'Insecten (overig)' is niet logisch. Lang niet alle gallen worden namelijk veroorzaakt door insecten. Beter is om het een eigen plek te geven, dat kan onder 'Soortgroepen', maar ook onder 'Overige Natuuronderwerpen'.

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172980.0

Zou fijn zijn als dit nog gedaan kan worden.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wouteren3 op april 03, 2012, 20:29:18 PM
Citaat van: Jan vH op maart 26, 2012, 17:20:27 PM
Voor het onderdeel over gallen op het forum (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=81.0) zijn er twee wensen:

  • Mag de naam aangepast worden naar 'Gallen en mineerders'. Nu worden mineerders vaak bij een willekeurige soortgroep geplaatst, dan staan ze allemaal op een plek, waardoor er vaker een antwoord komt, en er minder vaak topics verplaatst hoeven te worden.
  • De plek onder 'Insecten (overig)' is niet logisch. Lang niet alle gallen worden namelijk veroorzaakt door insecten. Beter is om het een eigen plek te geven, dat kan onder 'Soortgroepen', maar ook onder 'Overige Natuuronderwerpen'.

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=172980.0

Zou fijn zijn als dit nog gedaan kan worden.

Dat zou nou eens mooi verjaardagscadeau zijn Wouter! Gefeliciteerd trouwens!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Denro

Beste Hisko,

Is het misschien een goed idee om het geluidsbestand .amr toe te voegen? Dit omdat veel mensen een smartphone hebben en de standaard recorder dit bestandstype gebruikt.
Het verlaagt namelijk de drempel om geluidsbestanden toe te voegen aangezien niet iedereen de moeite wil/kan nemen om deze bestanden eerst te converteren.
En aangezien het aantal geimporteerde geluidsbestanden naar verhouding met bijvoorbeeld foto's erg laag is............

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

hiskodevries

Dennis,
je kunt (als je een smartphone hebt) genoeg alternatieven installeren die wel mp3 opnemen. zoals deze voor android https://play.google.com/store/apps/details?id=yuku.mp3recorder.lite&hl=nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Denro

Goedemorgen Hisko, ik weet dat er alternatieven zijn maar het ging er voor mij eigenlijk om dat de drempel voor het toevoegen van geluidsbestanden zo laag mogelijk wordt.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: Denro op april 05, 2012, 23:22:38 PM
Beste Hisko,

Is het misschien een goed idee om het geluidsbestand .amr toe te voegen? Dit omdat veel mensen een smartphone hebben en de standaard recorder dit bestandstype gebruikt.
Het verlaagt namelijk de drempel om geluidsbestanden toe te voegen aangezien niet iedereen de moeite wil/kan nemen om deze bestanden eerst te converteren.
En aangezien het aantal geimporteerde geluidsbestanden naar verhouding met bijvoorbeeld foto's erg laag is............

Tja, als je die moeite al niet wil nemen. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die in mp3 opnemen, dus die moeten het allemaal converteren. Zo zijn mijn 743 opnamen in Waarneming allemaal geconverteerd van WAV naar MP3 en heb ik ook nog eens de moeite genomen om ze eerst zo duidelijk en storingsvrij als mogelijk te maken. DAt laatste kost beduidend meer moeite dan het converteren naar mp3.
Bovendien zijn mobile telefoons, al dan niet met hun AMRformaat niet erg geschikt voor het opnemen van natuurgeluiden. Ze zijn gericht op spraak en niet op de hoge tonen van bijvoorbeeld vogels. De kwaliteit van telefoonopnamen die wel hier eens tegenkomen is over het algemeen bedroevend. De drempel voor dergelijke opnamen verlagen lijkt me niet zinnig, en zeler niet als mensen daardoor hun opnamen direct van hun telefoon gaan uploaden.
Als iemand een belangrijke opname heeft, bijvoorbeeld van een zeldzame vogel die gedocumenteerd moet worden, en hij weet niet  hoe hij die in mp3 moet krijgen, kan er altijd hulp worden geboden.

Herman van der Meer

Denro

Morgen Herman,
Het klopt uiteraard dat de kwaliteit van opnames via de telefoon niet echt denderend is maar het is maar wat waarnemimg.NL wilt:
Veel documentatie waarvan het grootste deel van slechte kwaliteit;
Weinig documentatie met een grotendeels goede kwaliteit.

Als een (zeldzame) soort door een kwalitatief slecht geluidsbestand  met zekerheid kan worden vastgesteld lijkt mij dat een pluspunt.
Opname apparatuur heb je niet altijd bij de hand, een telefoon meestal wel.

Ik had gisteren een overvliegende Kerkuil en ben persoonlijk erg blij dat ik het geluid heb kunnen opnemen mbv mijn telefoon  :angel:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Dennis, ik kan het niet tot op de seconde zien maar converteren naar mp3 kost mij ver onder een halve minuut. Dat kan ik geen serieuze drempel noemen.

Herman van der Meer

Denro

Het is een feit dat elke extra handeling de drempel verhoogd. Geluid opgenomen, bestandsnaam wijzigen om deze makkelijker te vinden vanuit het convertprogramma, convertprogramma openen, bestand zoeken, converten, uploaden naar waarneming.
Voor mij en jou geen probleem maar geldt dat voor iedereen ?

Daar ben ik niet zo zeker van.

Verder was het ook maar een idee en die mocht ik hier posten  :duim:

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Denro op april 06, 2012, 10:26:18 AM
Het is een feit dat elke extra handeling de drempel verhoogd. Geluid opgenomen, bestandsnaam wijzigen om deze makkelijker te vinden vanuit het convertprogramma, convertprogramma openen, bestand zoeken, converten, uploaden naar waarneming.

Bij mij kost het soms ook geruime tijd voor ik heb uitgezocht welk deel van maximaal een minuut uit een opnamesesse van bijvoorbeeld een half uur ik zal gebruiken om bij mijn waarneming te zetten. Dat moet dan geisoleerd en (meestal) bewerkt worden. Alles kost tijd, in de eerste plaats dat tijdrovende in het veld zijn.  ;)

Citeer
Voor mij en jou geen probleem maar geldt dat voor iedereen ?
Daar ben ik niet zo zeker van.

Maar niet alles kan geautomatiseerd worden, dus je zal er altijd iets voor moeten doen.

Citeer
Verder was het ook maar een idee en die mocht ik hier posten  :duim:

Uiteraard. Daardoor komen ook andere ideeen over het onderwerp naar voren.
Ik heb er ook geen problemen mee om andere formaten toe te staan, maar wel met een formaat wat bijna per definitie een slecht resultaat geeft. Converteren naar mp3 van iets wat slecht is geeft geen verbetering dus een heel kleine drempel voor telefoonoponamen vind ik eigenlijk wel goed. Als mensen zelfs dat niet willen opbrengen zal het wel niet belangrijk genoeg voor ze zijn.
WAV toestaan zou m.i. veel logischer zijn, maar dat kost veel te veel opslagruimte, zeker omdat het niet veel hoorbare verbetering zou geven.
Ongeacht het formaat zou ik graag zien dat meer mensen de storingen uit hun opnamen halen voordat ze ze uploaden.
Herman van der Meer

Erik van Dijk

Misschien ooit gevraagd, maar waarom blijft de kop van de schermen van Waarneming.nl niet staan als je naar beneden scrollt?


Dat zou best logisch zijn.


NB geldt trouwens ook voor het forum
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

erik voorbeelden waar dat wel gebeurt ?
zullen hoofdzakelijk irritante reclames zijn zoals op nu.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Denro

Citaat van: HPM op april 06, 2012, 11:20:54 AM
Citaat van: Denro op april 06, 2012, 10:26:18 AM
Het is een feit dat elke extra handeling de drempel verhoogd. Geluid opgenomen, bestandsnaam wijzigen om deze makkelijker te vinden vanuit het convertprogramma, convertprogramma openen, bestand zoeken, converten, uploaden naar waarneming.

Bij mij kost het soms ook geruime tijd voor ik heb uitgezocht welk deel van maximaal een minuut uit een opnamesesse van bijvoorbeeld een half uur ik zal gebruiken om bij mijn waarneming te zetten. Dat moet dan geisoleerd en (meestal) bewerkt worden. Alles kost tijd, in de eerste plaats dat tijdrovende in het veld zijn.  ;)

Citeer
Voor mij en jou geen probleem maar geldt dat voor iedereen ?
Daar ben ik niet zo zeker van.

Maar niet alles kan geautomatiseerd worden, dus je zal er altijd iets voor moeten doen.

