Hoofdmenu

knotsgek

Gestart door werrawaar, oktober 30, 2008, 10:59:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

werrawaar

Hallo Forum,
Ik vind dat dit knotszwammetje er duidelijk anders uitziet dan alle andere, gele knotszwammetjes in dit duinweidegebied. Bij de gele wordt bij verdroging de top donkerder; bij deze zijn de uiteinden vers en witter. Heeft iemand een verklaring c.q. een determinatie?
groet, Werra

graads

#1
Citeer... dit knotszwammetje ... Heeft iemand een verklaring c.q. een determinatie?
Hallo Werra,

Ik ben verscheidene van dat soort bundeltjes tegengekomen. De hele situatie (ik heb de foto's helaas gewist) wees in de richting van een voorbijgekomen fijnproever die alleen de hoedjes de moeite waard vond ...

groeten Graads .

Leon Olsthoorn

Ik zie ook nog één hoedje linksachter, dus mij lijkt het een goede verklaring.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Arno van Stipdonk

Lijkt me toch wel een van de gele knotsjes, mogelijk dat de vorst hier invloed heeft gehad?

Arno van Stipdonk

Dat hoedje linksachter is van een Oranjegeel trechtertje (Rickenella fibula). Let eens op het verschil in dikte van de steel.  

werrawaar

hallo Forumleden,
In antwoord op jullie reactie:
1. er stonden meer van dit soort bundeltjes in dezelfde uitvoering
2. als de hoedjes geconsumeerd zouden zijn, zou er een verschrompeld       uiteinde  zichtbaar zijn
3. er waren in geen velden of wegen wasplaten te zien

Als het derhalve geen herkenbare soort is, lijkt me de hypothese van Arno - vorstschade - de meest plausibele.
groet, Werra

Arno van Stipdonk

Ok, nu zie ik wat je bedoelt Gerrit. Maar dat lijkt me idd geen wasplaat. Ik kan zo echt niet zien wat het wel is.

wim veraghtert

Zeker te zoeken bij Clavulinopsis, maar  :mic  werkt het best.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

lucknijnsberg

Vermoedelijk verblekende knotszwam maar voor zekerheid id de  :mic  noodzakelijk.
Groet Luc

werrawaar

Wim en Luc, alweer bedankt!
groet, Werra