Eitjes op mijn raam!

Gestart door Papavertje, augustus 13, 2008, 01:43:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Papavertje

Nachtelijk berichtje, maar ik was laat thuis en wilde dit toch zo snel mogelijk op internet zetten.. :rolleyes:

Vanmiddag zag ik namelijk dat er eitjes op mijn raam zaten! Is dit een rare plek, of komt dat wel vaker voor?

Maar mijn grootste vraag is natuurlijk: Wie heeft ze daar gelegd? :D  (Zet 's avonds vaak het raam een stukje open met een felle lamp aan, dus er zitten vaak nachtvlinders op het raam. Oa.: Zwartkamdrwegspanner, Huismoeder spec. Taxusspikkelspanner en andere spanners.)

En zou het mogelijk zijn om ze met een papiertje ofzo van het raam af te halen, en ze op te kweken? (zo noem je dat toch?... :unsure: )

Hier volgen de foto's, niet echt superduidelijk, heb geen supercamera..
De eitjes zijn trouwens amper een halve mm doorsnee, en de hele boel bij elkaar ongeveer 1,5 cm. En het zijn er 193 in totaal.

Foto 1:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Foto 2, niet zo scherp, maar zo zien ze er van de zijkant uit:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Foto 3, ze zitten op het glas, dus de achterkant staat er ook op! :lol:
Groetjes,

Nan

Papavertje

De laatste foto, dit is ongeveer de echte kleur, want heb er wit/creme achtigs achter gehouden:

Groetjes,

Nan

Papavertje

Hmmmm...
De determinatie is blijkbaar erg moeilijk. :(

Maar kan iemand in ieder geval vertellen wat ik met de eitjes kan doen?

Alvast bedankt!

Nan

P.S. hier nog wat nieuwe foto's van vandaag.
De eitjes zijn aan de bovenkant donkerder geworden, zou dat door de regen komen, of omdat er binnenin wat aan het groeien is? :D ...
Groetjes,

Nan

Papavertje

En nog een..
Groetjes,

Nan

vuurvlinder

Ik denk dat die eitjes vrij binnenkort uitkomen. Van welke vlinder ze zijn? Geen idee! Ik denk dat je ze het beste kunt laten zitten waar ze nu zitten.
Ik heb hier, dacht ik, al eens eerder een dergelijk topic gezien.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Papavertje

Ik had een link bij het rupsenforum gezet, misschien dat je het via daar had gelezen?

Het zijn trouwens waarschijnlijk wel eitjes van een Noctuidae, had ik er wel even bij mogen zeggen :rolleyes:

Maar als ze uitkomen (waar ik dan hopelijk optijd bij ben..) zou ik de rupsjes dan (met een penseel, had ik al op internet opgezocht) kunnen oppakken en in een bakje zetten?
Dan kan ik foto's van de rupsjes maken en hopen dat iemand weet welke soort het is en ze dan voedsel geven.

Lijkt me interessant om dat een keer te doen namelijk!

Nan
Groetjes,

Nan

Papavertje

En ik zit nog wat te surfen, kom ik op de site van vlindernet foto's van eitjes van de huismoeder tegen, en die lijken er wel heeeel verdacht veel op!

Laten er nou ook net een paar dagen geleden een aantal huismoeders bij mij zijn binnengevlogen, door het raam waar de eitjes op zitten.
Dat waren er sowieso al 5 die er binnen waren gevlogen, waarvan ik er 3 heb kunnen vangen (Zie dit topic) , dus er kunnen er nog wel meer zijn geweest..
Dus ik denk dat er een grote kans is dat de eitjes van een huismoeder spec. zijn!

Nan
Groetjes,

Nan

vuurvlinder

Citeer

Het zijn trouwens waarschijnlijk wel eitjes van een Noctuidae, had ik er wel even bij mogen zeggen :rolleyes:

Maar als ze uitkomen (waar ik dan hopelijk optijd bij ben..) zou ik de rupsjes dan (met een penseel, had ik al op internet opgezocht) kunnen oppakken en in een bakje zetten?
Dan kan ik foto's van de rupsjes maken en hopen dat iemand weet welke soort het is en ze dan voedsel geven.

Lijkt me interessant om dat een keer te doen namelijk!

Nan
De kans is inderdaad groot dat ze van een nachtvlinder zijn. Als de eitjes uitkomen kan je de rupsjes met een penseel overhevelen in een aquariumbakje. Ik zou er dan wat bladeren van verschillende loofbomen bij doen, dan kom je er vanzelf achter wat ze eten. Zorg er wel voor dat ze voldoende daglicht krijgen, maar niet in de volle zon staan. Op de bodem van het bakje kan je wat keukenpapier leggen. Zodra het het blad van hun keuze bijna is opgevreten, leg je wat verse bladeren op een schoon papiertje en leg je aan de andere kant van de bak. De rupsen hobbelen vanzelf naar het verse materiaal en dan kan je het oude velletje papier, incluis poep, in een keer weghalen zonder de rupsen aan te raken.

Succes ermee!  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Papavertje

Dankje voor de informatie!

Ik laat het zo snel mogelijk weten als de rupsjes er zijn!

Groetjes,

Nan
Groetjes,

Nan

Papavertje

Toch nog ff een fotootje posten :angel:

Want maakte gisteren een foto van de achterkant, en volgens mij zie je hier de rupsjes zitten als je goed kijkt! :D
Groetjes,

Nan

ratje

He wat leuk. Ik had vorig jaar twee keer en dit jaar een keer eitjes op mijn raam. De  zon scheen erop, lekkere broedmachine. Leuk!!

Papavertje

Weer ff nieuwe foto's, want die beestjes groeien als kool! :P

Deze 2 foto's zijn van gisterenavond, daar zie je al een beetje de kopjes zitten :)

1:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Groetjes,

Nan

Papavertje

#15
En deze zijn van vanavond, nu lijken het net Unox worstjes.. :lol:

1:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Groetjes,

Nan

Papavertje

En deze heb ik nog van vanmiddag, het viel me op dat het bovenste rijtje (op de foto rechts) lichter is dan de rest..
Hoe zou dat komen? door de regen ofzo die van het raam afdruipt? Of dat ze misschien later gelegd zijn? Iemand die dat weet?

Groetjes,

Nan
Groetjes,

Nan

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

#19
Lijkt net een plaatje uit de banketbakkerij.  :)  De volgorde van eitjes leggen heeft hier mee te maken. Er zit een patroon in, het  eitje wat als eerste gelegd is, komt ook als eerste uit.Let daar de komende dagen maar eens op.

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Papavertje

Ze zijn aan het uitkomen!!! :D

Moet straks werken.. :censored:  :censored:
Maar ik zal vanavond zo snel mogelijk foto's posten hoor!

Groetjes,

Nan

miri@m

beschuit met muisjes!!!  :feest:
gr. miriam.

Papavertje

Haha jah goed idee (t'is wel zelfbediening  :grin: )

Nou hier komen de foto's dan eindelijk van de kleine rakkers!

Hoop dat iemand me nu kan vertellen in wat voor vlinder deze rupsies ooit zullen varanderen!

Mijn eerste kleintje  :wub: :
Groetjes,

Nan

Papavertje

En daar komen de volgende al een kijkje nemen :ph34r:
Groetjes,

Nan

Papavertje

Hier kwamen er ineens heel veel!:
Groetjes,

Nan

Papavertje

De eerste rupsjes in de bak:
Groetjes,

Nan

Papavertje

En als laatste nog een close-upje (tenminste poging tot... :rolleyes: ):
Groetjes,

Nan

Papavertje

Er zitten trouwens allemaal lichte vlekjes op een brandnetelblaadje..
Zouden ze dat dan eten?
Groetjes,

Nan

lily

Het is natuurlijk nu nog niet te zien om welke rups het hier gaat, of er moet iemand zijn die het wel al ziet, maar wel leuk om het te observeren.

Lily

Jeroen Nagtegaal

CiteerEr zitten trouwens allemaal lichte vlekjes op een brandnetelblaadje..
Zouden ze dat dan eten?
Die vlekjes zijn de brandharen waar je recht op kijkt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com