Voortplanting slakken

Gestart door AGDBeukhof, augustus 29, 2008, 12:08:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

AGDBeukhof

Deze twee slakken vond ik vanmorgen. Zo te zien zijn ze zich aan het voortplanten. maar ik zie een aantal zaken waarvan ik niet weet wat het is. Tussen de slakken in ligt een hoopje wat lijkt op darmen met daaraan een lichter speervormig aanhangsel.
Weet iemand wat dit is? Ook ben ik benieuwd naar de naam van de slakken.

Alvast bedankt.

Groet,
Albert

harry60

#1
lijken mij wijngaardslakken (Helix pomatia) , maar over de paring kan ik weinig vertellen heb daar weinig kennis over.

Wikipedia vertelt het volgende verhaal:

Voortplanting
De wijngaardslak is zoals alle slakken hermafrodiet ofwel tweeslachtig en gedurende de voortplantingstijd rond mei tot juli vindt de paring plaats. Hierbij is één dier passief, en gedraagt zich als vrouwtje, de andere is actief en brengt zaadcellen in het lichaam van de partner. Voorafgaand aan de paring schiet de ene slak een kalk-achtige liefdespijl in de andere slak, hierbij worden hormonen afgegeven waardoor de ontvanger gestimuleerd wordt te paren. Er wordt vermoed dat het afschieten van deze uit calciumcarbonaat bestaande pijl ook nog andere doelen dient, zo kan het zijn dat de 'vaderslak' de aanstaande moeder wat extra calcium geeft voor de ontwikkeling van de eitjes. De eigenlijke paring gebeurt door de penis met de vagina te verbinden, waarna de spermatozoïden in een spermatofoor worden afgegeven. Nadat de ene slak bevrucht is, worden de rollen vaak omgedraaid en vindt dus wederzijdse bevruchting plaats. De eitjes worden in kleine holletjes afgezet en komen na enkele weken uit. Het duurt 3 tot 4 jaar eer de jongen volwassen zijn, de maximale levensduur is ongeveer 6 jaar.

zie voor het komplete verhaal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wijngaardslak

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Tello Neckheim

Hallo,

Het zijn parende Segrijnslakken Helix aspersa. De lichtgekleurde streep is de pijl, de lichtere delen tussen de twee slakken zijn uitgestulpte geslachtsorganen en de donkere delen is gewoon poep.  
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim