Eitjes op mijn raam!

Gestart door Papavertje, augustus 13, 2008, 01:43:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Papavertje

Hmm trauma?
Door rupshaartjes ofzo?
Ik ben niet echt ergens bang van, maar gisteren in de OVP bleef ik toch wel liever uit de buurt van die joekels van een hoornaars :P

En ik vind het leuk om dit allemaal te posten voor al die reacties en tips enzo, en heb ik meteen een back-upje van mn beste foto's :D  
Groetjes,

Nan

miri@m

@lily en @Papavertje;

Ik heb als kind in de tropen gewoond.
Daar had je regelmatig rupsenplagen.
Ze gingen met duizenden tegelijk de weg over, waarover ik met mijn fietsie naar school moest. Ik hoor nog het geluid van uit elkaar knappende rupsen die onder mijn fietsband kwamen. En ik zie ze nog met zijn allen kruipen, dat "peristaltische "....als je begrijpt wat ik bedoel.  oeehhh bah, gaat mij nog door de botten  :wacko:  

panterans

Ja hoor; van rupsen en wat dan ook kunnen sommige mensen griezelen!
Een poos geleden stuurde ik een foto naar wat bekenden; twee kokerjuffers die elkaar lief hadden in de lichtbak.Mooi toch!
Ik kreeg toen ook terug dat t maar griezels waren dus tja!
Maar leuk om de ontwikkeling van deze rupsjes te volgen!!!


Groeten Ans

Papavertje

Wow!
Wel vet om in de tropen te hebben gewoond! Waar ergens dan?

De rupsjes zagen er trouwens vandaag ineens heel anders uit, ik denk doordat ze verveld zijn.. Aan de onderkant lichgroen, bovenkant donkergroen en lichte strepen over de lengte van het lijf.
Foto's komen alleen morgen pas, moet m'n computer ff formatteren enzo, 't werkt allemaal niet zo goed meer.. :wacko:

maar ik voel me vereerd dat er zoveel forumbezoekers mijn verhaal volgen :wub:  
Groetjes,

Nan

miri@m

ik ben geboren in Suriname, waar ik niks van af weet hoor...was 10 mnd oud toen wij gingen verhuizen naar Afrika. Tanzania om precies te zijn.
Daar heb ik mijn jeugd doorgebracht tot mijn 12de ongeveer.Daarna naar school in Nederland terwijl mijn ouders in Afrika zaten.
Vervolgens kerst- en grote vakanties naar mijn ouders in Ghana en Ivoorkust geweest.

In Tanzania had je vele "plagen"van o.a. grote sprinkhanen, rupsen en soms s'avonds leeuwen om je huis  :wacko:

Tot zover.....gr. Miriam.

vuurvlinder

Ik denk dat bij mij de eerste rupsen morgen gaan verpoppen. Ze doen het op 3 of 4 na allemaal uitstekend. Het zou erg leuk zijn als ze het popstadium ook goed doorkomen. Dan kan ik over (ruim) 2 weken 50 vossen loslaten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Papavertje

Zooo hier zijn dan eindelijk weer een aantal foto's :D
Mijn rupsjes (nou ja, -JES, sommige zijn al wel 2 cm!) zijn alweer verveld, en zien er echt compleet anders uit!
Ze zijn ook allemaal verschillend, dik/dun, groot/klein, licht/donker....
Heb nog even zitten surfen, en vond de rupsen van de Volgeling er verdacht veel op lijken...

Oordeel zelf:
Groetjes,

Nan

Papavertje

De 2e vervelling:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Groetjes,

Nan

Papavertje

Groetjes,

Nan

Papavertje

Deze lijkt bijna te vervellen denk ik?
Groetjes,

Nan

Papavertje

Een licht exemplaar:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Groetjes,

Nan

vuurvlinder

Hoi Nan,

en daar heb je 82 van? :blink:  Wat een werk om ze te voeren en de bak schoon te houden, zeg! Ben wel zeer benieuwd wat het voor vlinders gaan worden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Papavertje

Haha ja dat is zeker een werk, en ze eten alleen maar steeds meer! :P

Ik zou ook wel graag weten welke vlinders eruit komen, kan ik mn bak daar misschien een beetje op aanpassen..
Groetjes,

Nan

Robert Heemskerk

Citeer
Heb nog even zitten surfen, en vond de rupsen van de Volgeling er verdacht veel op lijken...

Oordeel zelf:
Volgeling heeft achter op zijn rug een reekst van zwartelijnen, die zijn niet te zien op de foto's.

Marijn_Verbeek

Ik gok op Kooluil (Mamestra brassicae)

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Papavertje

Citeer
Citeer
Heb nog even zitten surfen, en vond de rupsen van de Volgeling er verdacht veel op lijken...

Oordeel zelf:
Volgeling heeft achter op zijn rug een reekst van zwartelijnen, die zijn niet te zien op de foto's.
Klopt, maar ze zijn weer verveld, en nu dus wel donkere vlekken te zien..

Groetjes,

Nan

Papavertje

en bij deze is het ook al te zien:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Nog eentje ^_^
Groetjes,

Nan

Papavertje

Nou, ik ben er uit hoor! :D
Het worden Volgelingen!
De rupsen zijn echte vetzakken nou, en alles wat beschreven staat op vlindernet over de rups klopt!
(M'n camera is net leeg, maar zal vanavond ook nog foto's posten, kunnen jullie nog even kijken of je het met mij eens bent :angel: )

Nou heb ik nog een vraagje: Er staat dat ze overwinteren in de grond..
Wat kan ik het beste gebruiken om dat na te bootsen? Gewoon grond uit de tuin (ik ben alleen een beetje bang dat daar veel parasieten ofzo in zullen zitten) of zal ik een zakje potgrond halen?

Groetjes,

Nan

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

CiteerNou, ik ben er uit hoor! :D
Het worden Volgelingen!
De rupsen zijn echte vetzakken nou, en alles wat beschreven staat op vlindernet over de rups klopt!
Ook al bij Ochropleura plecta gekeken?
Groet,
Tymo

Papavertje

Zo.. Heb eindelijk ff tijd om de nieuwste foto's to posten :D

Nr. 1, De wit/gelige lijn onder de spiracula:

Groetjes,

Nan

Papavertje

Nr. 2, detail van de achterkant:

Groetjes,

Nan

Papavertje

En Nr. 3, datail van de koppies:

Groetjes,

Nan

Papavertje

Oja en dan hier nog even de tekst van vlindernet:

Uiterlijk van de rups volgens
'Thieme's rupsengids' van D.J. Carter en B. Hargreaves
Tot 50 mm; lichaam lichtbruin of grijsachtig bruin, soms met groene zweem, met okerkleurige spikkels; de achterste segmenten met een dubbele rij donkerbruine of zwarte, wigvormige vlekken over de rug, die op segment elf tot een donkere dwarsbalk wordt verenigd; onder de spiracula een brede, bleek geelachtig bruine lengteband; kop lichtbruin met donkerbruine strepen en spikkels.


Wat denken jullie?!....
Groetjes,

Nan

Papavertje

Hm.. Niemand die het kan bevestigen dat het Volgelingen zijn of nog andere opties heeft?...

Maargoed, ik wilde even melden dat mijn rupsen gaan verpoppen! :D
Het is nu te donker om foto's te maken, dus die komen nog.
Bij sommige rupsen is hun lijf helemaal in elkaar gekropen zeg maar, en bij eentje zie ik al een beetje rood!

Wat minder nieuws.. Er zijn er ineens twee dood.. :mellow: Heb geen idee waar dat aan zou kunnen  liggen :huh:  
Groetjes,

Nan

wimtegels

Jammer dat er twee dood zijn, maar dat is toch maar een hee laag percentage? Je het er toch een heleboel? Lijkt me niet zo uitzonderlijk dat er een paas dood gaan.

Ben benieuwd of er nog vlinders uitkomen dit jaar of dat ze als pop gaan overwinteren. In het laatste geval moeten we nog lang wachten voordat we weten om welke soort het nu gaat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Papavertje

Jah heb er nog genoeg over:P
Maar vond het gewoon zo vreemd ineens twee dood, verder niets aan te zien.

Op Vilndernet staat bij de Volgeling dat deze als jonge rups overwintert, maar dat stadium zijn ze al wel voorbij lijkt me.
Dus ik denk dat ze gaan verpoppen en niet meer overwinteren. (Ze staan ook binnen, misschien omdat het wat warmer is als buiten hebben ze niet de drang hebben gehad om te overwinteren..)
Groetjes,

Nan