Hoofdmenu

Welke rupsen

Gestart door jeanette essink, september 10, 2008, 23:29:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette essink

Graag determinatie van onderstaande rupsen die ik vandaag op het JKK vond.Bvd.

jeanette essink


jeanette essink


jeanette essink


jeanette essink


Elachista

#5
Centaureata
Phycitodes binaevella (formaat is handig)
Centaureata
Waar de vorige discussie o.a. over ging, virgaureata/satyrata, lijkt me.
Groet,
Tymo

acherontia

#6
Bij de eerste zou ik gaan voor Eupithecia subumbrata, echter een zijaanzicht alleen is bij een Eupithecia-rups nooit voldoende om een determinatie te kunnen geven. De andere vind ik ook geen centaureata, ik vind het een lastig beest. Ik heb de foto's voorgelegd aan twee eupithecia(rupsen) experts beide neigen sterk naar expallidata en geven aan dat de eerste inderdaad goed subumbrata zou kunnen zijn maar dat met deze foto geen zekere determinatie gegeven kan worden.

Eupitheciarupsen zijn gewoon letterlijk takkenbeesten :)

Jeroen

[edit]Beide geven ook aan dat het pertinent geen zekere determinaties zijn[/edit]

jeanette essink

Zo moeilijk kan het dus zijn; hoe dan ook, Avondrood en Jeroen, hartelijk dank.

acherontia

#8
Eupithecia expallidata is in Nederland echter een grote zeldzaamheid wellicht is het een voorlaatste stadiumrups van Eupithecia absinthiata. Alle beschrijvingen zijn immers gebaseerd op volgroeide rupsen, ook Weigt (de expert als het om Eupithecia-rupsen gaat) komt er bij deze, vanaf foto, niet met zekerheid uit. Misschien toch leuk om ze eens op te kweken er is zonder meer behoefte aan goede beelden van met zekerheid gedetermineerde (= geverifieerd door een kweek) Eupithecia-rupsen.

Jeroen

Elachista

Leuk dat je je bent gaan interesseren in Eupithecia's, Jeroen. Veel te onderzoeken, en dus ook zeker erg interessant.
E. centaureata komt in zeer veel kleurvormen voor, vandaar dat ik dus niet direct met zeldzaamheden vooraan sta. Het meest waarschijnlijk zijn wel de soorten die je op die wijze veel kunt vinden, centaureata is een soort die je vooral nu massaal op bloeiwijzen van kruiskruiden kunt vinden. E. subumbrata heb ik ook wel gekweekt, al dan vind ik dat meer bruinere rupsen met minder scherpe tekening.
Wat natuurlijk niet hoeft op te gaan voor de hele soort, misschien een vijftien a twintig soorten gekweekt maar zoiets is een typische momentopname van één rups afkomstig van (vaak) één lokatie.

Weigt is me inderdaad bekend, goede zet!

Tymo
Groet,
Tymo

jeanette essink

De rupsen opkweken gaat mij ( op dit moment) persoonlijk te ver, want ik maak de foto's hoofdzakelijk voor de JKK-site van Esther, maar vind alle vondsten wel  interessant en boeiend.
Maar als Jeroen of Tymo er een ritje voor over hebben breng ik jullie wel naar de planten toe....

acherontia

Eupithecia's zijn net krabspinnen en kunnen de kleur van de waardplant aannemen, kleurvormen zijn er dus bij de polyfagere soorten heel veel. Daarnaast is er veelal ook nog een enorme variatie mogelijk in tekening. Zie hier bijvoorbeeld wat centaureata's die ik recent gevonden heb.

http://www.ranaphoto.net/search?q=centaureata&orientation=A

Ik ben wel benieuwd waar de rupsen gevonden zijn. Maandag heb ik een dag verlof en trek ik speciaal naar Oostvoorne om de nodige rupsen te gaan zoeken; het duingebied daar staat altijd garant voor leuke soorten. Ik zal zeker uitkijken naar de nodige Eupithecia's en ze allemaal uitkweken (mijn ervaring is overigens dat Eupithecia's over het algemeen vrij sterk geparasiteerd zijn) om zo determinaties te bevestigen.

Jeroen

jeanette essink

@Jeroen,  de rupsen heb ik gevonden in coordinaatblok 216-527, Ruinerwold.
Niet bepaald in de richting van Zeeland, maar misschien een volgende vrije dag?
Of je geeft me tips hoe te handelen zodat ik ze alvast voor je vang en bewaar tot je ze komt halen.

Elachista

Mooie foto's op Ranja. Ik ken ze ook zonder lijn (volledig lichtgeel) en met slechts een rode lijn.

Ik kom wel eens in de omgeving van Ruinen, de laatste tijd niet zo vaak meer trouwens. Ik woon er ook niet een heel groot eind vanaf.
Gezien de rupsen al in het laatste stadium zitten zal de kans klein zijn dat ze er de volgende keer nog in dat aantal zitten. Volgend jaar kom ik denk ik wel weer in die omgeving om wat te zoeken op kruiskruiden (vanwege een vedermot) en misschien dat ik ze dan wel tegen kom.

Als dit gaat om een onderzoek/verslag over JKK dan gewoon houden bij enkele complexsoorten die niet uitgekweekt zijn. Voor hoog wetenschappelijke doeleinden is dit een ander verhaal.
Groet,
Tymo

jeanette essink

Oké Tymo, ik laat ze rustig op het JKK zitten. En hopelijk zien we ze volgend jaar weer!

acherontia

En hopelijk ga je ze dan zelf uitkweken, dat is echt niet zoveel moeite en werk en wel heel leuk.... Gezien de locatie is in ieder geval subumbrata goed mogelijk. En Oostvoorne of Drente is voor mij om het even hoor, ik woon lekker centraal midden op de Veluwe :)

Jeroen