Hoofdmenu

peppel-orvlinder

Gestart door lily, augustus 09, 2008, 20:49:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Ik dacht aan de peppel-orvlinder.
Klopt dit?

Lily

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

lily

Dank je Vuurvlinder.
Ik zocht even een bevestiging.

Lily

acherontia

#3
Waarom geen Thethea or i.p.v. ocularis? wat zijn dan de onderscheidende kenmerken en zijn die zichtbaar op deze foto?

Check eens http://www.ukleps.org

Jeroen

lily

Dan toch maar nog een foto om te vergelijken.

Lily

vuurvlinder

CiteerWaarom geen Thethea or i.p.v. ocularis? wat zijn dan de onderscheidende kenmerken en zijn die zichtbaar op deze foto?

Check eens http://www.ukleps.org

Jeroen
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Qua kleur vind ik hem meer van de ocularis hebben.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

acherontia

Ik ben gewoon benieuwd waarom jullie voor een bepaalde soort hebben gekozen en op grond waarvan de andere soort wordt uitgesloten. Ik vind dit twee rotsoorten en ben er achter dat kleur weinig zegt (zeker op foto's!). Volgens mij is in dit geval uitkweken de beste optie om tot een sluitende determinatie te komen en ik zou hem voorlopig parkeren als Thetea spec.

Jeroen

lily

Hoi Jeroen,

Waarom deze keuze?......de Thethea or heeft puntjes over het gehele lijf, een zwart plekje achter de kop, verder een donkere tot zwarte kop, de ocularis is zo licht van kleur dat hij bijna  wit lijkt, met een enkel zwart puntje aan de zijkant van eerste segment, verder een lichtbruine kop.
Dan de boeken en de foto's die er zijn bekijken en vergelijken, zo probeer ik er achter te komen.
Ik hoop dat ik het goed gezien heb.
De rups heeft zich verpopt, dus nu maar afwachten.

Gr.Lily

acherontia

Hoi Lily,

Dit is een zekere (uitgekweekte Tethea or, zie vooral de laatste rupsenfoto...):

http://www.ukleps.org/Pregeo/1655s.jpg

Jeroen

lily

#9
Jeroen, onderstaande foto's zijn van.... www.ukleps.org/Pregeo/1655s.jpg
Leg de foto's naast elkaar, ik zie geen verschil.
Jij wel, leg dan even uit waar het in zit.

Lily

acherontia

#10
De foto's die jij aanhaalt zijn Tethea or oftewel de orvlinder en niet de peppelorvlinder.... Maar kijk nu eens naar:



Dat is een zekere Tethea ocularis.

Een verschil tussen beide soorten is de kop waarbij ocularis een zwarte band op ooghoogte heeft, dat is op jouw foto's naar mijn idee niet zichtbaar. Het kenmerk van zwarte vlekjes, zoals in diverse boeken en op VlinderNet aangehaald, op bepaalde segmenten is geen keihard kenmerk.

[edit] ik weet trouwens niet of ocularis altijd zo'n zwarte band op zijn kop heeft, zal vanavond de boeken eens induiken[edit]

Jeroen

lily

Oke Jeroen, hier kan ik wel iets mee.
Inderdaad "mijn" rups heeft geen zwarte band op ooghoogte.
Dank je.

Lily

acherontia

:rolleyes:

Ik stel voor om toch maar te wachten tot ie uitgekomen is met het geven van een definitieve naam. Mijn ervaringen berusten ook slechts op een tiental rupsen van beide soorten en ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat de zwarte band over de kop een keihard kenmerk is. Ook weet ik niet of alle afbeeldingen in de literatuur en op het internet betrouwbaar zijn (oftewel geverifieerd middels een kweek).

Jeroen

lily

Hier de vlinder, vandaag uitgekomen.........toch een peppel-orvlinder!

acherontia

#14
En op deze foto is toch wel een aanzet van een zwarte band over de kop te zien:



Heb je een foto waar de kop echt op staat (vooraanzicht)? Een zeker verschil is dat bij T. or alleen de laatste (en voorlaatste?) stadium rupsen een bruine kop hebben (zonder zwarte band) eerdere stadia hebben een zwarte kop. Bij T. ocularis hebben ook de jonge rupsen een bruinige kop. Als ie dus een keer verveld is bij jou zou je dat kenmerk ook kunnen checken.

Bovenal leuk dat er nu absolute zekerheid is dankzij jouw kweekkunsten!

Jeroen

lily

Hoi Jeroen,

Heb geen andere foto van deze rups, hij liet zich niet gemakkelijk fotograferen.

Lily