Nog steeds enkele nachtvlinders ongedetermineerd

Gestart door Harm digitaal, november 14, 2008, 11:25:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Vlinder 1 ; in Saint Savinien;
Beetje nat geworden op het aanrecht in de keuken('s avonds op het licht naar binnen gevlogen) Heb hem uit het water gered de volgende morgen en buiten laten opdrogen en gefotografeerd toen ik hem net naar buiten had gebracht.
Geen flauw idee welke spanner dit is.
Wie kan mij helpen?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

#1
foto van vlinder nr 1
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

nog een zijaanzicht van vlinder nr.1
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

#3
Nachtvlinder nr.2 ;Op metalen paal van een straatlantaarn('s nachts ).
Welke spanner kan het zijn? Ook op het bungalowpark in Saint Savinien gezien.

Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Ben Kruijsen

bij nr. 1 denk ik aan een wat vaag vr. Plagodis pulveraria

Harm digitaal

#5
Nachtvlinder nr. 3: uiltje?
Ook op het Bungalowpark in Saint Savinien gezien Juli 2008(in de Charente maritime-zuid-west Frankrijk)
Wie weet de soortnaam? Mesoligia furuncula?

Ben,
Ik denk dat je gelijk hebt dat nr.1 Geelbruine Bandspanner Plagodis pulveraria is.(inderdaad verbleekt door z'n wasbeurt!)

Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Ben Kruijsen

foto nr. 2 (grijze spanner) intrigeert me. Klopt het dat het een vrij kleine spanner is, pakweg formaat Idaea seriata? Ik heb deze zomer in Midden-Frankrijk een vergelijkbaar exemplaar waargenomen en gefotografeerd. Deed me qua grootte denken aan een Pyralide maar de antennes zijn geveerd dus dat moet een spanner zijn. Een behoorlijk klein exemplaar (althans die van mij). Ik zal er met de Franse gids en de suggestie van Tymo ook nog eens naar kijken en ook vergelijken met mijn exemplaar. Wordt vervolgd.  

Harm digitaal

#7
O.K. dus :
Vlinder 1 : Plagodis pulveraria
Vlinder 3 : Mesoligia furuncula
Vlinder 2 : mogelijk Tephronia sepiaria (in ieder geval denk ik wel Tephronia sp.)
Ik vond T. sepiaria het meest er op lijken en is ook 't meest algemeen denk ik.

De foto getoond in de volgende link lijkt het meest op 't mannetje op mijn foto:
P.S. Als je op de link klikt krijg je eerst een andere foto;de foto die ik bedoel is de onderste in het rijtje foto's('t mannetje).

www.lepinet.fr/especes/nation/lep/index.php


Kan ik ze zo invoeren als zeker of nog met een vraagteken?
Ben en Tymo bedankt voor het identificeren / meedenken/ zoeken en voor de hints. :duim:
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Ben Kruijsen

hierbij een foto van de Tephronia die ik op 13 juli in Midden-Frankrijk fotografeerde. Volgens mij is dit ook T. sepiaria en dit zou dan de typische vorm moeten zijn en niet de noordelijke ondersoort cremiaria.  

Marijn_Verbeek

Ben,

Prachtige foto en spanner.
Maar is dit niet Korstmosspanner (Cleorodes lichenaria)?

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

han.endt

#10
CiteerBen,

Prachtige foto en spanner.
Maar is dit niet Korstmosspanner (Cleorodes lichenaria)?

Groet,

Marijn
Maak ik er ook van.

De 'tephronia' van Harm zit mij ook niet lekker. De donkere lijn die het middenveld begrenst zit bij beide soorten namelijk veel dichter naar de vleugelwortel toe. Hoe groot was hij ongeveer?

Harm digitaal

#11
De foto van Ben daar maak ik ook de korstmosspanner(Cleorodes lichenaria) van.

Han de spanner op mijn foto was ca. 2 cm spanweidte. Heb je al gekeken naar de onderste foto van het rechter rijtje(mannetje) van de link die ik in mijn vorige bericht heb gezet? Die lijkt toch sprekend. Er lijkt wel veel variatie in tekening te zijn bij deze soort als ik alle foto's van deze soort op het internet bekijk.
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

han.endt

CiteerHeb je al gekeken naar de onderste foto van het rechter rijtje(mannetje) van de link die ik in mijn vorige bericht heb gezet? Die lijkt toch sprekend.
Ja, inderdaad die lijkt er erg op.

Ben Kruijsen

jullie hebben helemaal gelijk, de korstmosspanner!

Ben Kruijsen

#14
ik heb het nog even nagekeken. Ik stuurde de verkeerde foto, want ik bedoelde bijgaande foto en dat zou wel eens Tephronia sepiaria kunnen zijn. Op 16 juli 2008 gefotografeerd in Midden-Frankrijk. Gaarne jullie mening.