Zien jullie al Oranjetipjes..

Gestart door vlindersdigitaal, april 23, 2006, 19:46:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

vlindersdigitaal

Vrijdag en vandaag op zoek geweest naar Oranjetipjes. Vandaag waren ze masaal aanwezig! Er was zelfs al een vrouwtjes druk bezich met het leggen van haar eitjes. Voor de tijd van het jaar is dit overigs volgens mij best vroeg.

Hier zie je het mannetje wat ik vandaag fotografeerde.
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

han.endt

Wat een ongelooflijk mooie foto!

Schoppers

Echt een ontzettend mooie foto!!!
Hier (Drenthe) vliegen ze nog niet, maar dat kan vast niet lang meer duren

Elachista

CiteerWat een ongelooflijk mooie foto!
Het is zeker een mooie plaat, maar die achtergrond vind ik heel storend door dat geruis.
Groet,
Tymo

acherontia

#4
Het is zonder meer een mooie foto..... lekker scherp en dat wordt veelal gewaardeerd.

Maar de compositie kan m.i. veel beter, alles staat nu te centraal in beeld, het was nog mooier geweest als het takje van de bloem precies uit de linkeronderhoek gekomen was. Kortom naar mijn smaak een te klassiek plaatje van het veel gefotografeerde oranjetipje om er echt uit te springen!

Terugkomend op je vraag, ja ook hier vliegen de oranjetipjes al, nog niet op hun top dat is eigenlijk ieder jaar heel toepasselijk rond koninginnedag...

Jeroen

Corryabbink

Hallo Mariëlle,

Prachtige foto. Compositie is natuurlijk een kwestie van smaak en mogelijkheden.

Voor mij is maar een ding belangrijk hoe krijg ik ze zo scherp mogelijk op de foto, maar ik fotografeer ook nog niet zo lang op macrogebied. Verder fotografeer ik niet om het mooie plaatje maar om soorten te kunnen herkennen en in beeld te brengen wat je moet zien wil je tot een soort kunnen benoemen.

In mijn omgeving(Vriezenveen) heb ik nog geen Oranjetipje gezien maar verwacht ze elke dag.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

vlindersdigitaal

Citeer
CiteerWat een ongelooflijk mooie foto!
Het is zeker een mooie plaat, maar die achtergrond vind ik heel storend door dat geruis.
Het ruis is normaal voor dit type camera (Canon Eos 10D) zie.. http://www.pbase.com/perrush/image/53739803

Hoe duurder de camera, hoe minder ruis je hebt. Deze foto is gemaakt op 400 ISO. Ik vind de ruis zelf persoonlijk helemaal niet storen. Maar zal het meenemen in mijn volgende foto. Kijken of het ook minder kan..  :duim:  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

Ik heb de Ruis weg geblurt..  ^_^  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

CiteerMaar de compositie kan m.i. veel beter, alles staat nu te centraal in beeld, het was nog mooier geweest als het takje van de bloem precies uit de linkeronderhoek gekomen was.
Ik zal je zeggen.. zo had ik hem eerst ook gecropt, maar dan krijg je zowel boven als rechts te veel ruimte (nuttelose ruimte)  ^_^  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Goyatlah

Ik vind de ruis heel erg meevallen (maar wellicht zie ik de geblurrede versie nu).
Heb zelf 350D en heb eigenlijk nauwelijks last van ruis op 400. Even een ruisfiltertje erover heen, klaar is kees.Compo valt inderdaad wel iets op af te dingen, maar het belangrijkste is hier toch dat hij echt scherp is (mooie compo met foute in de scherpte is ook niet echt alles  B) )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Daglijks 5-10 beesten in mijn tuin en route naar school
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Ter gelegenheid van m'n eerste oranjetipje van dit jaar een afbeelding uit wat misschien wel de eerste handzame vlindergids in Nederland was: "Vlinderwereld", van Van Uildriks en Bruinsma uit 1899, de afbeeldingen zijn nog veel ouder, over het algemeen "geleend".
Het boekje bevat 100 verschillende soorten, ook nachtvlinders en laat ook rups en waardplant zien.
Een aanrader!!!!!

Groet,
Marijke

gardensafari

#12
Wat ik heel grappig vind is dat de Nederlandse naam ondertussen is gewijzigd, maar de wetenschappelijke gelijk is gebleven. Dat moet toch een uitdaging zijn voor elke vlinderoloog. Een beest al meer dan 100 jaar in hetzelfde genus. Foei, schande!

Groetjes,

Hans

NB: Hier bij Deventer nog niet één gezien tot dusverre. Verwacht ze nu wel elke dag, eigenlijk.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Leuk om te zien, al zijn er inderdaad wel wat veranderingen; Pieridae, zo heten de witjes nu. De rups lijkt niet zo goed, die opvallende strepen kloppen niet echt.
Groet,
Tymo

Jeroen Nagtegaal

Ik wordt er mee overspoeld, vandaag 10 bij elkaar in een veldje met pinksterbloem.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cees Veenema

Daar  hoort dan toch ook wel een foto bij.
Groet,

Cees

Elachista

Zulke 'actiefoto's' vallen meer bij in de smaak, goede opname Cees.
Groet,
Tymo

T_18

#17
Die heb ik echt nog nooit gezien hier, zijn ze hier soms zeldzaam? ik woon in Zuid-Holland, voorhout.
Met vriendelijke groet,

Thijmen

Corryabbink

CiteerDie heb ik echt nog nooit gezien hier, zijn ze hier soms zeldzaam? ik woon in Zuid-Holland, voorhout.
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=716&...um_tm=&tab=info

Kun je allemaal op de site vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Northwinds

CiteerDie heb ik echt nog nooit gezien hier, zijn ze hier soms zeldzaam? ik woon in Zuid-Holland, voorhout.
Oranjetip is in Zuid-Holland inderdaad een schaarse vlinder, in de meeste andere provincies is hij algemener.

Peter

T_18

Ok bedankt, hoop hem ooit nog eens te kunnen waarnemen.

Ik wist niet dat dat zo kon op de site! Dus weet nu eindelijk een beetje hoe het werkt bedankt! :lol:  
Met vriendelijke groet,

Thijmen

Viv Anch

Hier in Brabant op hoge zandgronden kom ik hem/haar af en toe tegen.... gister nog een in de tuin. Genieten!
was getekend Vivianne

vlindersdigitaal

En waar woon je ergens Viv Anch  ^_^
Het blijven leuke vlinders, helemaal als je ze in de tuin kan bewonderen!
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

robin

in limburg, nabij brunssum 3 mannetjes en 1 vrouwtje gezien op pingsterbloem bij een poel
groeten robin kraaij

Jeroen Nagtegaal

Ik heb al mijn 1e 3 koninginnepages in 2dagen, afgelopen zaterdag en zondag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Floppy

In Zeeland op 6 mei 3 Oranjetipjes bij Middelburg (landgoed Ter Hooge) en later 3 in m'n tuin (Vlissingen).

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

markenleij

CiteerOranjetip is in Zuid-Holland inderdaad een schaarse vlinder, in de meeste andere provincies is hij algemener.

Het is misschien vloeken in de biechtstoel, maar kijk ook eens op het verspreidingskaartje op de site van de Vlinderstichting

Northwinds

Citeer
CiteerOranjetip is in Zuid-Holland inderdaad een schaarse vlinder, in de meeste andere provincies is hij algemener.

Het is misschien vloeken in de biechtstoel, maar kijk ook eens op het verspreidingskaartje op de site van de Vlinderstichting
Kan ook gewoon hier op de site :)
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=716&...um_tm=&tab=info

Peter

Jeroen Nagtegaal

vnadaag mijn 4e koninginnenpage dit jaar

hebben andere er al gezien??
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega