Mini-springspinnetje

Gestart door Arp, juli 29, 2008, 03:22:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Spinnenforum,

Ik kan deze niet vinden ... hooguit misschien jonkie Heliophanus cupreus ???

Afgelopen weekend op jacht aan Jakobskruiskruid op een ruigte te Hengelo. Ongeveer 3mm?:


Alvast bedankt voor tips in de goede richting  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Houd het maar op Heliophanus spec.
De tekening van witte haartjes varieert nogal.
Jacomijn Prinsen

Arp

#2
CiteerHoud het maar op Heliophanus spec.
Tjee, 'kvinnet al extreem stoer dat ik het genus goed had  :gap:

Wel een sub-adult toch?

Bedankt Jacomijn!  :duim:

P.S. Ik laat de waarneming wel staan op "Spin Onbekend - Arachnida" - kan geen betere verzamelsoort vinden.  De ID staat erbij in de opmerkingen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Als de conversie klaar is zorg ik wel voor meer verzamelsoorten en beschrijvingen. Dus gewoon doorgaan met mooie foto's maken.
En met stoer doen met determineren natuurlijk!
Jacomijn Prinsen

Arp

Nog even stoer doen:

Heb net de "Kosmos Atlas Spennentiere Europas" van Heiko Bellmann opgegraven en die doet mij vermoeden dat ik er vanwege de gele pedipalpen in elk geval een zeker vrouwtje van mag maken?

Verder rept het ding over zwarte strepen op de poten om o.a. H. cupreus en H. flavipes uit elkaar te houden, maar die zie ik vrijwel helemaal niet  :blink:  Kan dat zijn omdat het wellicht toch nog een puberinnetje is? Ik vind de lichaamsvorm ook zo 'kindjesachtig'  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

#5
Het is een jonkie, of het een hij of een zij is kan ik zo niet zeggen. Maar als jij op de keukentafel een DNA- of chromosomentest wilt doen, ga je gang!
Beestje meenemen en opkweken is minder high tech maar lukt meestal wel.
Jacomijn Prinsen

Arp

#6
CiteerHet is een jonkie, of het een hij of een zij is kan ik zo niet zeggen.
Nou ja, dat was vanwege dit:
CiteerBei den Weibchen bilden die leuchtend gelben Pedipalpen einen deutlichen Kontrast zur insgesamt dunklen Färbung; in vielen Fällen sind auch die Beine sehr hell gefärbt. Bei den Männchen dagegen sind Pedipalpen und Beine deutlich dunkler, dafür aber mit weissen Haarsteifen gezeichnet.
Ik ben geneigd dat wel te geloven, maar weet natuurlijk niet hoezeer dit kenmerk onbruikbaar wordt bij jonge dieren (al heeft deze denk ik niet erg lang meer te gaan)?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

3 mm is aan de kleine kant, dus hij/zij moet nog een stukje groeien. De palpen zijn nog dun dus na één vervelling is er in elk geval geen adult mannetje.
In zijn algemeenheid verschillen wijfjes minder van jonkies dan mannetjes dat doen.  Ik heb ze wel eens proberen te kweken, maar helaas herinner ik me niet hoe het zat met de kleur van de palpen.  
Kortom, ik weet het niet.
Jacomijn Prinsen

Arp

#8
'kee, als jij het al niet weet, dan vind ik het wel goed verder - dan maar niet vermelden wat er in het broekje zit  :grin:

Bedankt weer voor alle geduldige uitleg Jacomijn  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)