Akkerparelmoer?

Gestart door Geert-Jan Kroon, juli 25, 2008, 21:48:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Kloptie of kloptienie?





Gezien in Zuid-Polen
Grasland naast een beboste berghelling
Groet,

Geert-Jan Kroon

Martin Scheper

Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Eenmaal op de fiets naar de bakker bedacht ik me opeens dat akkerparelmoervl tegenwoordig paarse parelmoervl (Boloria dia) heet.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Geert-Jan Kroon

Deze ook?



Ze lijken allemaal zoveel op elkaar..
Groet,

Geert-Jan Kroon

Martin Scheper

Volgens mij de derde foto geen B. dia. Was de vlinder wellicht een stukje groter? Ik denk hier eerder aan de grote parelmoervl (Argynnis aglaja), maar zonder onderzijde ben ik niet geheel zeker ...
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Geert-Jan Kroon

Nee, deze was van hetzelfde formaat. De onderkant liet ie helaas niet zien.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Martin Scheper

#6
Gezien het formaat valt de grote parelmoervl af.
B. dia heeft een vleugelrand (marginale band) die bestaat uit zwarte blokjes met oranje ertussen, de vlinder op de foto heeft een aaneengesloten zwarte rand. In combinatie met de minder goed ontwikkelde donkere halve maatjes van de submarginale band op de voorvleugel en het verschil in grootte van de zwarte stipjes van de postdiscale band (ook op de achtervl) lijkt me dit de purperstreepparelmoervl (Brenthis ino). Maar dan moet het kloppen dat er moerasspirea staat, of in ieder geval een vochtige omgeving?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Geert-Jan Kroon

Ik zag hem in een zeer gevarieerde grashelling met allerlei kruiden. Het enige vocht was een beekje op 50m afstand.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Martin Scheper

Een beekje op 50 m afstand: dan is het volgens mij de purperstreepparelmoervl.

P.S. donkere halve maatjes in mijn eerdere bericht: maatjes moet natuurlijk maantjes zijn.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Geert-Jan Kroon

Groet,

Geert-Jan Kroon