lilakleurige cortinarius

Gestart door ratje, oktober 03, 2008, 20:30:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

deze cortinarius onde eiken. Verstopt onder laag groei. De hoed was kleverig, de steel niet. De steel was niet lomp. Bovenop de hoed, het umbo kleurde ietsje bruin. Ik kon er geen specifieke geur aan ontdekken. Er stonden ook bruine cortinarussen bij


ratje

en bij het doorsnijden trad er geen verkleuring op.

lucknijnsberg

Hannie,
blauwe galgordijnzwam.
Test: ff proeven, voorzichtig!
zo bitter als.....
Groetjes Luc

Ismael

de eerste lijkt mij idd een gordijnzwam gezien de gele resten op de steel. Dat heeft de vezelkop toch niet? Ik denk ook aan een galgordijn, gewoon laten proeven door iemand anders :P  
Groeten Ismaël Wind

ratje

Ik heb gepoogd met de mic. wat foto's te maken.
de sporen



ratje

ik vind hem wel op de slijmige paarssteelgordijnzwam (leve scrabble  :grin: ) lijken, alleen ik kon niet voelen dat de steel slijmerig was.


ratje

#9
CiteerHannie,
Inocybe geophylla : sporen elliptisch tot appelpitachtig, dikwandig, glad, tabaksbruin, 6.5-10.5 x 4.5-6 µm, cystiden dikwandig met kristallen aan de top. Slijmige paarssteelgordijnzwam en de meeste Galgordijnzwammen : sporen breed elleptisch tot bijna rond of amandelvormig, matig dicht tot sterk fijn- of grofwrattig.
Gerrit, bedankt. Ik begrijp alleen niet waarom de hoed nu na drie dagen nog plakkerig is, ik ken dit niet van de Inocybe geophylla. ???