Wie van de drie?

Gestart door MarjoSmeets, juli 31, 2008, 08:50:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Zelf heb ik drie mogelijkheden gevonden voor deze wants, maar ik zit er nog niet zo in om de kleine details te kunnen herkennen. Ze hebben alledrie iets dat lijkt, maar ook iets dat anders is.  :wacko: Kunnen jullie me helpen en er eventueel bij vermelden waarom het díe soort is? De wants zit hier op een uitgebloeide bloem van een Eendagslelie (tenminste... ze hebben me verteld dat die plant zo heet  :D )
Wel staan in de nabijheid (10-20 meter) Brandnetels, schermbloemen en andere wilde bloemen. Mijn mogelijkheden: Orthops basalis (voor mij de meest gelijkende) Liocoris tripustulatus, (maar die lijkt donkerder en lijkt op het halsschild nog een vlek te hebben op de site waar ik hem gezien heb) en dan nog Lygus gemellatus, (maar dan zie ik bij die van mij die W niet echt, dit lijkt toch meer op een hart vind ik.) Zit ik ergens goed mee, of zit ik er nog totaal naast?

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema


MarjoSmeets

Ow, dus ik zat er toch naast!  :(  Jeetje, het is wat, met al die beestjes die op elkaar lijken. Is het mogelijk om voor een leek/beginneling begrijpbaar te maken waarom het deze is en niet een van die, die ik genoemd heb?
Bedankt! Groetjes, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Determineren doe je met een tabel, niet aan de hand van foto's. Pas na jarenlange ervaring kan je de soorten dan uiteindelijk op habitus herkennen ....

MarjoSmeets

Dan zal ik waarschijnlijk nog vaak hier te vinden zijn, omdat ik jullie hulp nodig heb!  :D
Bedankt Berend!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo