Onbekende plant langs de oever

Gestart door Tinok, augustus 22, 2008, 11:54:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Gisteren gezien langs redelijk schone sloot met trilveengrond maar ook stukjes gewone grond.
Ik heb geen idee waar ik moet zoeken de plant staat niet in planten in de polder.
Kan ieman me een hint geven ^_^  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'


Tinok

Hoi Marcel,

Bedankt voor de link. Ik zal me eens gaan verdiepen in het tandzaad (had er nog nooit van gehoord dus altijd leuk).
groetjes Tinok
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Tinok

#6
Hoi Elmar,

Nou de plant blijkt dus wel in het boekje planten in de polder te staan en gezien de beschrijving ga ik voor knikkend tandzaad. Met name omdat de bladeren langwerpig zijn en met een ondiep gezaagde rand. Echter ik vind het blad niet zo lijken op wat ik op de foto zie staan maar misschien komt dat omdat het nog een jonge plant is?
;Het is duidelijk geen smal, geen veerdelig of zwart gezien de bladvorm dus ik ga voor het knikkend. Moet van de week nog maar eens gaan kijken als ie echt bloeid en ik de nootjes kan zien.....

Bedankt.


hmmm toch nog even op wrn naar de fotos gekeken en daar lijkt het toch het meest op veerdelig.....
Wie zegt het verlossende woord :rolleyes: ?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rsa661

Volgens mij is het geen Zwart tandzaad, maar Veerdelig tandzaad

Zwart tandzaad heeft een samengesteld blad
Veerdelig tandzaad een schijnbaar samengesteld blad van drie of vijf blaadjes.
Vergelijk maar met de Oecologische Flora (deel 4, pag 57/58)
Met botanische groet,

Marcel

Windekind

#9
Hoi Marcel,

ik hoef niet in oecologische flora te kijken hoor, ik ken de verschillen, in het veld leveren deze soorten nooit een probleem op.

Het leek mij hier dat er geen bladmoes aan het steeltje zit (niet gevleugeld), maar ik vind het weinig duidelijk bij het enige blad waar ik het kan zien.
But you may be right. De bovenste bladen lijken weer enkelvoudig, maar oo dat kan ik niet goed zien, wat weer pleit voor tripartita.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rapunzel

CiteerHoi Marcel,

ik hoef niet in oecologische flora te kijken hoor, ik ken de verschillen, in het veld leveren deze soorten nooit een probleem op.

Het leek mij hier dat er geen bladmoes aan het steeltje zit (niet gevleugeld), maar ik vind het weinig duidelijk bij het enige blad waar ik het kan zien.
But you may be right. De bovenste bladen lijken weer enkelvoudig, maar oo dat kan ik niet goed zien, wat weer pleit voor tripartita.
Ook in ga voor B. frondosa

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn