onbekende Polygonaceae vondst

Gestart door piet g. vos, oktober 27, 2008, 10:55:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

piet g. vos

In mijn arboretum te Horssen, Gld., dook begin September -bijna letterlijk- in een met water gevuld bassin van de cascade een mij onbekende, niet door mij aangeplante plant die na enig studeren en raadpleegwerk (o.m. Herukels en Marijnissen) een Polygonaceae soort moet zijn. Het dichtst in de buurt komt Boekweit (Fagopyrum esculentum), maar a. F. groeit op ontwaterde schrale zandgrond (Marijnissen), en b. de bloemaar is fors groter dan normaal het geval is bij F.
Vermoedelijk is het een "poepzaailing". Wie kan vertellen wat deze plant precies is.? Zie meegestuurde foto.

Stijn Schreven

Ik denk dat het Japanse duizendknoop is (een zeer snel uitbreidende exoot, nauwelijks weg te krijgen). Maar aangezien er nog enkele andere Fallopia-soorten zijn, zou ik nog even wachten op zekerheid van een expert.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Windekind

Het is geen Japanse duizendknoop en ik denk zelf helemaal geen duidzendknoop.
Wat het wel is weet ik zo niet (misschien te zoeken in de Ipomoea-hoek of de Aristolochia-hoek, al vind ik ze daar ook niet echt helemaalm op gelijken).

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gretchen

Hallo Piet,

het lijkt mij wel een Duizendknoop. Maar het is geen Japanse duizendknoop, want die heeft een rechte bladbasis, en ik zie hier een hartvormige bladbasis. Het blad is wel zoals in de beschrijving van de Duizendknopen: Verspreid, enkelvoudig, met vlezige, stengelomvattende, tot een tuitje vergroeide steunblaadjes. De bloeiwijze lijkt op een verlengde Persicaria.

Is het een idee om de foto (een kwartslag gedraaid  ;) ) ook te plaatsen onder "exoten"?

Margreet.  

Windekind

Hé, is er een bloeiwijze te zien ? :wacko:
Inderdaad  :duim:

Tuitjes ? Zie ik niet, wat voor mij een aanname was/is om niet aan de duizendknopen te denken.

Nou als dat de oude bloeiwijze is dan vallen mijn twee opties zeker af.
Ik ben van een duizendknoop nog niet overtuigd.

However,

mocht het toch een duizendknoop blijken, dan zou ik niet weten welke.
In ieder geval geen inheemse soort of andere soort die in de heukel's wordt vermeld.

Misschien dat Han dit weet. Die kent dit soort planten erg goed.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

CiteerTuitjes ? Zie ik niet, wat voor mij een aanname was/is om niet aan de duizendknopen te denken.
Ik ook niet, misschien kan er een detailfoto gemaakt worden waarop te zien is hoe de bladsteel aan de stengel gehecht is.

han.endt

#6
Ach komt me bekend voor......... Het komt alleen even niet naar boven. Bij mijn voorstelling is het blad van boven niet helemaal glad (wat ruw viltig) en breken de bladeren gemakkelijk van de stengels.

piet g. vos

Hallo everyone: ik ben er uit. Door wonderbaarlijk toeval, via toevallig bezoek vorige week van een soort arboretum in de Molenhoek bij Nijmegen. Daar bleek diezelfde plant in polvorm aan rand van vijver te staan, nog bloeiend en wel, toevallig tijdens rondwandeling aldaar ontwaard.
Het gaat, blijkt, om de (zeldzame) Saururus cernuus (Saururaceae). Hoe die in mijn bassin kwam, blijft raadsel.

Piet V.

han.endt

#8
Leuk dat je er uit bent. Ik heb de soort eens als (tropisch) aquariumplantje gehad. Onder water groeit hij echter te langzaam, zodat hij te bealgd raakt en uiteindelijk versnot.

han.endt

#9
O ja. Onder aquariumhouders staat hij bekend als 'Leids plantje'. Ook een ouderwetse kamerplant, maar volgens mij al lang niet meer als zodanig.

Gretchen

Piet,

ik zat er dus helemaal naast.   :whistle:

Margreet.