Hoofdmenu

egelantier?

Gestart door dutchway, september 06, 2008, 22:39:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

dutchway

Is dit de egelantier?
De bloemen vielen mij op in de berm waar ik langs fietste.
Tussen het gras stond dit plantje van nog geen 50 cm hoog.
Het zal dus waarschijnlijk om een jong stekje gaan, want ik las in mijn plantenboek dat deze plant 1 tot 2 meter hoog kan worden.
Dit was dan dus maar een heel kleintje.
Maar heb ik het bij het juiste eind?
Groeten van Lia

nick w

Egelantier ruikt naar appeltjes als je aan de blaadjes wrijft. Dit kan ook een andere zijn. Zaten er ook bottels in?

Groet,
Nick W

dutchway

#2
Hoi Nick
Nee er zaten geen bottels in .
Wat je op de foto ziet was het hele plantje.
Ik heb er helaas niet aan geroken.
Misschien kan ik dat van de week doen als ik er langs kom.
Als de gemeente niet gemaait heeft tenminste. -_-
Wat zou het volgens jou dan anders kunnen zijn?
Groeten van Lia

han.endt

#3
Het is geen Egelantier daarvoor zijn de blaadjes veel te spits. Het lijkt me geen inheemse roos.

dutchway

Een ontsnapte tuinplant dan misschien?
Ik zal van de week eens goed kijken of er in de omgeving dit soort planten in een tuin/park staan.
Groeten van Lia

dutchway

Ik ben vandaag even terug geweest bij de berm waar ik dit plantje vond.
En in de verre omgeving staat niets wat er op lijkt.
De plant staat vlakbij een viaduct.
Iemand een idee of er een tuinplant bestaat die hier op lijkt?
Groeten van Lia

petraw

#6
Beste Lia,

Rozen zijn geen eenvoudige groep om op naam te brengen. Kijk maar naar deze vragen op het forum

http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=58613

en

http://nforum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=57646

In de Heukels' flora staan er 12, in mijn Duitse flora 20 en er is zelfs een speciaal boekje in het Engels over rozen (BSBI-boekje Roses. 1993. Van Graham & Primavesi). Rozen met van die bijna zuurstok-roze bloemen daarvan zijn er meerdere.

Je zou eens kunnen kijken of de bladen klierharen hebben. Als ze bij het stuk wrijven naar appeltjes ruiken dan is het egelantier. Ook op de bloemsteel kunnen klierharen zitten. Verder zeggen stekels en beharing van de bladen iets over een bepaalde soort.

Dus: staan de stekels verspreid over de tak, of staan er een paar stekels aan de voet van bladen. Stekels kunnen gelijk van lengte zijn of van verschillende lengte zijn op een bloeitak of zelfs geheel ontbreken.

Al naar gelang de soort kunnen bladen dof, glanzend, rimpelig of leerachtig zijn.

Zo zijn er nog meer kenmerken nodig om tot een juiste soort te komen.

Misschien kun je meer foto's maken van boven- en onderkant van bladen, de bottel, stekels e.d.

En ja, er zijn een aantal rozen die aangeplant worden, 'ontsnappen' en verwilderen. Maar zolang nog niet bekend is om welke soort het hier gaat kan er nog geen definitief 'kaartje van escape' aan gehangen worden.

Groet,

Petra
Groet, Petra

dutchway

Dank je wel voor je duidelijke uitleg Petra.
Groeten van Lia

andre.schulten

Mijn eerste reactie, als voormalig tuinman, is ook dat dit geen inheemse roos is. Afgaand op de tint van de bloem en verder puur gevoelsmatig. Ik ben een beetje uit het vak gegroeid, maar weet wel dat tegenwoordig veel bodembedekkende soorten worden gebruikt als vakbeplanting. Er zijn een aantal enkelbloemige varianten en de meeste zijn beresterk. Zo kan ik thuis zo'n exemplaar, dat e tegenviel (veel te groot, veel te gemene stekels) niet uit mijn tuin krijgen. De plant heeft maar een klein stukje wortel nodig om in leven te blijven en vrolijk ieder jaar terug te komen.

groet, André

Gerardus

De soorten die er volgens mij bij in de buurt komen, zijn b.v.
Rosa Mozart en Rosa Pink Meidiland, maar met cultuurvormen is het toch lastig om het van een foto te herkennen.
Groeten Gerardus

han.endt

#10
CiteerDe soorten die er volgens mij bij in de buurt komen, zijn b.v.
Rosa Mozart en Rosa Pink Meidiland, maar met cultuurvormen is het toch lastig om het van een foto te herkennen.
De populaire Rosa 'Mozart' komt inderdaad erg in de buurt. Kan ook nog een nakomeling zijn, die wat kenmerken van de oorspronkelijke hybride heeft verloren.