Hoofdmenu

Rare eend....

Gestart door Elise_Jacobs, april 15, 2006, 00:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elise_Jacobs

Kan iemand vertellen wat dit voor een eend is?
Groetjes Elise

matthijsbroere

Matthijs Broere

Elise_Jacobs

Bedankt Matthijs.  :)  
Groetjes Elise

Toine

Ik denk dat je ook doelde op de omhoogstaande veren, Elise? Dit heeft namelijk niks met het ras te maken maar iets met de rui ofzo, misschien dat iemand anders dat nog toe kan lichten?

Debby Doodeman

Ze zijn er dacht ik nog niet helemaal uit hoe dat komt, het heeft als het goed is met de voeding te maken die ze krijgen als ze jong zijn. Tekort of teveel aan bepaalde stoffen. Toen ik een tijdje terug in een vogelopvang werkte hadden sommige jonge eenden en ganzen het wel, andere weer niet. Volgens mij is het ook niet meer te verhelpen, maar hebben ze er ook niet echt last van. Als ze de vleugel sprijden is het gewoon een goede vleugel, maar of ze er ook mee kunnen vliegen?

Groetjes, Debby

Elise_Jacobs

Bedankt allemaal! Het ging me inderdaad om die vleugels. Het zag er zo vreemd uit. Heel apart die opstaande veren.
Groetjes Elise

Jan Harteman

Die opstaande veren worden veroorzaakt door een zogenaamde steekvleugel.
Een steekvleugel (of hangvleugel/draaivleugel) wordt veroorzaakt door een té eiwitrijke voeding tijdens de groeiperiode, waardoor het lichaam te snel groeit. Hierdoor kunnen de spieren het groeiende gewicht van de vleugels niet aan, waardoor deze gaan hangen (de spieren kunnen ze niet meer omhoog houden). Als gevolg daarvan gaat een vleugel (of beide vleugels) naar buiten draaien.
Een steekvleugel is een blijvend verschijnsel wat niet meer verdwijnt na de rui ofzo.

Bij opgroeiende eenden bij fokkers wordt dit euvel soms verholpen door de vleugel tijdelijk in te tapen, en na enkele weken het tape te verwijderen. De spieren zijn dan inmiddels vaak wel in staat om het gewicht van de vleugels te dragen. (beter is het natuurlijk om minder eiwitrijk te voeren).