Vraag over literatuur

Gestart door Antonie Blom, december 29, 2008, 18:31:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonie Blom

Hallo, heeft er iemand ervaring met het boek Land & water bugs of the British Isles van Sourtwood en Leston (herdruk of orginele uitgave)? Ik heb namelijk een aantal vragen over dit boek. Met name of alle soorten van Nederland behandeld worden in dit boek en of alle behandelde soorten ook afgebeeld zijn? Is dit boek een aanrader voor iemand die serieus met wantsen bezig wil zijn en wat zijn nog andere goede boeken voor de determinatie van wantsen. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Goyatlah

S&L is in feite een 400blz dikke determinatietabel van 509 soorten (meen dat er in nederland zo'n 620 soorten voorkomen), dus dat zijn niet alle Nederlandse soorten. Overigens geldt dat voor de meeste insektengroepen, dat er in GB minder soorten zijn dan in Nederland.

Verder staan er 32 kleurplaten in, 32 zw platen, 153 plaatjes in de tekst en een hele boel referenties.
Het probleem is dat er niet zoveel op het gebied van wantsen beschikbaar is (en over cicaden bijna helemaal niets).

Southwood & Leston
Heteropteres Miridae van Wagner en Weber (bijna 600p. tabel van Miridae, in het  Frans, en gratis van het net te halen. )
Wachmann e.a. 4 delen: fotoboeken in het Duits, nadrukkelijk geen determinatie gids, wel heel mooi maar duur.
Wanzen und Zikaden nach Farbfotos erkann (Sauers Naturfuhrer). Ca 600 fotos met beschrijvingen. Niet het beste van het beste maar goedkoop (15e meen ik)

Ik heb ze allemaal dus als je meer wilt weten hoor ik dat wel
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's