Citeer
Verder was het ook maar een idee en die mocht ik hier posten  :duim:

Uiteraard. Daardoor komen ook andere ideeen over het onderwerp naar voren.
Ik heb er ook geen problemen mee om andere formaten toe te staan, maar wel met een formaat wat bijna per definitie een slecht resultaat geeft. Converteren naar mp3 van iets wat slecht is geeft geen verbetering dus een heel kleine drempel voor telefoonoponamen vind ik eigenlijk wel goed. Als mensen zelfs dat niet willen opbrengen zal het wel niet belangrijk genoeg voor ze zijn.
WAV toestaan zou m.i. veel logischer zijn, maar dat kost veel te veel opslagruimte, zeker omdat het niet veel hoorbare verbetering zou geven.
Ongeacht het formaat zou ik graag zien dat meer mensen de storingen uit hun opnamen halen voordat ze ze uploaden.

Dus voor jou geldt kwaliteit voor kwantiteit. Je hebt natuurlijk een punt.

Ik ga voor zekerheid van goede of slechte kwaliteit. Ben trouwens van plan om in de toekomst een goede recorder aan te schaffen. Momenteel krijg ik met behulp van mijn videocamera de beste geluidsopnames  :rolleyes:

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: Denro op april 06, 2012, 12:28:53 PM


Dus voor jou geldt kwaliteit voor kwantiteit. Je hebt natuurlijk een punt.

Ik ga voor zekerheid van goede of slechte kwaliteit. Ben trouwens van plan om in de toekomst een goede recorder aan te schaffen. Momenteel krijg ik met behulp van mijn videocamera de beste geluidsopnames  ::)

Ik geef de voorkeur aan meer goede kwaliteit boven meer slechte kwaliteit.
Bedenk dat foto's meestal in een oogopslag zijn te beoordelen, in ieder geval op kwaliteit, terwijl geluidsopnamen beluisterd moeten worden terwijl je niet weet wat je te wachten staat, en dat soms helemaal tot het eind en meerdere keren. Kwaliteit speelt bij geluiden daarom een grotere rol dan bij beelden.
Bij geluiden moet er bij voorkeur in de eerste seconden duidelijk zijn waarom het gaat, en dan bij liefst  in herkenbare vorm, en niet eerst een hoop lawaai, soms met de kans op gehoor-  en luidspekerbeschadiging, dan een poos stilte of andere soorten afgewisseld met meer lawaai, en dan eindelijk eens het een of andere vage geluid waar het kennelijk om gaat. Dat moet je je luisteraars niet aan willen doen. De kans op derglijke opnamen zou beduidend toenemen als direct vanaf telefoontjes zou kunnen worden ge-upload.
Herman van der Meer

Denro

Je punt is helder Herman, en de mijne ook dacht ik  :duim: Ben het ook met je eens dat het geluid vanaf het begin het desbetreffende beest moet laten horen.

Als laatste zeg ik:

Prettig weekend!!!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Botervlieg

Ik wens... ik wens...

Dat ik mijn eigen foto's een ster (of iets anders) zou kunnen geven (gewoon 1, in een andere kleur dan geel), om daarmee aan te geven dat het een favoriete foto van mijzelf is.
En dat ik die foto's ook in een overzichtje kan zien. (En een ander ook?)

Waardoor je een pagina (of pagina's) krijgt met je eigen tofste foto's, door de jaren heen.

Heeft geen haast of nood, het is meer voor de leuk / plezier. 

Misschien iets voor waarneming 2.0 ?

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Njet. Dat lijkt op kleuterklas
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Zou er iets kunnen komen zodat je de groepssamenstelling (Man + vrouw) in het invoerscherm kunt invoeren?
Nu is het zo dat je weer een aparte pop-up krijgt, wat wat omslachtig is. Zie veel waarnemers die in de beschrijving zetten 'paartje' of 2man 1vrouw en dat niet in de waarneming zelf aanpassen. Weten hun niet dat die optie bestaat?
Gr,
Vincent Sanders

Erik van Dijk

Citeererik voorbeelden waar dat wel gebeurt ?[/size]zullen hoofdzakelijk irritante reclames zijn zoals op nu.nl



Nou nu ik er naar kijk niet vaak, maar wel facebook en gmail. Overigens zonder reclame.


En natuurlijk elk excelmodel dat ik op mijn werk maak.




Cheeers
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Plantoon

Tegenwoordig duiken nogal wat interessante planten op uit vreemde continenten. Jammer daarbij is dat de familie niet vermeld is bij de foto, zeker voor rare snuiters is dat niet overbodig, voorbeeld http://observado.org/waarneming/view/64229160

joostdejong

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2012, 14:41:07 PM
Citaat van: joostdejong op april 01, 2012, 15:15:03 PM
Optie foto-toevoegen in 'Mijn waarnemingen'-overzicht; net als de verwijder- en kopieerlink een icoontje met 'foto-toevoegen'.
...
duurde even, maar die hebben we ook
in het scherm 'mijn waarnemingen' kun je dit icoon aantreffen en dat leid naar het foto toevoegscherm
Duurde even?  :o
Hulde voor het snel inbouwen!
Joost de Jong

Botervlieg

Mag onderstaande tekst vanwege leestekens e.d. aangepast worden?

- 1e code-blokje is huidige tekst
- Daaronder tekst met aangegeven wat ik graag aangepast zou zien. (Als iemand vind dat het anders moet vind ik dat op zich prima, maar let even op taal / leesteken gebruik.)
- 2e code-blokje is nieuwe tekst.

En gelijk nog een vraag/idee. Zou het handig zijn als je in "details" iets geschreven hebt, dat dat hier gelijk ook in wordt meegenomen?

handleiding
Druk de linker muisknop in terwijl de aanwijzer op de eerste letter van de te kopieren tekst staat, Aai met de muis over de tekst (terwijl je de muisknop ingedrukt houdt) tot alles geselecteerd is
Druk dan tegelijk op de toetscombinatie control-c of ctrl-c, de tekst is nu naar het klembord gekopieerd
Open in het juiste forumonderdeel een nieuw topic, vul het onderwerp in en plak de tekst hieronder met de toetscombinatie Control-v of ctr-v forum


------------start copieren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
[url]http://waarneming.nl/waarneming/view/64274889[/url]
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2012-04-08 Zandvoort (gemeente)
Foto's:
[img]http://waarneming.nl/fotonew/1/3149481.jpg[/img]

[img]http://waarneming.nl/fotonew/4/3149484.jpg[/img]

bij voorbaat dank M. Baltus

------------einde copieren----------------------------



Handleiding:
Druk de linker muisknop in terwijl de aanwijzer op de eerste letter van de te kopieren tekst staat.
Aai met de muis over de tekst (terwijl je de muisknop ingedrukt houdt) tot alles geselecteerd is.
Druk dan tegelijk op de toetscombinatie control + c of ctrl + c. De tekst is nu naar het klembord gekopieerd.
Open in het juiste forumonderdeel een nieuw topic.
V
ul het onderwerp in en plak de tekst hieronder (die je net geselecteerd en gekopieerd hebt) met de toetscombinatie control + v of ctrl + v in het tekstveld op het forum.


------------Start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming:
(enter)
http://waarneming.nl/waarneming/view/64274889
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2012-04-08 Zandvoort (gemeente)
(enter - "Foto's" kan weg)
Details:
Deze paddenstoel vond ik op een omgevallen boomstam (dood hout).
(enter)

[img ]http://waarneming.nl/fotonew/1/3149481.jpg[/img]

[img ]http://waarneming.nl/fotonew/4/3149484.jpg[/img]

Dank je wel, M. Baltus

------------Einde kopiëren----------------------------

Handleiding:
Druk de linker muisknop in terwijl de aanwijzer op de eerste letter van de te kopieren tekst staat.
Aai met de muis over de tekst (terwijl je de muisknop ingedrukt houdt) tot alles geselecteerd is.
Druk dan tegelijk op de toetscombinatie control + c of ctrl + c. De tekst is nu naar het klembord gekopieerd.
Open in het juiste forumonderdeel een nieuw topic.
Vul het onderwerp in en plak de tekst hieronder (die je net geselecteerd en gekopieerd hebt) met de toetscombinatie control + v of ctrl + v in het tekstveld op het forum.


------------Start kopieren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming:

[url]http://waarneming.nl/waarneming/view/64274889[/url]
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2012-04-08 Zandvoort (gemeente)

Details:
Deze paddenstoel vond ik op een omgevallen boomstam (dood hout).

[img]http://waarneming.nl/fotonew/1/3149481.jpg[/img]

[img]http://waarneming.nl/fotonew/4/3149484.jpg[/img]

Dank je wel, M. Baltus

------------Einde kopieren----------------------------


Groetjes, Marleen


Jeroen Nagtegaal

http://waarneming.nl/user/feno/5475 Is het mogelijk om hier op datum te gaan sorteren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

willemxd

is het mogelijk om bij twitcher iets meer specifieker te kunnen zoeken b.v met gemeentes want als wij naar zeeland of friesland gaan voor een paar nieuwe wadvogels ofzo. en dan is het wel handig om te zien per gemeente waar we het beste heen kunnen gaan, misschien kan dat al maar weet ik het nog niet :huh: